En av dessa gyllene rosor med "glöd", som jag är så förtjust i!!
Alchymist kan användas både som buskros (ca 2m) och klätterros (ca 4m), är frisk och anses härdig till zon IV.
Huvudblomningen är i juli och färgen beskrivs som "pergamentfärgad, ljusgul-gul, aprikos, lax-kopparfärg med rosa inslag". Den introducerades 1956 av W. Kordes Söhne och namngavs efter de som försökte framställa guld, alkemisterna.
[attachment=28601:Image022_22.jpg]
Ezereht
22-12-2008, 01:50
Den är jättevacker, men inget för mig har jag beslutat. Den blommar väl på fjolårsgrenar... så inget vidare om den fryser ner.
[attachment=28606:DSC_0046__Small_.JPG]
Alchymist är en tålig ros som blommar länge på sommaren. Hos mig, zon 3-4 har den hitintills aldrig frusit ner. Klart att du skall skaffa en sådan! Men den blir stor och kräver rejält med utrymme, så ge den plats.
svennis
22-12-2008, 07:07
Den var ju bra!
Jag har den under ett Plommonträd ..
octachoron
22-12-2008, 13:17
Alchymist är en ros som är väldigt populär i rosböcker, där visas den ofta i bild. I många fall i samplantering med annan ros eller klematis.
Men som jag har uppfattat det så är den engångsblommande, kanske därför den är samplanterad?

Rosen blommar en ggn på gamla grenar, jag har fått en känsla av att det är klen zon 4 ros. Blommade först tredje året och första blommorna fick jag i sommar. Snor runt vinterväv i december då den ännu inte är så stor, fryser den ner, inga blommor. Här växer rosen blåsigt och med stora träd mot grannen, så jag vattnar mycket och gödslar. Färgen är underbar och rosen åkte in på min egen lista med favoriter -08.
Den har aldrig frusit ner det allra minsta här uppe hos mej, har haft den i ca 3 år och gissa vad... trots att jag i vanliga fall föredrar remonterande rosor, så förlåter jag Alchymisten för denna sin enda negativa sida för varje blomma som slår ut, de är så vackra och det bästa av allt... de ändrar ju färg från dag till dag!
Jag har planterat den lite otacksamt i ett torrt sandigt hörn. men den tycks inte klaga! Som granne har den på en sida ett päronträd och på den andra en pergola. Som samplantering finns Maigold och så har jag denna höst planterat Meg (hoppas hon klarar vintern!!!!), Englands Rose, Alnwick Castle och en eldkaprifol, en spännande sommar väntar....!
Har också fått en stickling av Svennis, som är planterad i betydligt bättre jord, men också mera utsatt för väder, vind och harar, det ska bli spännande att jämföra "tillväxtkurvorna"....
Tack alla som var inne och kommenterade "min" lucka och GOD JUL på er!
AnnammA
23-12-2008, 01:27
"Alchymist" är en underbar ros, och blommar läääänge, trots att den är engångsblommande. I min zon (1-2) har den vuxit på sig rätt så bra på bara några år. Verkar vara rätt så frisk, men ack så taggig!
Anders zon 1
23-12-2008, 18:24
Alchymist är en fantastiskt vacker ros! Blommar som sagt rikligt och länge för att vara engångsblommande. Rejält taggig dock! Ett problem är att den drabbas av rätt mycket svartfläckssjuka på sensommaren här (zon 1 sydvästra Skåne). Dock inte så mycket att den verkar påverkas särskilt negativt av det. Tror dock att svampsjukdomar ofta är ett mindre problem längre norrut i landet. Sedan tycker jag inte att den doftar särskilt starkt - men hur man uppfattar dofter kan ju vara väldigt olika hos olika personer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.