Tack för frågan:
Bästa en häck till dig o varför.
H:Bassam
Antar att din fråga gäller vilken sorts häck som man föredrar och varför.
För egen del har vi en underbar eneskog runt vår kompost. Hade det inte varit så att den är angripen av rostgelé, som gör att den glesnar underifrån och rätt snart dör, skulle vi vara helnöjda med den. Med tanke på hur långsamt det växer är det inte mycket att anlägga heller, om man inte har minst nästnästa generation i åtanke.
Av nämnda skäl måste vi ersätta den, och vi funderar på en tvåskiktshäck: thuja innanför (vi gillar den inte, men den växer tillräckligt fort och är ganska tät) och något annat snyggare och än så länge obestämt på utsidan.
Någonstans i Göteborgs norra skärgård har vi sett en häck (eller merparten därav) som som bestod av bara pioner. I varje fall i blom var den så vacker så man knappt kunde tro.
4-5 rader gran är hur bra som helst, men det tar så mycker plats...
Huggorm
22-12-2008, 11:17
Jag är nog ändå mest förtjust i avenbokshäckar. Dom har ofta ett ganska pampigt utseende på sommaren, och på vintern är dom lika vackra med sina knotiga stammar och kvarhängande bruna löv
Aqvakul
22-12-2008, 11:46
Brudspirea, eller om man har gott om plats Häggmispel eller Syren
Det beror väl på vad man vill ha den till.
Vill man skydda sig mot insyn får den inte bli för gles vintertid, om det inte är en sommarstuga som ändå är obebodd den tiden. Vår-sommar kan en oxelhäck vara rätt fin, men den ger ingen vidare insynskydd vintertid.
Om man bara vill skydda sig mot djur som klampar in är björnbär och hallon riktigt bra.
Vill man skudda sig mot motorvägsoväsen är det inte mycket som överträffar 4-5 rader gran.
flinga100
22-12-2008, 21:37
Jag är sugen på en syrénhäck mot min granne. Jag ser en massa väldoftande höga syréner framför mig...
Alexander-VG-zon3
22-12-2008, 21:54
jag gillar egentligen inte häckar utan tycker det är snyggare med buskage.
men den som jag gillar mest är Häggmispel och varför jag gör det är att den får vackra vita blommor på våren-försommaren följt av bär och en vacker höstfärg förutom det så tål den både väldigt fuktigjord och väldigt torrjord. och så är den inte för uppseendeväckande utan en lugn bakgrund. en annan favorit är vresros för att den har vacker blomning och vackra nypon och tål salt,blåst,hetta,torka,härdig .
tack för svaret:
ja flaxss , du har rätt, men nu börjar jag med häckar. sen ska jag fråga om låg buskar o mellan buskar o högbuskar , efter ske jag fråga om perenner o lök, sen jag hoppas att fråga om växter som tycker om skugga halvsol o sol och gå vidare till jorden, jag hoppas alla kompisar fortsätta o svara på hur mycket de kan.
H: Bassam
Aqvakul
23-12-2008, 19:54
CITAT (flaxss @ 22-12-2008, 21:54)

jag gillar egentligen inte häckar utan tycker det är snyggare med buskage.
men den som jag gillar mest är Häggmispel och varför jag gör det är att den får vackra vita blommor på våren-försommaren följt av bär och en vacker höstfärg förutom det så tål den både väldigt fuktigjord och väldigt torrjord. och så är den inte för uppseendeväckande utan en lugn bakgrund.
Kan inte bli mer överens!
Chamomille
23-12-2008, 20:20
CITAT (Aqvakul @ 23-12-2008, 19:54)

Kan inte bli mer överens!

Själva har vi hagtorn. Sambon har klippt varannan jäms med fotknölarna, fast de dog. Förutom det så älskar jag häcken! Växer fort som 17

Mycket bra insynsskydd på sommaren
Felicia M
25-12-2008, 18:07
Jag gillar sådant som är vintergrönt. Så jag säger lagerhägg som jag tycker är mycket vacker med glansiga gröna blad och vita blommor. Eller vinterhärdig Liguster.
Har man mycket plats tycker jag en friväxande häck med blommande buskar är snyggt... som t ex Spirea, Syren eller Vresros.
Krolliljan
25-12-2008, 19:39
Jag är förtjust i brudspireahäck, men egentligen tycker jag mest om häck av blandbuskar, lite smultronschersmin , syrén, spirea och rödbladig smällspirea
Åsa, mälardalen zon 2
25-12-2008, 22:11
Bukettapel, fina blommor + dekorativa bär. Ganska lättskött blir inte så jättestor och brukar inte behöva så mycket beskärning. Den kan dock även formklippas och brukar blomma även som formklippt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.