|
Vad är egentligen skillnaden mellan kamelia och gardenia? Jag var och skulle köpa mig en kamelia till julklapp men i handelsträdgården hittade jag bara något som jag misstänker var en gardenia (de hade ingen namnskylt i) och knappt några blommor, hittade en halvvissen som var cremefärgad. Läste mig till att de bägge kommer från japan. Skulle vara intressant att kunna se skillnaden på dem. Är de lika krångliga att sköta? Tänkte ha kamelian i växthuset. Pius
Alexander-VG-zon3
21-12-2008, 19:07
kamelia - http://davesgarden.com/guides/pf/go/710/ doftar ej röda,vita,gula,rosa blommor. hög buske med hårda blanka blad. gardenia - http://davesgarden.com/guides/pf/go/198/låg buske med vita(enbart) doftande blommor blanka men lite mjukare blad.
Alexander-VG-zon3
21-12-2008, 19:13
CITAT (Pius @ 21-12-2008, 18:47)  Är de lika krångliga att sköta? Tänkte ha kamelian i växthuset. i vilken zon bor du i ? är det uppvärmt eller kallväxthus ? i mark eller i kruka? i kruka sköter du kamelia så här Vår- placerar ut den efter frosten är förbi i östläge. planterar om den i roddisjord ( ska ha lågt ph). håll den fuktig hela tiden. den blommar på vårvintern och våren och sommaren. Sommar - vattna den mycket om det är varmt och torrt. snart kommer nya knoppar att synas. ge den näring en gång i veckan från maj-juni till aug. näring utan kalk!. Höst - håll den fuktig om det är en varm och torr höst. skydda den om det blir en kraftig höststorm. Vinter - ta in den innan frosten kommer (dock en del arter/sorter kan växa på friland i zon 1-3 med skydd om vintern är kall) men ta in den och övervintra den ljust i en temp på ca +5c +15c. snart slår dom första blommorna ut.
Åsa, mälardalen zon 2
21-12-2008, 19:17
De hör till 2 helt olika växtsläkten, de hör inte ens till samma växtfamilj.
De ser inte ens lika ut på något sätt tycker jag och du känner med näsan när du har en Gardenia, Gardenian har vita blommor och doftar mycket starkt av parfym (så starkt så man nästan får huvudvärk) och plantorna i handeln brukar vara ganska låga och kompakta (oftast bara runt 20-30cm hög, växten retarderas ganska hårt). Bladen är väldigt blanka.
Kamelia finns i många färger ofta rosa i handeln + blommorna brukar bara större än gardenians. Den brukar vara ganska hög jämfört med gardenia i butikerna. Bladen är blanka men inte riktigt lika blanka som gardenians + bladen brukar vara något större än gardenians. Blommorna brukar inte dofta lika starkt som Gardenians.
Kamelia kan vara knepig men det beror mest på att vi oftast inte har det där svala (+5-12C) och ljusa utrymmet under vintern i våra moderna bostäder.
Gardenian kan även en vara knepig, även den vill ha det svalt på vintern och den får lätt kloros ifall vattnet har för högt pH + den brukar lätt tappa blad och blir ranglig och dan efter att retarderingsmedlet går ur.
CITAT (flaxss @ 21-12-2008, 19:13)  i vilken zon bor du i ? är det uppvärmt eller kallväxthus ? i mark eller i kruka?
i kruka sköter du kamelia så här
Vår- placerar ut den efter frosten är förbi i östläge. planterar om den i roddisjord ( ska ha lågt ph). håll den fuktig hela tiden. den blommar på vårvintern och våren och sommaren.
Sommar - vattna den mycket om det är varmt och torrt. snart kommer nya knoppar att synas. ge den näring en gång i veckan från maj-juni till aug. näring utan kalk!.
Höst - håll den fuktig om det är en varm och torr höst. skydda den om det blir en kraftig höststorm.
Vinter - ta in den innan frosten kommer (dock en del arter/sorter kan växa på friland i zon 1-3 med skydd om vintern är kall) men ta in den och övervintra den ljust i en temp på ca +5c +15c. snart slår dom första blommorna ut. Jag bor i zon 1 på Gotland. Jag har en varmluftsfläkt i växthuset så temperaturen ligger på 5-7 grader. Jag övervintrar mina pelargoner och ett olivträd där. Men då vet jag säkert att den jag såg i handelsträdgården var en gardenia, den doftade parfym. Får se om jag hittar någon kamelia. Pius
Alexander-VG-zon3
21-12-2008, 20:02
i växthuset kan du ha den. du kan ju prova att ha en ute också då ska du plantera den i ett fuktigjord i ett varmt östläge.
blomkronan
29-12-2008, 21:18
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-12-2008, 19:17)  Gardenian kan även en vara knepig, även den vill ha det svalt på vintern och den får lätt kloros ifall vattnet har för högt pH + den brukar lätt tappa blad och blir ranglig och dan efter att retarderingsmedlet går ur. kloros och retarderingsmedlel?? vad är det?? Jag har en gardenia... (som jag förstås köpt på någon rea!! köper gärna på mig em massa växter nu på rean) Den har inte blommat än men den står i fönstret med massor av knoppar som inte har slagit ut, jag har aldrig klarat någon tidigare men var ju tvungen att prova en igen... nu när jag kommer i håg att vattna!! Den står nära fönsterrutan och får kyla via den, runt 20 grader i rummet, jag vattnar var 3:e-5:e dag ca. I förådet har jag runt 8-10 grader nu... vill den ha den kylan? eller tror ni att jag kan ha den kvar i fönstret? Har mjukt-vatten bor i stockholm, vet tyvärr inte vilket pH jag har...
Alexander-VG-zon3
29-12-2008, 21:26
CITAT (blomkronan @ 29-12-2008, 21:18)  kloros och retarderingsmedlel?? vad är det??
Jag har en gardenia... (som jag förstås köpt på någon rea!! köper gärna på mig em massa växter nu på rean) Den har inte blommat än men den står i fönstret med massor av knoppar som inte har slagit ut, jag har aldrig klarat någon tidigare men var ju tvungen att prova en igen... nu när jag kommer i håg att vattna!! Den står nära fönsterrutan och får kyla via den, runt 20 grader i rummet, jag vattnar var 3:e-5:e dag ca.
I förådet har jag runt 8-10 grader nu... vill den ha den kylan? eller tror ni att jag kan ha den kvar i fönstret? Har mjukt-vatten bor i stockholm, vet tyvärr inte vilket pH jag har... den vill övervintra svalt på vintern ca +5c +10c. kloros är järnbrist vid för högt ph visar sig som gula blad. retarderingsmedel använder man för att få lägre och kompaktera växter det gör även så dom bildar många nya skott.
blomkronan
29-12-2008, 21:39
CITAT (flaxss @ 29-12-2008, 21:26)  den vill övervintra svalt på vintern ca +5c +10c. kloros är järnbrist vid för högt ph visar sig som gula blad. retarderingsmedel använder man för att få lägre och kompaktera växter det gör även så dom bildar många nya skott. Tack för svaret  ska nog ta och skaffa mig en pH mätare. Men retarderingsmedel går det att köpa? eller är det bara något som odlarna har?? Jag var och titta på min nu, och den har en del blad som är halv bruna! är det tecken på något eller gör dom bara så? knopparna sitter stadigt, annars har alltid knopparna fallit av... innan dom dött!
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2008, 22:12
Retarderingsmedel hör ofta till klass 1 medel = de giftigaste medel man får använda som odlare (med specialutbildning + skyddsutrustning) så nej detta kan du inte hitta i butiken.
blomkronan
29-12-2008, 22:24
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-12-2008, 22:12)  Retarderingsmedel hör ofta till klass 1 medel = de giftigaste medel man får använda som odlare (med specialutbildning + skyddsutrustning) så nej detta kan du inte hitta i butiken. Ok... men det är väll meningen att man ska klara sig utan den... odlaren vill förstås att man ska köpa nya...!
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2008, 22:40
Retarderingsmedlet är mera till för odlaren, har man kompaktare plantor får man plats med fler plantor i växthusen = bättre ekonomi.
Alexander-VG-zon3
29-12-2008, 23:53
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-12-2008, 22:40)  Retarderingsmedlet är mera till för odlaren, har man kompaktare plantor får man plats med fler plantor i växthusen = bättre ekonomi. det är också att det säljer bättre med kompakta små plantor. CITAT (blomkronan @ 29-12-2008, 22:24)  Ok... men det är väll meningen att man ska klara sig utan den... odlaren vill förstås att man ska köpa nya...! växten växer ur det efter 1-3år och blir normal.
Christer i Falköping
07-01-2009, 11:20
CITAT (flaxss @ 29-12-2008, 23:53)  växten växer ur det efter 1-3år och blir normal. Fast tyvärr har de fått för mycket av skiten så att de dör istället. Numera använder sig odlarna allt mer av att ha det varmare på natten än på dagen, då fungerar det på samma sätt som retarderingsmedlet. Växten blir alltså mer kompakt. Dessutom går det fortare att få en växt som ser ut som den skall utan risken att den dör på grund av för mycket kemisk behandling, Christer.
Gardenian behöver få kalkfritt vatten. Jag löser det med hjälp av regnvatten som jag samlar i tunnor. Däremot så får de ofta bruna fläckar på bladen, tyvärr. Jag förmodar att det beror på torr luft inomhus.
Min står i norrfönster hela året runt och är just nu full med knoppar och den första börjar öppna sig. En underbar doft som jag verkligen älskar!
Hej Embees
Funderar också på att skaffa mej en Kamelia och en Gardenia. Så du har din Gardenia i norrfönster året om ? Hur kallt är det där på vintern? Jag har nog möjlighet att övervintra i 5-12 grader med extraljus på timer. Hur många år har du haft den där ? Blommar lika bra ?
Hälsn Tepa
Den har stått där i fyra år, året runt. När vi inte har övernattningsgäster så är elementet avstängt i det rummet och då är där ca 18 grader. Men den får inget extraljus. Inte heller näring mellan okt - feb. Jag planterar om den i rhododendronjord och det tycks den gilla. Funderar att låta den stå på ett fat med ständig väta, dock upphöjd så att den inte drar vatten. Kanske det motverkar de bruna fläckarna på bladen för det ser onekligen lite tråkigt ut.
Den blommar i minst sex månader sen den väl startat vilket den har gjort nu. Första blomman utslagen denna veckan.
Sussie F-Flower
20-02-2009, 14:46
Just det, Embees. Vill åsså se bilder !
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|