Full version: Måbär som ger bär
Lasse Lucidor
Hej, jag vill ha några vilt växande måbärsbuskar på några ställen i trädgården...På lantstället vi hade som barn växte det litet måbär vid vedboden och det är ju ofta barndomskänslor man vill återliva.
Har inget minne av att måbärshäckar ger bär. Iförsig kan det ju bero på beskärningen.
Skulle vilja ha ha måbär som ger dom där röda bären. Orkar inte gå ut i skogarna och leta..jag trodde jag hittat måbär i skogarna men det var vildkrusbär..
/Tacksam för råd /LASSE
Åsa, mälardalen zon 2
Måbärshäckar som innehåller den rena arten ger bär om man inte beskär dem, klipper man häckarna klipper man oftast bort blommor och bär.

Försök få tag på den rena arten i handeln (köp fler än en planta) sorten schmidt som nog är vanligast i handeln är en hanklon och ger inga bär. Det ska finnas speciella honkloner också i handeln men jag tror inte de är så vanliga. Prata med trädgårdsbutikerna runtomkring och vad de kan ta hem åt dig.

(alt. kanske du kan tigga till dig sticklingar från någon här på forumet som har bärsättande måbär, ribessläktet brukar vara lätta att föröka med hjälp av sticklingar och avläggare, det går bra att skörda vintersticklingar av Ribes)
Bassam
Gott jul:
Det är bästa att klippa måbär efter blomning slut, om man gör det före blomning kanske ska klippa gamla skotten, för att de ska bär blommor nästa år.
Obs: det är fel tid beskärning o fel beskärning som ansvar för att växten inte blomma, eller om man ger gödsling med mycket kväv eller sorter om man tillexempel planterade bara honan eller hanen.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon