Christa
22-12-2008, 09:38
Brukar ni odla något ätbart inomhus? Är ju lite svårt att äta tillräckligt med grönt så här års och jag funderar på om jag kan så något inomhus.
Ann Wigmore odlade ju vetegräs men en del säger att det inte är så nyttigt. Är det någon som vet?
Portlak skall ju också gå att odla inomhus.
Malabarspenaten jag satte i våras står nu i krukor i köksfönstret men jag tyckte inte bladen var så goda när jag smakade så de står där i väntan på en ny test. Lite bleka men jag vattnar dem med blötläggningsvattnet från mungisar och alfalfa som jag groddar och vart efter de får det så ser de lite piggare ut. Är ju mycket ren och naturlig näring.
Piccante
22-12-2008, 10:13
Det funkar nog att odla sådant som har ganska kort utvecklingstid och som man äter unga skott/ blad av. ska man ha stora grönsaker så är det ofta för dåligt med ljus inne och det blir förr trångt i krukor. Men portlak, krasse, groddar, ev någon sallat, mangold, rucculasallat borde funka.
Jag odlar kryddväxter, chili och snart skall jag odla en omgång rädisor. Sedan har jag tänkt odla tomater inomhus någon gång. Jag bor i lägenhet så jag har ingen möjlighet att odla utomhus så jag odlar det mesta inomhus eller i balkonglådor på sommaren.
Christa
22-12-2008, 19:29
Använder du något extraljus och i så fall vad?
CITAT (Christa @ 22-12-2008, 19:29)

Använder du något extraljus och i så fall vad?
Jag använder en 200W lågenergilampa med kallvitt ljus.
Fungerar mangold inomhus ?
hmm ,den skulle säkert fungerar också tidigt i växthuset.
Den är ju enormt frost-tålig , så den kanske är inte rädd för lite kyligare växthusklimat på vårkanten ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.