netaave
Måste få delge er dagens kåseri ur vårt blad.

"JAG VILL HA MER JULSTÄMNING"

"Jag står i köket och kokar årets julsenap. Utanför fönstret står gårdsgranen på sin kattskitgröna gräsmatta och deppar i plus fyra grader och lätt blåst. Stjärnan i toppen vajar likt en lätt berusad Uppsalastudent. På radion sjunger Adolphson & Falk "Ge mig mer jul". Och jag kan inte annat än instämma med dem.
Jag tycker att julen är en underbart trevlig högtid! Men på senare år har jag haft klara problem med att få till den där karaktäristiska julstämningen. (Senare år = de 37 senaste åren.)

Det är ingen snö ute. Kalle Anka och hans vänner har på något vis tappat den charm de hade när jag var 11 år. Jag känner inget pirr i magen längre ( och de gånger jag gör det är jag livrädd att det ska vara gallstensanfall) Och någon stjärna i Öster har jag inte sett sedan Thomas Ravellis dagar.
Till och med jultomten har tappat en hel del av sin magi eftersom jag numera ser honom mest från insidan (och därefter får spotta vaddliknande skäggrester till tredjedag jul!)
I och för sig såg jag honom inte så ofta förr om åren heller. Jag hade alltid hoppet när pappa vid 16-tiden på julafton helt överraskande skulle i väg och köpa tidningen!
Men allt hopp grusades när han strax kom tillbaka med Aftonbladet under armen och lugnt satte sig i finfåtöljen med julgroggen och löste korsord. och om jag vågade påpeka att jag skulle tycka att det vore trevligt med ett besök av tomten, så tyckte han bara jag var barnslig. Vadå, 32 år är väl ingen ålder!!

Dessutom tycker jag att julen tar slut alldeles för fort numera. Tidsuppfattningen förändras ju som bekant med åren, och julafton är ett tydligt exempel på det. För barnen är en timme på julafton minst tre timmar av evig väntan på tomten och klapparna.
För oss föräldrar som härjar med julmaten och liksom står som arrangörer är en timme ungefär en halvtimme. Och för gammelmormor som lätt förvirrad sitter och tittar på den amoklöpande barnaskaran är det snart påsk! Man hinner liksom inte komma fram till julafton förrän den redan har varit.

Därför tar jag gärna mer jul vad gäller tid, stämning, umgänge, myspys och allt det där. Sedan kan jag nöja mig med mindre jul vad gäller den vildsinta konsumtionen. Och därvidlag har vi tydligen lyckats någorlunda väl här hemma.
Till och med barnen tycks ha accepterat tanken att julen ska vara en högtid som präglas av ledighet och kärlek före hysterisk konsumtion. Den 7-åriga dotterns önskelista vittnar om detta:
"julönskelista
en riktigt rolig jul
en lilasyster
sen kan ni göra vad ni vill"

Ha en synnerligt god och lugn och fin jul!"

Jacke Sjödin
Biggan_
Trevligt kåseri Neta! tummenupp.gif
Berith
Härligt! giggle.gif thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon