Åsa, mälardalen zon 2
Jag vet att man ska vara glad åt att det finns fåglar i trädgården p.g.a att de äter en hel del skadeinsekter, men man blir inte glad när man upptäcker att de har fått smak för staketvindruvan Zilga så himla mycket klasar fick den ju inte iår. Förhoppningsvis är det p.g.a att det är så oerhört torrt ute som de har börjat smaska på zilgas saftiga bär så det kanske inte bli något problem nästa år ifall det är lite blötare ute. De verkar dock inte bry sig om Spulga och Sukribe trots att de är planterade ganska nära Zilgan.
eml
Mina föräldrar har också fått sina druvor uppätna av starar. Förra året "försvann" druvorna när de var bortresta och de trodde då det var grannarna som ätit upp alla när de var borta (grannarna vattnade åt dem). I år såg de fåglarna i full aktion så det var inget tvivel om vilka som var "bovarna i dramat". De var glada att de inte sagt något till grannen i alla fall... tongue.gif
Perilla
Jag har samma problem med mina jättegoda, söta små Heimrod-druvor, fåglarna älskar dem lika mycket som jag. Förra året var det lika dant, en tävlan varje dag om att hinna hitta de mogna druvorna först. De blå, lite surare Nordica-druvorna fick vara ifred förra året (både för människor och fåglar). Snart är de mogna - om de hinner iår. Eftersom de inte smakar särskilt gott tänkte jag göra nåt med dem. Kan man kanske göra gott vin på sura druvor?
Nina H
Jag lyckades träcka in mina druvor jättebra med bärnät som jag fäste på spaljen, stödde på störar framför druvplantan och drog ner på marken. Hade det bara räckt ända ner hade inte stararna kommit åt en enda druva. Nu kröp de under nätet coh hoppade upp och norpade en del. Men nästa år vet jag bättre.......
Gunvor Nilsson
Tyvärr har jag inga druvor att bjuda fåglarna på men dom håller till godo med de få äpplen jag har i år! Det gör inte så mycket för rönnbärsmal och andra gourmander har tagit förrätten på frukten.
Om jag hade haft staketdruvor så skulle jag nätat in dem! Jag får kanske skaffa mej ett staket först tongue.gif
/Gunvor
André
Hej,

Är det ingen som testat fågelskrämma?

Denna rätt charmige gubbe har ju använts rätt mycket förr men numera mest återfinns i sagoböckerna. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon