Full version: Oregano & Basilika
Lindh87
Hej!

Jag köpte en kruka oregano samt en kruka Basilika idag på ICA och satte ner dem i större krukor.
Det jag undrar är om de kommer överleva nu när det är vinter och så pass få soltimmar.
Skulle vilja ha lite allmäna skötselråd också!

De står i norrfönster så det är lite sol, kanske skulle behöva extra belysning?

Tack på för hand

Patrik Lindh
Nauti
CITAT (Lindh87 @ 21-12-2008, 22:18) *
Hej!

Jag köpte en kruka oregano samt en kruka Basilika idag på ICA och satte ner dem i större krukor.
Det jag undrar är om de kommer överleva nu när det är vinter och så pass få soltimmar.

Tack på för hand

Patrik Lindh
Färska kryddor brukar vara hydroodlade under HPS. Så det blir en ganska stor omställning att bli planterad i jord i ett norrfönster. Extra belysning låter som en bra idé. Jag har planterat om sådana där färska kryddor i jord men ofta dör de. Så jag brukar ta sticklingar av dem i stället, det har lyckats varenda gång.

Här har du allmäna skötselråd för Basilika och Oregano
Anki V
Extraljus är ett måste vintertid.

Har du något lysrör över köksbänken? Det kan duga som extraljus. I så fall ha lysrören tända ca 14 timmar/dygn. Kanske du har någon skrivbordslampa med ett litet lysrör i…det kan till nöds duga.

/Anki
Lindh87
Tack för alla jättesnabba svar!
Det här forumet är nog det bästa på internet.
Synd bara att jag inte kan hänga här mer, har källarlägenhet med bara norrfönster så kan inte
ha så mkt växter.
Har dock redan ett 10-tal.

Lysrören under diskbänken var en god idé, dock har jag bara en mindre kokvrå så det är alltid fullt med disk
på tork.

Ska nog leta efter en skrivbordslampa på myrorna eller något imorgon!
Nauti
Du kan lika gärna skaffa en lågenergilampa, det brukar finnas lampor på uppåt 20W, det fungerar antagligen bättre än en skrivbordslampa. Ta en kallvit om du hittar, men vamvitt går också bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lindh87 @ 21-12-2008, 22:18) *
Hej!

Tack på för hand

Patrik Lindh

kryddorna var väl redan i jord när du köpte dom? eller nåt likande som torvbriketter. och då är det bara att plantera i jord. Oregano kommer inte hålla så länge inne men du kan förlänga det igenom med att ge den extra ljus som du har på 12-14tim. oregano är en UTE växt och den lyckas man bättre med att köpa plantor på våren eller så/sticklingar som placerar ute i ett soligt och varmt läge efter att frosten förbi. då får du bra smak och fina plantor.

basilika är också svår att ha behålla nu. det lyckas bättre till våren. ge också den extra ljus.

tyvärr har du inga bra förutsättningar för att lyckas med dina kryddor i ett källarfönster i norrläge då bägge dessa kryddor älskar värme,sol.
Nauti
Men om du inte är väldigt, väldigt petig med smaken, så kan du mycket väl odla dem inomhus. Jag har odlat oregano inomhus som smakat som den färska oreganon köpt i butik. Jag har flera basilikaplantor som växer och trivs inomhus just nu, så basilika går också bra att odla inomhus. Men som sagt, de måste ha mer ljus än bara ett norrfönster för att trivas. Du kan ha lampan tänd i princip dygnet runt också, om du inte störs av ljuset.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 21-12-2008, 23:01) *
Men om du inte är väldigt, väldigt petig med smaken, så kan du mycket väl odla dem inomhus. Jag har odlat oregano inomhus som smakat som den färska oreganon köpt i butik. Jag har flera basilikaplantor som växer och trivs inomhus just nu, så basilika går också bra att odla inomhus. Men som sagt, de måste ha mer ljus än bara ett norrfönster för att trivas. Du kan ha lampan tänd i princip dygnet runt också, om du inte störs av ljuset.

ja baslika går väldigt bra inne den är ju tropisk flirting.gif jag skrev bara att det var bättre att köpa till våren.

oregano är väl inte riktigt årstid för att odla nu. du har ju INGEN erfarenhet av olika smaker(som du själv skrev) så det är ju klart att du nöjer dig med dålig smak inne. men det får man ju själv göra hur man tycker och känner för. tummenupp.gif
Nauti
Han hade ju faktiskt köpt färska kryddor i butiken, gillar han den smaken så lär han ju inte bli besviken på smaken av inomhusodlade kryddor. Han tycker nog inte att smaken är dålig, precis som jag smile.gif

Kommer vi att fortsätta såhär i många trådar tror du? tongue.gif
Lindh87
Tänkte säga att både basilikan och oreganon dog fast jag hade den under kökslampan i 4-5 dagar sad.gif
Jag malde ner det och står nu i kryddskåpet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lindh87 @ 03-01-2009, 19:01) *
Tänkte säga att både basilikan och oreganon dog fast jag hade den under kökslampan i 4-5 dagar sad.gif
Jag malde ner det och står nu i kryddskåpet.

tyvärr var det som jag trodde skulle hända. Oregano funkar inte så bra inne och Baslika vill ha mycket ljus och värme för att trivas inne.
Nauti
Testa att ta sticklingar av dem nästa gång du köper sådana kryddväxter. Det skall nog gå bättre än att plantera om.
spralle90
Jag har en ICA-handlad basilika hemma. Den är omplanterad sedan i somras och stammen har blivit vedartad. Det syns att den längtar efter sommaren men den mår alldeles utmärkt vid lågenergilampan smile.gif

Hur vanligt är det att stammen blir vedartad på en basilikaplanta?
Alexander-VG-zon3
CITAT (spralle90 @ 04-01-2009, 14:36) *
Jag har en ICA-handlad basilika hemma. Den är omplanterad sedan i somras och stammen har blivit vedartad. Det syns att den längtar efter sommaren men den mår alldeles utmärkt vid lågenergilampan smile.gif

Hur vanligt är det att stammen blir vedartad på en basilikaplanta?

väldigt vanligt. det är ju en buske/halvbuske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon