Ezereht
Undrar när stora blomaffärer har hibiscus till försäljning? Är det tidigt på våren, sommaren... ja när? Skulle vilja köpa en men nu verkar de inte finnas i alla fall.
blomkronan
Jag kan tänka mig att dom kommer till våren... nu har dom bara små...
Är du sugen på en stor?? Jag tycker dom är såååå svåra att sköta!!!
Jag köpte ett par nu i höst vinter och satte svalt... men det verkar inte hjälpa det spelar ingen roll vad jag gör! dom dör på ett par månader!
Ezereht
Min granne har den stående inne i rummet och vattnar sällan. Den verkar gilla det. Men jag vet itne vad dom ska ha egentligen. Tänkte bara testa. Behöver itne vara jättestor men inte heller ittybitty. Men jag har inte sett någon alls.
blomkronan
Jag tycker dom är svår...Jag hade en uppstammad en gång, den var såååå fin och blomma hur mycket som hälst i början säker i flera månader. Men så en dag slutade den och jag tor jag vattnade ihäl den! som man brukar göra...
Lagom är bäst! Men vad är lagom!!!!???? när det gäller hibiskus... Nu testar jag vintervila i 8-14 grader för jag har hört att dom klarar det.
Men dom ser ledsna ut! men jag tror faktist att jag har vattnat för mycket även där ute!!!!
Alexander-VG-zon3
dom större plantskolor med krukväxtsavdelning har Hibiskusar åretrunt men det är ju fler storlekar och fler färger vid vår-sommaren.

och jag som tycker dom är så lätt skötta! jag sköter mina såhär

Vår - Planterar om dom i feb i kraftig men väldräneradjord (blomjord med lera i som man blandar upp med grus,leca ev citrusjord). Placerar sedan ut den ute när det är ca +10c +15c i skuggan (tar in vid frost). sätter den direkt i soligt och varmt läge så en del blad bränns men det kommer snabbt nytt.

Sommar - när frosten är helt förbi står dom ute dygnet runt. gödslar en gång i veckan och vattnar så dom hålls fuktiga hela tiden, dom växer kraftigt! om sommaren är soligt och varm. dom blommar på ettårigaskott så blomningen kommer i juli-okt. sluta ge näring i aug.

Höst - jag har dom kvar rätt så långt ut på hösten dvs fram tills frosten kommer. tar även ut dom om dagarna är varma än. milda år har jag blommande Hibiskusar ute i nov.

Vinter - när det blir för kallt ute tar jag in dom. då dom är tåliga så placerar jag där dom får plats. alltså en del placerar jag varmt (då börjar dom oftast blomma igen i dec) och en del placerar jag svalt ca +5c +10c men då vattnar jag mindre. till våren gör jag bara om allt igen.

man kan också ha dom inneåretrunt om man vill i ett soligt och varmt fönster men då får man hålla koll på bladlöss och vattna mer under hela året.

Solstorm
Nu har jag inte haft hibiscus på några år men förr hade jag. Jag tyckte de var ganska lättskötta, växte och blommade bra, lätta att ta sticklingar av. Det som kunde vara ett problem är att de verkar känsliga för torr luft på vintern och då kunde åka på spinn. Ju kallare det är ute desto torrare blir luften inne. Man kan ställa dem på ett fat som är betydligt större än krukan med lecakulor på. Då kan man ha vatten stående på fatet utan att dränka jorden. Ett akvarium med täckglaset på glänt gör också gott för luftfuktigheten.
Chivvie
Jag har med framgång haft ett antal hibiscusar i självvattnande krukor (över element med direktverkande el) och det har gått bra utan allt för mycket bladavfall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon