Full version: Gröna grönsaker
Christa
Hej!

Gröna grönsaker är ju bra för hälsan på många vis men nu på vintern har jag lite svårt att äta så mycket som jag borde.

Vill helst inte köpa besprutat men då är ju utbudet litet. Kanske man kan odla något på fönsterbänken? Inte utan extraljus just nu kanske. Köpte en kruka sallat och den blev alldeles blek trots att den stod i fönstret.

Vad äter ni för gröna grönsaker? Har ni några favisar? Hur mycket blir det på en dag? Vad odlar ni själva? Ja kort sagt hur tillgodoser ni kroppens behov av gröna grönsaker? Jag vet ju att det är viktigt att äta dem men ändå känner jag att det blir för lite.

Jag odlade malabarspenat i somras och de står nu i köksfönstret. Tyckte dock inte de var speciellt goda men har bara smakat en gång.

Alfalfagroddar blir det också och de blir snabbt gröna om man ställer dem i fönstret.

Vi äter ganska mycekt kokt broccoli men man bör ju variera sig. Rå vitkål blir det också en del.

Tacksam för alla tips!
Piccante
Grönkål är det sässong för nu. Grönkålssoppa och grönkålspaj passar på julbordet. Fryst spenat och broccoli finns ju med. Annars tycker jag att de färska grönsakerna ser bra trista ut nu vid denna årstiden.
ängsvädd
Jag köper bara KRAV-odlade grönsaker - äter dock för lite tror jag. Varje morgon äter jag ett blad vitkål - den är ju liiiite grön iaf o en morot - inte särskilt grön. Jag äter ibland fryst broccoli. KRAV-odlad gurka äter jag en bit av nästan dagligen, ibland har jag grön squash istället. That´s it - för det mesta.
Rosmarin
Här äter vi massor av grönsaker varje dag. Just nu blir det mycket kål, vit, grön och röd, samt brysselkål. Och rotfrukter som palsternacka, morötter, selleri mm.
Endiver är också en grönsak som âr fin så här års och som jag tycker om att göra sallad av, man kan lägga i lite hackad lök, om man har valnötter så blir det en god kombination samt ett syrligt finskuret äpple eller ett päron i.

Det viktigaste är inte färgen på grönsakerna utan att man äter varierat.
Jan Lindgren
Hej!
Jag har för länge sedan löst mitt problem med grönsaker. Jag äter aldrig grönsaker. Säd och potatis för att få kolhydrater. Frukt och bär för att få ytterligare fibrer och vissa vitaminer. Kött för att få proteiner, järn och övriga mineraler. Ät det som är gott och strunta i vad som just nu påstås vara nyttigt.
MVH
Jan Lindgren
AstLar
CITAT (Jan Lindgren @ 22-12-2008, 11:24) *
Hej!
Jag har för länge sedan löst mitt problem med grönsaker. Jag äter aldrig grönsaker. Säd och potatis för att få kolhydrater. Frukt och bär för att få ytterligare fibrer och vissa vitaminer. Kött för att få proteiner, järn och övriga mineraler. Ät det som är gott och strunta i vad som just nu påstås vara nyttigt.
MVH
Jan Lindgren

Oj! Vad mycket du går miste om!! Man äter med ögonen också, glöm inte det smile.gif
Aqvakul
Vitkål och morötter är både gott och nyttigt.
Jan Lindgren
Hej!
Vitkål och morötter är inte gott och det är tvivelaktigt om det är nyttigt. Svavelföreningarna i kål misstänks ha ett samband med struma och betakaroten är associerad med svårartad prostatacancer.
Visst "äter" man med ögonen. Jag gör det varje gång jag går förbi köttdisken när jag handlar.
MVH
Jan Lindgren
Nauti
Ta inte bara hänsyn bara till vad som är gott, utan vad som är bra för din hälsa, för alla inblandade i produktionen och för miljön också. Att äta enbart kött låter som en dålig idé tycker jag tongue.gif Sedan är ju grönsaker så gott och ju mer varierat, desto bättre smile.gif

Någonting som jag tycker är väldigt lätt och gott att odla är rädisor. Jag brukar odla litet då och då. I slutändan blir dock inte så nyttigt när man sitter där och vräker i sig dem med smör och salt tongue.gif Men annars tycker jag att de är goda att ha i sallader eller att bara skiva och lägga på tallriken.

Om du bara skaffar tillräckligt med ljus så kan du ju odla i princip vad du vill inomhus. Men att välja någonting som man kan skörda snabbt är litet snällare emot plånboken i och med elräkningen tongue.gif

Groddar som du nämnde finns ju i många varianter, det är ju både lätt, gott och nyttigt.
MariaS
Broccoli, ärtor, sockerärtor, morötter, lök, avocado, kål, svartrot, kålrot, bönor...
Listan kan bli lång om man bara tittar efter i diskarna
netaave
Broccoli, brytbönor, sockerärtor, spenat, kål.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi äter mycket grönsaker samt att vi oftast har även en stor skål med blandad sallad till maten.

Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Christa @ 22-12-2008, 09:28) *
Jag odlade malabarspenat i somras och de står nu i köksfönstret. Tyckte dock inte de var speciellt goda men har bara smakat en gång.

Malabarspenat som har så god spenatsmak, hur tillagade du den???

Annars är nog groddar det bästa ifall man ska odla nu på fönsterbrädan. Och man behöver ju inte så avancerade saker för att grodda, lite groddfröer, en glasburk, en nylonstrumpa och en gummisnodd funkar utmärkt.

Mangold och trädgårdsmålla är såna gröna grönsaker jag odlar, de är lättodlade och har in6te så stora krav. Jag har fortfarande mangold i landet som går att plocka även om rådjuren har varit där och nallat lite.
MayaLisa
Jag groddar alfaalfa och gula linser...gott och nyttigt, färska så de nästan skriker wink.gif
Eva i Höga
På vintern äter vi mycket broccoli, brysselkål och grönkål, älskar gröna grönsaker. Dessutom äter vi mycket vitkål och morot, rotselleri, palsternacka, kålrot. Krav-odlat så långt det går.
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-12-2008, 14:47) *
Malabarspenat som har så god spenatsmak, hur tillagade du den???

Jag fräste den i stekpannan tillsammans med lite vitlök som någon tipsat om. Jag tyckte malabarspenaten smakade syrligt och lite kladdigt. Den syrliga smaken påminde om grön portlak som jag också tyckte var sådär.

Läste senare någonstans att portlak innehåller oxalsyra så jag undrade ju lite då om malabarspenat också gör det.

Kan man koka dem och hälla bort vattnet? Jag vet ju att du Åsa brukar göra spenatpaj men finns det något annat man kan göra?
Christa
CITAT (Jan Lindgren @ 22-12-2008, 13:30) *
Hej!
Vitkål och morötter är inte gott och det är tvivelaktigt om det är nyttigt. Svavelföreningarna i kål misstänks ha ett samband med struma och betakaroten är associerad med svårartad prostatacancer.
Visst "äter" man med ögonen. Jag gör det varje gång jag går förbi köttdisken när jag handlar.
MVH
Jan Lindgren

Det finns ämnen i vitkål som kan försämra upptaget av jod men jag frågade Livsmedelsverket om det för ett tag sedan och de bedömde inte det som något skäl att inte äta vitkål. Jag brukar välja en annan grönsak till den mest jodrika måltiden på dagen för säkerhets skull.

På vilket sätt är betakaroten associerat till prostatacancer?
Jan Lindgren
Hej!
Det finns en stor undersökning om lycopene eller caretenoider hjälper eller förhindrar prostatacancer. Det fanns inget som hjälpte men man fann att höga halter av beta-caroten var associerat med aggressiv prostatacancer. Man vet sedan tidigare att beta-caroten gynnar uppkomsten av lungcancer hos rökare. Slutsatsen är att gamla gubbar och rökare ska vara lite försiktiga med morötter.
Det finns dessutom en metastudie utförd av Cochraneinstitutet som visar att antioxidanter inte hjälper mot cancer.
Nyttan av grönsaker är lite dåligt bevisad men självklart ska man äta massor av grönsaker om man gillar det.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
CITAT (Christa @ 22-12-2008, 19:07) *
Det finns ämnen i vitkål som kan försämra upptaget av jod men jag frågade Livsmedelsverket om det för ett tag sedan och de bedömde inte det som något skäl att inte äta vitkål. Jag brukar välja en annan grönsak till den mest jodrika måltiden på dagen för säkerhets skull.

På vilket sätt är betakaroten associerat till prostatacancer?

Man måste äta enorma mängder för att det ska vara en cancerrisk - men så är det ju med det mesta. Morötter är bar för synen o skyddar mot cancer - det gör vitkål också smile.gif
Whiskuchi
Solrosskott är mums och lätt att dra fram hemma i fönstret!
Kat
Jag försöker i möjligaste mån följa den gamla principen 'grönsaker som växer ovan jord på sommarhalvåret' och 'grönsaker som växer under jord på vinterhalvåret'. Dels för att det är lättare att få i sig nyttigheterna på det viset, dels för att det är billigare så, men mestadels för miljöns skull.

Ett tips till alla, eftersom det är något man sällan tänker på: Blomkål innehåller jättemycket c-vitamin!
Christa
CITAT (Jan Lindgren @ 22-12-2008, 20:00) *
Hej!
Det finns en stor undersökning om lycopene eller caretenoider hjälper eller förhindrar prostatacancer. Det fanns inget som hjälpte men man fann att höga halter av beta-caroten var associerat med aggressiv prostatacancer. Man vet sedan tidigare att beta-caroten gynnar uppkomsten av lungcancer hos rökare. Slutsatsen är att gamla gubbar och rökare ska vara lite försiktiga med morötter.
Det finns dessutom en metastudie utförd av Cochraneinstitutet som visar att antioxidanter inte hjälper mot cancer.
Nyttan av grönsaker är lite dåligt bevisad men självklart ska man äta massor av grönsaker om man gillar det.
MVH
Jan Lindgren

Det är betakaroten i form av kosttillskott som kan öka risken för cancer. Det gäller inte om matvaror.

Dietintag av beta-karoten kan skydda, större mängder som kosttillskott kan skada
Studier har visat att högt intag av vissa karotenoid-innehållande frukter och grönsaker är förknippad med minskad risk för prostatacancer, bröstcancer, huvud- och halscancer, hjärt/kärlsjukdom och åldersrelaterad påverkan på synen. När beta-karoten tillförs i dietnivåer har det antioxidativ effekt och viss skyddande funktion mot hjärt/kärlsjukdom och cancer. I större mängder och särskilt hos rökare och personer som skadats av asbest har flera studier visat att effekterna i stället kan vara negativa.
http://www.primavi.se/news/printNews.cfm?newsID=264

Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Christa @ 22-12-2008, 19:01) *
Jag fräste den i stekpannan tillsammans med lite vitlök som någon tipsat om. Jag tyckte malabarspenaten smakade syrligt och lite kladdigt. Den syrliga smaken påminde om grön portlak som jag också tyckte var sådär.

Läste senare någonstans att portlak innehåller oxalsyra så jag undrade ju lite då om malabarspenat också gör det.

Kan man koka dem och hälla bort vattnet? Jag vet ju att du Åsa brukar göra spenatpaj men finns det något annat man kan göra?

Jag tycker inte heller att malabarspenat fräst är något vidare den är ju ganska suckulent och har slemmig växtsaft. Jag tycker den blir bäst förvälld och hackad i ex. spenatpaj, spenatlasagne, fisk florentin och liknande, muskot brukar vara en bra krydda ihop med malabarspenat.
Jan Lindgren
Hej!
Jag litar nog lite mer på stora välkända undersökningsinstitut än på påståenden från små undersökningar. Cochrane anses vara ett av världens bästa. All västerländsk skukvård tar stor hänsyn till vad de kommit fram till. Det finns en massa gamla små undersökningar som visar allt möjligt.
Vad jag egentligen vill sagt är att ät vad du gillar och plåga dig inte med att äta saker för att du tror det är nyttigt.
Tillaga dessutom grönsakerna eftersom de alltför ofta är infekterade med toxoplasmos, EHEC och salmonella.
MVH
Jan Lindgren
flinga100
Jag har på den senaste tiden blivit väldigt medveten av vad jag äter och försöker öka mitt intag av framför allt grönsaker och frukt. Det går ganska bra. Ibland... whistling.gif

Rödbetor finns ofta att köpa kravodlade, både vanliga röda och polkabetor. Ganska goda att äta kokta med vitlökssmör. Försk spenat brukar också finnas kravodlad i påse. Jag har nyligen hittat frysta sojabönor som faktiskt till och med jag tycker är goda! giggle.gif

Platinum
Av gröna grönsaker vintertid blir det mest fryst broccoli och brytbönor och för sambons del brysselkål också.

Sallad är ju sjukt dyrt på vintern även om det är gott.
mojan
Köper bondbönor och fryser in för vinterns behov. Mums!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon