Benjamin Julgran
23-12-2008, 23:46
Hej!
Min svärmor har tvingat mig att släpa stora benjaminfikus nedför trappor för att hon säger att de dör tillsamman med julgran. Rättare sagt att de tappar bladen och blir gul.
Nu vill jag gå till botten med detta och ta reda på om det finns någon sanning i detta. Jag tycker att det låter osannolikt men jag har dock inte gröna fingrar.
Jag ser att det finns 280 stycken inloggade på sajten njust nu så jag hoppas på ett snabbt svar.
Tack på förhand
Magnus
Åsa, mälardalen zon 2
24-12-2008, 11:40
Benjaminfikus tappar normalt sett en massa blad och blir gul pga ljusbristen under vintern. Till viss del kan nog ämnen från julgranen bidraga med några fler fallna blad. Annars är det nog mest kombinationen orkideer och julgran man ska undvika pga att granen avger ämnen som får orkideerna att blomma ut snabbare.
Alexander-VG-zon3
24-12-2008, 14:24
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-12-2008, 11:40)

Annars är det nog mest kombinationen orkideer och julgran man ska undvika pga att granen avger ämnen som får orkideerna att blomma ut snabbare.
fast det gäller väl alla växter med blommor också.
Benjamin Julgran
25-12-2008, 19:56
Tack för ers svar!
Jag skulle dock vilja ha ett mer entydigt svar om en benjamin fikus verkligen kan dö eller kraftigt påverkas av att vara i samma rum som en gran av typen ädelgran alternativt vanlig svensk "bondgran". Gärna om ni kan hänvisa till facklitteratur eller motsvarande vore guld värt.
Jag släpar helst inte upp och ner 20 kilos växter för skoj skull nästa jul också ;-)
Mvh
Magnus
PS Vi har ett antal orkideer i samma rum så vi håller ett extra öga på dme om de påverkas. Tror att det kan vara anorlunda med ädelgran förstås. DS
Alexander-VG-zon3
25-12-2008, 20:04
jag tror inte att granen skadar den. har haft ficus innan med gran utan att den tappat blad eller måttdåligt.
I år fick jag inte plats för granen, inte fysiskt och inte mentalt. Men andra år har jag försökt hålla gran och ficus åtskillda - visserligen i samma rum men i varsin ända. Du har helt rätt - man vill inte kånka runt på jätteficusar. Imorse funderade jag starkt på sekatör och såg - för den djävla växten tar ju upp hela rummet. Måste dom växa så grymt mycket?
Jag vet inte ifall det är så att ficus o gran inte mår bra ihop - så jag väntar också på svaret. Det kan ju hända att det får plats en gran nästa år! (eller att jag önskar benjamin åt fanders...)
Kanske ett tips till nästa år för er med jättefikusar, tänk utanför lådan, klä fikusen istället!
Men Kee! Vi storficushållare är kreativa - jag har provat å klä den. Inte i år men ett annat år. Glitter gick bra men kulorna var för tunga för de spattiga ficus grenarna. Ljus gick med lite trixning.
Men jag la julklapparna under ficusen i år - det såg himla hemtrevligt ut!
Annars hade jag tänkt att pynta svärmorstungorna men .... det var så mycket som inte blev av i år.
Gott nytt!
Eva
Chamomille
28-12-2008, 19:51
CITAT (Kee @ 28-12-2008, 11:19)

Kanske ett tips till nästa år för er med jättefikusar, tänk utanför lådan, klä fikusen istället!
Min egen fikus är inte stor nog än och de växer ju långsamt, så innan jag kan skapa min egen julfikus, hinner det gå många år....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.