Full version: Growing dome
mogge92
Hejsan! Hittade ett väldigt spännande växthus när jag var ute och surfade litegrann, priset är på tok för högt, men tänkte om någon kanske har något sådant, eller om ni kan något om dem. Här är en länk till den svenska återförsäljaren:growing spaces
Och här är en till huvudsidan (på engelska): http://www.geodesic-greenhouse-kits.com/
Jag tycker att de verkar väldigt spännande, de påstår att man ska kunna värma upp dem på vintern också för inte allt för mycket. Någon som har åsikter om detta, om det är sant eller myt? Skulle gärna vilja ha igång en diskussion om dessa växthus =)
God jul på er!
Mvh Morgan
ingrids
vet inget om dem mer än jag läst tyvärr, min syster har suktat efter ett i flera år men som du säger faller det lite på priset.
MariaS
Det finns ju några uppbygda redan, som faktiskt inte ska dra många kw i uppvärmning. Går visst under "passiva hus". Men som sagt... för dyrt!
mogge92
Ja det är synd att det är så jäkla dyrt! Undrar om man inte skulle kunna skapa något liknande själv, med hyffsat resultat.... Visst det skulle ta en hel del tid och mycket matrial men. Eller vad tror ni, skulle det gå?
MariaS
CITAT (mogge92 @ 25-12-2008, 15:58) *
Ja det är synd att det är så jäkla dyrt! Undrar om man inte skulle kunna skapa något liknande själv, med hyffsat resultat.... Visst det skulle ta en hel del tid och mycket matrial men. Eller vad tror ni, skulle det gå?

Har själv funderat lite på detta. Virke av lärk och kolla med glasmästaren om de inte har lite skyltfönsterglas... Sen borde man ju kunna bygga lite i taget...
mogge92
Tror att jag ska göra lite efterforskningar i det där.... jag menar, det är ju inte så mycket som de har i en grow dome som man inte kan fixa själv... troligen skulle man komma undan bra mycket billigare än 50.000! Virke är väl inte allt för dyrt, det skulle jag nog kunna fixa. Sen hur det är med glaset, det är en annan femma..
MariaS
Billigaste glaset är ust skyltfönsterglas. Glasmästarna har ofta sådna rutor som de bytt ut. Detta glaset isolerar också bättre än vanligt glas och bryter ljuset på rätt sätt. Det blir inte allt för varmt där på sommaren.
mogge92
Hrm, låter intressant Maria! Men i "grow dome" så använder de väl plast? Är det inte någon speciell plast som isolerar extra bra, eller tror du att man skulle komma långt med skyltfönster glas? Kanske ska börja skissa litegrann...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon