AnnammA
23-12-2008, 01:44
En ros, som skall med sitt namn, få framföra julens egentliga budskap: Fred, eller frid. Alltså rosen "Peace" -en fransk klassiker från 1945 av Meilland. Egentligen började denna ros saluföras i frankrike redan 1942, under namnet "Mme A Meilland", efter förädlarens mor.Okuleringsris smugglades till USA under kriget, och 1945 stod rosen på bordet vid FNs fredskonferens i San Fransisco, där den då döptes om till "Peace".
Jag har, sedan några år tillbaka, odlat rosen "Peace" som stamros, och det kan vissa år vara en rätt så maffig skapelse, eftersom det är en rätt så kraftigväxande ros. Numera har jag den även som rabattros, sedan förra sommaren. "Peace" är också lite barndomsnostalgi, då jag föddes på 60-talet, och det var en vanlig ros i villaträdgårdarna.
GOD JUL på er allihopa!
Ezereht
23-12-2008, 01:48
Jag tycker det är en rolig ros för den byter ofta färg. En del exemplar är så ljusa så dom ser vita ut, andra är ganska gula, eller vita med rosa kanter och så vidare.
svennis
23-12-2008, 07:49
Kul den kom med!
Spännande historia
Har du gjort stamrosen själv?
Även jag minns Peace från min barndom, men den sågs inte som särskilt spännande då. Vet inte om den har fått revansch?

Är det världens mest sålda ros tro ? Egna erfarenheter av rosen är att den är svår, att det är en zon 5 ros har jag inte riktigt trott på, den verkar för klen för det. Jag har för sandigt och kallt här, 10 ex frös bort ganska fort på framsidan för många år sedan. Nu har jag ett ex 1.5 m hög ros som jag fjäskat väldigt för, mycket gödsel och skyddat läge på baksidan av huset, en Tehybrid kräver ju lite extra omsorger, flott ros med underbara färger.

Skulle gärna ha den som stamros Anna, då skulle den få snälla vintrar i garaget.
AnnammA
25-12-2008, 12:17
CITAT (Thé @ 23-12-2008, 08:31)

Har du gjort stamrosen själv?
Även jag minns Peace från min barndom, men den sågs inte som särskilt spännande då. Vet inte om den har fått revansch?
Nej, den är köpt. Jag har faktiskt aldrig försökt mig på att okulera ngn gång, men Ingvar&Ingela från Raskarums Plantskola brukar ha okuleringskurser varje sommar, så kanske det vore vara ngt att prova på...