Lilla Birka
Har dopp-i-grytan helt försvunnit som maträtt under julhelgen, och hur många har aldrig hört talas om det?
Whiskuchi
Vi doppar (dock inte i traditionellt köttspad eftersom vi är vegetarianer)
Aqvakul
Jag har faktiskt aldrig ätit det. Min mamma är från Blekinge. Dopp i grytan förutsätter väl att man kokar skinkan? Ugnstekning har väl varit populärt i många år. Numera köper väl de flesta "färdig" skinka, klar att griljera...
Lilla Birka
Jag ugnssteker skinkan i folie och får ett härligt koncentrerat spad som amn späder ut med vatten! Och de flesta, vet jag inte, de jag känner vill nog göra skinkan i ugnen själva för att få julstämning med skinkdoft kvällen innan julafton. Vår skinka står i ugnen just nu så det blir nybakad skinka på hård macka fram emot natten. Mmmmmmmmmm..........
AstLar
Åt det som barn, men med knäckebröd.
Man får väl "grund" till spad även när man bakar skinkan. Koncentrat som man späder med vatten till önskad styrka.

Nix...inte färdig skinka här...

Nix inte dopp i grytan nuförtiden.
Aqvakul
Viss skinkdoft uppstår även vid griljering av "färdig" skinka.... wub.gif
Chamomille
Vad är det? Skinkspad och???
AstLar
CITAT (Chamomille @ 23-12-2008, 20:42) *
Vad är det? Skinkspad och???

Doppa bröd i skinkspad...och ät !
Björken
I min familj är vi väldigt traditionsbundna så det skulle inte gå att hoppa över grytdoppet. Kokar skinkan som legat i saltlake sedan lucia.
Piccante
Dopp i grytan förekommer här som företeelse men jag äter det inte själv. Men här använts inte rent skinkspad. Vissa affärer säljer än dôppekött. Jag tror det är högrev eller bog eller något annat nötkött som kokas med i spadet för att ge det en mustiggare smak och sedan äter man köttet som en rätt för sig.
Aqvakul
Det var ju fattigare förr, och mer noga att ta till vara allt som som gick att äta.
Red Top
Vi doppar. Ugnsbakar skinkan med en mängd kryddor, som jag klappar in under svålen, som givetvis först måste skäras loss. Kryddorna är: rosmarin, salvia, kryddpeppar och lagerblad. Hela härligheten lindas sen in i ugnsfolie.

Det blir ett underbart spad och doften sprider sig i hela lägenheten. wub.gif

Receptet kommer från Hiram, en matskribent, som säkert de lite äldre här på forumet kommer ihåg.

PS. Mina föräldrar kommer ursprungligen från Skåne.
Netha
Har avnjutit denna underbart goda rätt ikväll då skinkan var klar.
Doppar Tornedalsbröd och har rödbetssallad till. tummenupp.gif

Är fö enda av 15 pers i familjen som ÄLSKAR denna rätt.
Jag foliebakar i ugn flera skinkor under jul/nyår... mest för att ha dopp i gryta i frysen åtminstone under hela januari smile.gif
Uggi
CITAT (Björken @ 23-12-2008, 21:05) *
I min familj är vi väldigt traditionsbundna så det skulle inte gå att hoppa över grytdoppet. Kokar skinkan som legat i saltlake sedan lucia.

I morgon kl. 13,30 samlas vi kring doppet, vi är då tolv personer, alla är inte hellt förtjusta, men frugan och jag skall ha på jul, nyår och Trettnehelgen. tummenupp.gif
Gossen Ruda
Har aldrig doppat i grytan och det gjorde ingen i familjen när mina föräldrar levde. Svägerskans familj, från Boråstrakten, är dock fanatiska grytdoppare. Våra två familjer brukade turas om att fira jul hos dom och hos brorsan. Själv har jag inte ens kokat skinkan än, det får bli i morgon. Men först skall jag koka en omgång saft direkt på morgonen. Ingen jultradition, lagret är bara slut. tongue.gif
*Stintan*
Dopp i Gryta har alltid hört till julen hos oss men inte alla har gillat det. Jag kokar alltid skinkan med en massa kryddor. Sen får spadet svalna o så tar man bort fettlagret, sen får spadet koka ihop lite och späs med vatten om det är för salt. Mums med vörtbröd. Nethas bröd ska nog testas nån gång.
Wilmer
Älskar dopp i grytan, men äter inte gärna skinkan. Det finns dopp i grytan spad att köpa i "korvar" så julen är räddad för min del. Tack affärsvärlden för den iden wub.gif
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2008, 22:33) *
Har aldrig doppat i grytan och det gjorde ingen i familjen när mina föräldrar levde. Svägerskans familj, från Boråstrakten, är dock fanatiska grytdoppare. Våra två familjer brukade turas om att fira jul hos dom och hos brorsan. Själv har jag inte ens kokat skinkan än, det får bli i morgon. Men först skall jag koka en omgång saft direkt på morgonen. Ingen jultradition, lagret är bara slut. tongue.gif

Vadå för saft?
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 23-12-2008, 21:27) *
Det var ju fattigare förr, och mer noga att ta till vara allt som som gick att äta.

Vet inte om det var svar till mig? men jag tror den traditionen med doppekött uppstod så. hade man kött kvar med ben så kokade man det för att kunna ta loss de bitarna som gick att äta och få en bra buljong på benen. Här är ett recept på doppespad med skinka, fläsk, bringa och allt ihop på en gång http://www.tasteline.com/recept/Min_barndoms_Doppegryta verkar ju omständigt idag att köpa så mycket olika köttslag men på självhushållningens tid när man slaktade djur hemma så var väl pressylta och dopp i grytan det sista som var kvar efter att alla skinkor och korvar var färdiga.
Kajsa i Arvika
Här kommer det att doppas imorron, skinkan står i ugnen nu.. tummenupp.gif
Netha
CITAT (*Stintan* @ 23-12-2008, 23:15) *
Dopp i Gryta har alltid hört till julen hos oss men inte alla har gillat det. Jag kokar alltid skinkan med en massa kryddor. Sen får spadet svalna o så tar man bort fettlagret, sen får spadet koka ihop lite och späs med vatten om det är för salt. Mums med vörtbröd. Nethas bröd ska nog testas nån gång.

Det brödet bakade maken till grannen ovanför ... igår.
och ja... det är bara sååå mycket godare än köpebröd,smile.gif
Anma
Dopp i grytan har vi aldrig haft, om man inte kan kalla dopp i karelska grytan (finsk julmåste)... giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 23-12-2008, 23:23) *
Vadå för saft?

Vanlig saft på röda och svarta vinbär. Just nu är första koket klart och svalnar lite för att sen silas. Sen kokar jag en gång till för att få ut alla goa droppar. Skinkan får vänta lite för den kokar jag i samma syltkittel.
Monica M zon 4
Vi doppar i grytan. Själv förstår jag inte vitsen med blött bröd men maken älskar det. Min pappa och hans sambo kommer hit och dom vill också ha dopp i grytan. Jag kokar doppekött (rimmat fläsk- och nötkött) och tar spadet till doppespad. Skinkan gör jag i ugnen och maken tar lite av det spadet och blandar i lite av det också. Vi bor i Boråstrakten.
Berith
"Här" doppas det också i grytan, men inte just i vår familj. När jag var liten hörde det till julbordet precis som skinkan. Skulle ju kunna införa det igen g.gif eftersom jag kokar vår skinka (gjorde det igår kväll för griljering idag) men tror inte att det skulle uppskattas av nån.

Alba
Jag älskar dopp i grytan med vörtbröd och julkorv (fläskkorv).

I min barndoms jular var dopp i grytan ett måste på julafton hos mormor och morfar. Vi åt det också hemma hos mina föräldrar under juletid.
Numera finns den inte med på julafton men vi äter det andra dagar under julhelgerna.

Jultid och dopp i grytan hör ihop.

Gossen Ruda
Ingen som har Googlat eller tittat in på Wikipedia? biggrin.gif
maramara
God Jul Självklart dopp i grytan.
titti49zon6
Nu stär skinkspadet på uppvärmning, snart är dett dags för årets dopp i gryta
God Jul på er andra och smaklig måltid santa.gif
Anki V
Vörtbröd doppas i skinkspad i vår familj som sedan äts tillsammans med en tjock skiva skinka och söt stark senap. En stående frukost/lunch påjulafton.

/Anki
aleishe
Hörde först vad "dopp i grytan" innebar för ett par dagar sedan och jag är 25 år gammal. Jag har heller aldrig riktigt förstått vart "dopparedagen" kommer ifrån, något pinsamt smile.gif

Men det kanske har sina förklarliga skäl pga att jag är ifrån Skåne. Enligt mina föräldrar finns det ingen tradition av dopp i grytan i Skåne, inte heller bruna böner äts på julafton. Visst, detta gäller ju inte uteslutande alla skåningar - men säkert för en stor del i södra Skåne.
Netha
Glömde kanske säga att doppebrödet så klart avnjuts tillsammans med några rejäla skivor julskinka
och rödbetssallad. smile.gif
Eva-Helene
CITAT (Markus_H @ 23-12-2008, 21:23) *
Dopp i grytan förekommer här som företeelse men jag äter det inte själv. Men här använts inte rent skinkspad. Vissa affärer säljer än dôppekött. Jag tror det är högrev eller bog eller något annat nötkött som kokas med i spadet för att ge det en mustiggare smak och sedan äter man köttet som en rätt för sig.

Det liknar väldigt mycket en tradition i vissa delar av Ångermanland, där man kokar älgkött, potatis, kålrötter och morötter, sedan äts detta tillsammans med tunnbröd som blöts i buljongen. Väääldigt gott!!!
Wilmer
I går blev det världens smaskigaste dopp i grytan, jag fick dessutom med mig hem så jag kan doppa ett par dagar till, mums!
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 24-12-2008, 08:06) *
Vanlig saft på röda och svarta vinbär. Just nu är första koket klart och svalnar lite för att sen silas. Sen kokar jag en gång till för att få ut alla goa droppar. Skinkan får vänta lite för den kokar jag i samma syltkittel.

Åh va gott smile.gif
Edit: Saften alltså.
Sussie F-Flower
Hos oss doppas det också!
I år åt ALLA dopp i gryta, inkl ungdomarna... Och även jag... Det är ju bara SÅÅÅ gott!
Men jag var så mätt så jag tog bara en halv vörtskiva. (Ni vet, det där sista, som man bara måste proppa i sig...)

Jag kokar upp skinkspad med hela nejlikor, lite malen ingefära och späder sedan med lite vatten så att det inte blir alldeles för salt.
Sedan doppar vi en vörtbrödsskiva i ca 3-5 sek, lyfter och läggar den på tallriken. På brödet en skinkskiva. Sedan är det valfritt vad man vill ha på... En del vill ha senap och rödkål. Andra vill ha senap och äppelmos. Somliga tar alltihopa på sin.

Gudagott, i vilket fall...
Piccante
CITAT (Monica M zon 4 @ 24-12-2008, 08:15) *
Vi doppar i grytan. Själv förstår jag inte vitsen med blött bröd men maken älskar det. Min pappa och hans sambo kommer hit och dom vill också ha dopp i grytan. Jag kokar doppekött (rimmat fläsk- och nötkött) och tar spadet till doppespad. Skinkan gör jag i ugnen och maken tar lite av det spadet och blandar i lite av det också. Vi bor i Boråstrakten.

Doppekött verkar vara en lokal tradition i sjuhäradsbygden. Verkar bara vara vi som gör så?
Euphorbia
Här doppas,
med hembakat bröd, vörtbröd och messmör.
Och julkorven till förstås!
kasam
Vörtbröd doppades alltid på julen i min barndom. Ingen favorit bland de yngre. Traditionen har försvunnit när äldre familjemedlemmar gått bort, ja så sedan sisådär 5 år finns inte längre dopp-i-grytan på julbordet. Geografi: Skåne, Halland, Småland o Blekinge.
skogstroll
I min familj doppas det men inte jag whistling.gif borde väl det kanske...
Ramred
Som barn hade vi aldrig dopp, men efter att det tillkommit familjemedlemmar från "inlandet", så finns det även hos oss. Men det är bara några som äter av det.
zaaritha
Trevligt att det fortfarande existerar!
Vi--i min nuvarande familj-- o i min barndomsfamilj;
har alltid hållit fast vid doppet!
Olika sorters bröd, skinka , grynkorv o rullsylta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon