Full version: Snart nyår..
diva&hero
Nu är det inte långt kvar till nyår! Kul för oss yahoo.gif men inte för våra hundar. sad.gif
Vi bor ändå på landet, men även här smäller det i flera dagar. Det är klart att man ska få ha fyrverkerier vid tolvslaget, men bara då!
Mina hundar verkar reagera värst på dom raketerna som tjuter innan dom smäller.
Dom inte dörädda men blir ganska oroliga, hanen gömde sig bakom kaminen förra året.
Hur reagerar era djur?
Åsa, mälardalen zon 2
Nuvarande hunden sitter i burspråket och tittar på fyrverkerierna, hon verkar inte ha några problem alls med raketer och smällare.

Förra hunden blev riktigt panikslagen och försökte hitta ett lugnt ställe ex. garderoben eller badrummet, hon kunde öppna dörrar men när hon blev rädd så klöste hon samtidigt sönder dörrarna. De sista åren vi hade henne fick hon något valiumliknande med bieffekten att hon blev extra hungrig (hon var redan delvis labrador) så ett nyår hemma hos min faster lyckades hon äta upp stora delar av deras pepparkakshus.
diva&hero
Det är synd om dom när dom är rädda. Och att människor bara måste smälla före,på och efter nyår, det är också synd.
DragonLady
Helt otroligt tycker jag att det är hur vissa håller på med sina fyrverkerier thumbdown.gif
Undrar om alla vet att smällare är olagligt och för att skjuta upp raketer behöver man polisens tillstånd annars är det också olagligt.. och det är inte lagligt att stå precis vid husväggarna o smälla av raketer rtfm.gif
Ibland funderar jag på att köpa lite raketer o dra av dem utanför grannens fönster några helt vanliga vardagskvällar eller nätter lite då och då devil.gif
Chamomille
Usch, stackars djur sad.gif . Min sambos förra hund var så fruktansvärt rädd så veterinären skrev ut ett recept på lugnande som voffsen Ludde fick äta ett par veckor. Då mådde han mycket bättre.
Min hund jag hade var nog ännu värre, hon var rädd när brödskivorna hoppade upp ur brödrosten t.o.m. En gång smällde någonting ute på ön (en bössa kanske) och hon blev så rädd så hon sprang över hela ön till andra sidan (några km), hoppade rakt ut från Waxholmsbryggan (ja, det satt ett par bekanta i väntkuren som såg ett svart sträck med öron lubba förbi och hoppa rakt ut) och simmade mot ön mitt emot. När hon väl kom över till andra sidan pickade ett gäng tärnor henne i huvudet så hon vände 90 grader och började simma åt det hållet där mormor bodde när hon levde. Som tur var så såg en släkting att det nog var en hund som simmade där och såg ut som Nickan, så de tog sin båt och plockade upp henne wub.gif Men då höll hon nästan på att sjunka... sad.gif
Nä fy, va hemskt. Vi blir ganska irriterade här hemma. Visst, kul att se fyrverkerier, men måste man börja redan nu? Jag tycker att det räcker en dag om året yes.gif

Edit: Stavfel som vanligt
evni
CITAT (Chamomille @ 22-12-2008, 04:36) *
Usch, stackars djur sad.gif . Min sambos förra hund var så fruktansvärt rädd så veterinären skrev ut ett recept på lugnande som voffsen Ludde fick äta ett par veckor. Då mådde han mycket bättre.
Min hund jag hade var nog ännu värre, hon var rädd när brödskivorna hoppade upp ur brödrosten t.o.m. En gång smällde någonting ute på ön (en bössa kanske) och hon blev så rädd så hon sprang över hela ön till andra sidan (några km), hoppade rakt ut från Waxholmsbryggan (ja, det satt ett par bekanta i väntkuren som såg ett svart sträck med öron lubba förbi och hoppa rakt ut) och simmade mot ön mitt emot. När hon väl kom över till andra sidan pickade ett gäng tärnor henne i huvudet så hon vände 90 grader och började simma åt det hållet där mormor bodde när hon levde. Som tur var så såg en släkting att det nog var en hund som simmade där och såg ut som Nickan, så de tog sin båt och plockade upp henne wub.gif Men då höll hon nästan på att sjunka... sad.gif
Nä fy, va hemskt. Vi blir ganska irriterade här hemma. Visst, kul att se fyrverkerier, men måste man börja redan nu? Jag tycker att det räcker en dag om året yes.gif

Edit: Stavfel som vanligt

Men usch vilken historia. Vilken tur att hon klarade sig. tummenupp.gif
Jag har 4 katter och det är 2 av dom som är riktigt rädda. Dom sticker i väg och kan vara borta i dagar vid och runt nyår. Det räcker med raketer på nyårsafton. Stackars djur.
/Eva
Meriona
Jag tycker att Kommunens eget fyrverkeri på tolvslaget är nästan värst, för då krutas det på med pjäser som gör att bröstkorgen nästan trycks in och fönstren skallrar. Det är otäckt för oss som bor nästan bredvid där det smäller (de skjuter i dalen och vi bor på en höjd). Våra djur är små (gerbiler) men de blir sanslöst rädda såklart, och det går bara inte skydda dem! En tjock filt över buren förslår inte mycket... Skräp tycker jag! På dan däremot måste jag erkänna att vi åker ut till landet och skjuter lite raketer, men där bor bara två jakthundar en bit bort och de bryr sig visst inte.
Solstorm
Djur? Jag är ett djur av arten homo sapiens och tycker smällarna är otrevliga. Jag vill inte vara i närheten av där de skjuts för rätt vad det är så kommer det något farande som går åt ett annat håll än vad som var tänkt. Jag undrar hur många decibel det blir på smällarna egentligen, för ont i öronen gör det.
Chamomille
CITAT (evni @ 23-12-2008, 10:32) *
Men usch vilken historia. Vilken tur att hon klarade sig. tummenupp.gif
Jag har 4 katter och det är 2 av dom som är riktigt rädda. Dom sticker i väg och kan vara borta i dagar vid och runt nyår. Det räcker med raketer på nyårsafton. Stackars djur.
/Eva

Jaa, stackars djur... Nu har det börjat smälla här sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon