Pia L

En rekommendation från Svenska Brukskarlsklubben!

Brukskarlar

Ursprung
Den tama mannen har funnits som sällskap och bruksman till kvinnor så långt tillbaka i tiden som vi kan minnas. Användningsområdena har givetvis växlat, allt från jakt och jordbruk till dagens rena sällskaps- och avelskarlar.

När du bestämt dig för att skaffa karl vill vi ge dig lite tips och råd för att förenkla din vardag med mannen.

Det första du behöver tänka på är om du verkligen har tid med en karl. En karl är ingenting man lättvindligt kan lämna bort till vänner och bekanta. Ännu finns inga godkända pensionat i Sverige. Lyckligtvis är karlar idag accepterade i de flesta offentliga miljöer. Det är dock ej tillrådigt att ta med karlar överallt. Exempelvis boutiquer brukar framkalla nervositet och i vissa fall aggressioner. Det är inte ovanligt att man ser oroliga och gnällande karlar väntandes vid kassan.

Även om du anser dig ha tid över till både en och två och kanske tre karlar vill vi inte rekommendera mer än en. Ofta visar de oro och till och med svartsjuka om 'matte' bryr sig för mycket om andra karlar!

Kostnader
Det är givetvis något som man bör tänka på innan man skaffar karl. Att ha karl är inte billigt. En karl äter mycket och behöver kläder, bil, mm. En duktig arbetskarl kan ofta själv tjäna ihop till sitt uppehälle. Har man en skicklig jägarkarl kan han bidra till hushållet med bland annat älgkött. På höstarna kan man till och med se hur karlar beger sig ut i flock för att jaga älg. Se till så att just din karl har tillstånd, d v s licens, för detta annars bör man inte låta dem löpa omkring hur som helst i skog och mark. Om din karl saknar det rätta intresset för jakt kan du kanske istället träna honom till att bli en skicklig bär- och svampplockare.

Allmän skötsel
För att din karl ska få leva ett långt, friskt och lyckligt liv behöver han god mat, frisk luft, daglig motion och någon eller några aktiviteter som inspirerar honom. Tänk även på att hålla din karl vacker. Östgötarasen är vanligen renlig av sig och sköter det mesta själv till exempel ansning av skägg och naglar. Avancerad tandvård och trimning av huvudhår bör man överlåta till en fackman.

OBS! All kupering är strängt förbjudet i Sverige, sådant kan till och med medföra rättsliga följder i vissa fall!

Raser
Det finns ett stort antal olika karlraser. Vid resor till sydligare länder slås man av hur många lösdrivande karlar som finns på gator och stränder. Och visst är det lätt att glömma allt förnuft när man ser in i ett par bedjande, sammetsbruna ögon... men tänk på att dessa karlar oftast helt saknar uppfostran och dessutom kan vara smittbärare av allehanda sjukdomar då vaccinationer är ovanliga i dessa länder. Dessutom är det ofta problem med att få införseltillstånd till Sverige för sådana karlar. Vi vill därför rekommendera att du väljer en av våra erkända svenska raser.

Vi väljer att här presentera Skånerasen.

Vad som kännetecknar Skånerasen är främst ett lugnt psyke, relativt lättuppfostrade men de behåller ändå sin lekfullhet högt upp i åldrarna. Alla färger och kroppsbyggnader är godkända.

En könsmogen karl tycker om att visa upp sig med sina artfränder på dansställen. Det är där som parningslekarna inleds. I jakten på en ägarinna kan till och med vilda slagsmål utbryta. Vi avråder dock från att välja någon av de riktiga 'stridstupparna', de kan bli svåra att få någon riktig pli på. De kan i vissa fall morra och anfalla sin ägarinna! Då måste man omedelbart säga ifrån och visa vem som bestämmer. Det ger honom en trygghet att veta sin plats. Även den lugnaste karl kan ibland brusa upp och försöka ta kommandot. Det gäller då att vänligt men bestämt tillrättavisa honom. Om det inte räcker så måste list tillämpas. Du bör i ett tidigt stadium bestämma om du vill ha en inne- eller en utekarl. Väljer du en innekarl så bör du tänka på att motion är otroligt viktigt. En innekarl kan annars bli passiv och hemfalla åt öldrickande framför tipsextra. Det är inte svårt att lära en karl enklare små sysslor såsom att gå och handla eller att dra en barnvagn runt kvarteret. Glöm inte heller att ge rikligt med beröm. Karlar sporras då och utför villigt sina små tjänster. Godbitar användes med fördel för att belöna önskvärt beteende.

Uppfostran
Även om du vet att din karl är lydig och snäll och inte skulle göra en fluga förnär så bör du inte låta honom i glädje hoppa emot främmande människor. Någon som ej är van vid karlar kan till och med bli rädd. En annan viktig uppfostringspunkt är att lära honom att tiga på kommando samt att hålla sig intill dig så att han inte ställer till förtret för andra. Mycket vanligt är en tendens att springa efter andra karlars bilar och ett sådant beteende är oacceptabelt och bör kvävas i sin linda!

Avel
Även om du idag inte är intresserad av avel så är inte snöpning något vi vill rekommendera. Det kan komma en dag när du ångrar dig och då blir du tyvärr tvungen att byta ut din gamla trotjänare mot en ny. Om du tänkt använda din karl i avelssyfte bör du först kolla stamtavlor men även tänka på att påssjuka kan försämra avelsmöjligheterna. Ett byte kan komma i åtanke. För övrigt brukar karlarna visa sig villiga till avel något som bekräftas från BB-håll. Om du inte vill lämna din karl hemma vid förlossningen så går det bra att ta med honom till BB. Personalen där har utbildning och är vana att handskas med nervösa karlar. En positiv reaktion är att många karlar uppvisar en högre mognadsgrad efter den första avkomman även om motsatt reaktion i sällsynta fall kan förekomma. Vidare avel bör inte bedrivas på karlar som inte visar intresse för sin avkomma, inte vill kännas vid sin avkomma eller till och med är aggressiv mot avkomman. Sådana karlar är inte ens lämpliga som sällskapskarlar och du bör snarast göra dig av med honom hur söta de än må vara.

Eventuella framtida ägarinnor till en sådan karl bör varnas för att han har sådana defekter innan de tar hem honom.

Kost
En karl kan äta i stort sett vad som helst även om de tycks föredra den kost de är uppfödda på (det sk 'mammas-köttbullar-syndromet'). Rådgör därför gärna med uppfödarna om vad karlens kost varit baserad på under uppväxten. Låt inte mannen rumstera fritt i kylskåp och skafferi och fall inte för bedjande blickar vid kaffebordet. Det är direkt olämpligt att låta honom tigga vid bordet. Vissa karlar visar ibland tendenser att vilja hjälpa till att tillreda sina egna måltider. Detta bör uppmuntras! Maltdrycker uppskattas ofta av karlar men låt det inte bli till någon vana. Ett par burkar per månad under sträng uppsikt är dock inget att oroa sig för.

Sjukdomar
Karlar kan ofta uppvisa diverse små sjukdomssymtom. Ta dock dessa med en nypa salt. En kvinna kan vanligtvis fortsätta att utföra sina dagliga sysslor trots sjukdom men detta tycks vara svårare för en man. Han sjukskriver sig gärna i rent förebyggande syfte. Detta inträffar oftast vid helg- och skiftarbete. Många karlar har tendenser till färgblindhet. Du bör därför hjälpa honom med påklädningen. Karlar med orange tröja och rosa byxor har faktiskt påträffats.

Sammanfattning
Vi hoppas att du får mycket glädje av din nya karl under många år. Som komplettering till våra små tips kan du gärna läsa andra, mer utförliga fackböcker i ämnet karlavård. Vi kan rekommendera 'Allt en kvinna bör veta om män'. Du kan givetvis också vända dig till närmaste klinik.

Svenska Brukskarlsklubben
DragonLady
giggle.gif
henriks
biggrin.gif

men: JISSES vilket liv det skulle bli om en man gjorde ett liknande inlägg om kvinnor!

vad är skillnaden egentligen?
Pia L
Skillnaden? confused.gif blink.gif DET hoppas jag verkligen att du vet giggle.gif
Eller så är det väl så enkelt som att män förmodligen har mer humor än många kvinnor och inte tar åt sig lika lätt innocent.gif
Aqvakul
CITAT (henriks @ 21-12-2008, 20:38) *
men: JISSES vilket liv det skulle bli om en man gjorde ett liknande inlägg om kvinnor!

Märkligt är det!
Anki V
Jag blir lika kränkt på mäns vägnar som jag skulle bli på mig och mina medsystrars vägnar så jag ser ingen skillnad.

/Anki
Aqvakul
Rent allmänt så är det mer acceptabelt att driva med den som är i "överläge". Eftersom vi knappast lever i ett helt jämställt samhälle, så är männen alltså ett mer accepterat villebråd.
Detta är min lilla teori, emotser gärna andra förslag...
ängsvädd
Jag håller med dig Aqvakul.
Grå
Ja, lovligt villebråd - det är karlar och trikinspäckade vildsvin...
Kat
Min manliga bisittare blev lite beklämd.
Pia L
Här var det faktiskt MIN "bisittare" som tyckte att den var rolig och trodde att odlaiterna hade humor....jag försökte förklara för honom att alla inte hade den sortens humor.

Jag kanske ska tillägga att vi fick den via mail, av en som HAR humor OCH en äkta man.
Anki V
CITAT (Pia L @ 22-12-2008, 09:41) *
Här var det faktiskt MIN "bisittare" som tyckte att den var rolig och trodde att odlaiterna hade humor....jag försökte förklara för honom att alla inte hade den sortens humor.

Jag kanske ska tillägga att vi fick den via mail, av en som HAR humor OCH en äkta man.

Menar du/ni samma sorts humor g.gif ?

/Anki
Pia L
Nja, både han och hon vi fick den av har nog sjukare humor än mig, men båda tyckte att den var rolig, och det tyckte faktiskt jag med punktvis
*Stintan*
Att folk inte alltid gillar samma humor är väl ganska klart men tyvärr finns det även såna som är helt humorbefriade och det måste ju vara ganska tråkigt.

Vad gäller rekommendationerna ovan från Sv. brukskarlsklubben känns det faktiskt väldigt skönt att inte behöva dom.
Håller mig nog även fortsättningsvis till brukshundsklubben happy.gif
Aqvakul
Min personliga bedömning är att skämtet ovan är lite väl grovt och därmed inte särskilt roligt. Möjligen hade det passat på en möhippa!
LasseB
Länge leve Tina Rosenberg och FI extremisterna

(För att inte bli missförstådd lägger jag till att detta är ett ironist Länge leve...)
Aqvakul
CITAT (LasseB @ 22-12-2008, 12:23) *
Länge leve Tina Rosenberg och FI extremisterna

(För att inte bli missförstådd lägger jag till att detta är ett ironist Länge leve...)

och vad har Tina och FI med detta att göra? confused.gif
Eva-Helene
Personligen så gillar jag sådan där humor. Jag skulle verkligen uppskatta liknande text angående kvinnor! Om ni hörde mig och mina barn skoja med varandra... Sarkastisk humor 000.gif
Kat
CITAT (Pia L @ 22-12-2008, 09:41) *

Till skillnad från de falska männen som inte uppskattar att bli förknippade med könsstereotyper, menar du?
Pia L
Jag har inte sagt att dom är falska, men kanske i avsaknad av en viss grad av humor
Aqvakul
Kat!
Jag tror att vi får leva med att betraktas som tråkmånsar.... giggle.gif
zaaritha
tummenupp.gif
Kat
CITAT (Pia L @ 22-12-2008, 22:01) *
Jag har inte sagt att dom är falska, men kanske i avsaknad av en viss grad av humor

Viss kunskap brukar leda till förändrade referenspunkter. Det gäller även humor.
Det går i regel att skämta om allting - men sällan överallt.

CITAT (Aqvakul @ 22-12-2008, 22:21) *
Kat!
Jag tror att vi får leva med att betraktas som tråkmånsar.... giggle.gif

Ja, det är lätt att leva med faktiskt (och skratta åt flirting.gif ), även om attityden är lite tråkig att man måste tycka att samma saker är roliga för att anses ha humor.
Grå
www.fulheten.com

Red Top
CITAT (Eva-Helene @ 22-12-2008, 17:59) *
Personligen så gillar jag sådan där humor. Jag skulle verkligen uppskatta liknande text angående kvinnor! Om ni hörde mig och mina barn skoja med varandra... Sarkastisk humor 000.gif

Instämmer med dig Eva-Helene!

Här kommer en text om kvinnor:

Fakta om kvinnor

Kvinnor har aldrig något att ta på sig. Ifrågasätt inte de enorma mängder av kläder i garderoben ty "Du förstår helt enkelt inte!"

Kvinnor kommer alltid att ställa frågor till dig, som det inte finns några korrekta svar på, detta så att du får ett dåligt samvete.

Kvinnor behöver känna att det finns de som har det värre än de själva. Det är därför som såpoperor och shower som Oprah Winfrey och Ricki Lake är så framgångsrika.

Kvinnor hatar insekter. Även den mest självständiga och viljekraftiga kvinna behöver en man då en spindel eller geting finns i närheten.

Kvinnor går alltid till toaletten i grupp. Det ger dem en chans att få höra det senaste skvallret.

Kvinnor kan inte låta bli att svara i en telefon som ringer. Det kvittar vad de håller på med, de måste svara.

Kvinnor förstår aldrig varför män gillar maskiner och leksaker. Män förstår att de hade inte behövt dessa maskiner och leksaker om kvinnor hade haft en PÅ/AV-knapp.

Kvinnor tror att all öl är likadan.

Kvinnor har minst tre olika sorters schampo- och balsamflaskor i duschen.
Och det är på grund av detta som badrummet luktar som en regnskog efter att hon har duschat.

Kvinnor förstår sig inte på den dragningskraft som sport har på män. Män söker den underhållning som får dem att glömma verkligheten. Kvinnor söker den underhållning som påminner dem om hur hemsk verkligheten kan vara.

Om en man ska ge sig ut på en sjudagars tripp så packar han ner kläder för fem dagar och bär några utav dem två gånger. Om en kvinna ska ge sig ut på samma tripp så packar hon ner kläder för tjugoen dagar, då hon inte vet vad hon känner för att ha på sig varje dag.

Det genomsnittliga antalet föremål i en kvinnas badrum är 437. En man kan inte identifiera merparten av dessa föremål.

Kvinnor älskar att prata i telefonen. En kvinna kan komma hem från ett tvåveckors besök hos sin vännina för att sedan direkt ringa henne och prata med henne i tre timmar.

En kvinna klär upp sig för att gå och handla, vattna blommorna, tömma sophinken, svara i telefonen, läsa en bok eller hämta posten.

Kvinnor vill inte ha ett ärligt svar på frågan "Hur ser jag ut?"

"Det är inget" har en helt annan mening om en kvinna säger det jämfört med då en man säger det.

Alla kvinnor är enligt dem själva överviktiga, och män bör inte säga emot dem.

Alla kvinnor är enligt dem själva överviktiga, och män bör inte hålla med dem.

Om det inte är Alla Hjärtans Dag och du ser en man i en blomsterhandel kan du alltid påbörja en konversation genom att fråga "Och vad har du gjort då?"

Kvinnor kan klara sig ifrån en böteslapp för fortkörning genom att puta med munnen. Samma agerande kan få män arresterade.

whist.gif naughty.gif flirting.gif

Pia L
Det var många slående likheter där, så man kan gudskelov klassa sig som fullblodskvinna rotfl.gif
*Stintan*
Oj då måste jag vara en utomjording ohmy.gif angel_not.gif
Pia L
Nejdå Stintan, det är nog bara jag som har en udda humor giggle.gif
Betty
CITAT (Grå @ 23-12-2008, 06:35) *

Wow, vilken sida! Tack för länken! tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Grå @ 23-12-2008, 06:35) *

Hoppas hon får betalt för att rita sånt där. Om det är hennes fritidsnöje tycker jag synd om henne sad.gif
Betty
CITAT (Huggorm @ 23-12-2008, 09:44) *
Hoppas hon får betalt för att rita sånt där. Om det är hennes fritidsnöje tycker jag synd om henne sad.gif

Fascinerande att man kan reagera så olika på samma sak! Jag tycker hon har massor av humor och slår huvudet på spiken gång på gång. smile.gif
Aqvakul
CITAT (Betty @ 23-12-2008, 09:52) *
Fascinerande att man kan reagera så olika på samma sak! Jag tycker hon har massor av humor och slår huvudet på spiken gång på gång. smile.gif

instämmer! yahoo.gif
Huggorm
Tyckte snarast hon verkade besatt
Eva-Helene
Red Top: tummenupp.gif
Kat
CITAT (Red Top @ 23-12-2008, 07:47) *
Instämmer med dig Eva-Helene!

Här kommer en text om kvinnor:

Fakta om kvinnor

Och var någonstans skulle det där vara kul?
Igenkänningsfaktorn var ju noll.
*Stintan*
CITAT (Kat @ 27-12-2008, 09:53) *

Nej jag såg inte en enda grej jag tyckte stämde heller. Därför skrev jag att jag måste nog vara en utomjording för kvinna kan jag ju knappast vara om det förutsätts att kvinnor är på det viset. -fear-.gif
Eva-Helene
CITAT (Kat @ 27-12-2008, 09:53) *

Det är just det som jag finner så roligt! Bara det att "alla kvinnor är rädda för insekter" - jag fascineras av insekter och kan sitta och studera dom...t.o.m. när en mygga suger mitt blod...att sen tänka sig in i att jag skulle ropa på hjälp... giggle.gif
Pia L
Jag TÅL inte getingar, får panik och rysningar av tvestjärtar, samma sak med små spindlar och myror.
Däremot så har jag ingenting emot stora lurviga spindlar, ödlor eller andra reptiler.....sen var det mycket annat som man kunde skratta igenkännande över.
mamamaggan
Ingen mer än jag som ser att det roliga ligger i att vi INTE känner igen oss , varken män eller kvinnor .

Kan det vara så att det är tillåtet att skämta om män just därför att de ,som någon också säger , befinner sig/befunnit sig i överläge under lång tid ? Ett sätt att ge igen för allt vad kvinnor fått stå ut med länge ?

Tar inte det hela på så stort allvar , varken det om män eller om kvinnor , man måste väl kunna skratta åt " sig själv " ( i detta fallet sitt eget kön ) eller ?
Eva-Helene
CITAT (mamamaggan @ 29-12-2008, 00:59) *
Ingen mer än jag som ser att det roliga ligger i att vi INTE känner igen oss , varken män eller kvinnor . Jo, jag!
Kan det vara så att det är tillåtet att skämta om män just därför att de ,som någon också säger , befinner sig/befunnit sig i överläge under lång tid ? Ett sätt att ge igen för allt vad kvinnor fått stå ut med länge ? Precis! Det är lika roligt att driva med chefen...

Tar inte det hela på så stort allvar , varken det om män eller om kvinnor , man måste väl kunna skratta åt " sig själv " ( i detta fallet sitt eget kön ) eller ? Absolut! Lite själv-distans måste man ha för att stå ut med livets alla bakslag!

flirting.gif kompiskram.gif
Kat
CITAT (mamamaggan @ 29-12-2008, 00:59) *
Tar inte det hela på så stort allvar , varken det om män eller om kvinnor , man måste väl kunna skratta åt " sig själv " ( i detta fallet sitt eget kön ) eller ?

För mig är det där en kullerbytta.
Om man inte känner igen sig, så kan man ju inte 'skratta åt sig själv'.
Och så länge fördomarna om att kvinnor och män är sådär olika som det sägs, finns kvar på ett sådant sätt att vissa faktiskt upplever att de här sakerna stämmer, är det rätt svårt att skratta åt dem också.

Det känns ungefär lika festligt som att skratta åt bögskämt, dragna av heterokarlar.
Jag kallar det cementerande humor, till skillnad från befriande.
Aqvakul
CITAT (Kat @ 29-12-2008, 14:49) *
Det känns ungefär lika festligt som att skratta åt bögskämt, dragna av heterokarlar.
Jag kallar det cementerande humor, till skillnad från befriande.

yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon