Susanna
Hej!

Jag har ett växthus som jag bara kan titta till ungefär var 6:e vecka (bor 65 mil bort från det...) I växthuset står nu ett antal växter för övervinttring, bland annat en citron som vägrar att gå i någon sorts vila alls. Den växer oavbrutet....och dricker därmed en del vatten. Just nu har jag kunnat vattna den regelbundet någon gång per vecka, men under januari och februari kommer jag bara vara här en enda gång. Jag har indraget vatten, men det funkar inte just nu eftersom det är minusgrader ibland på nätterna (slangen har redan frusit sönder en gång...) Har någon av er en fiffig lösning på hur man kan ordna automatisk bevattning under vintern? Citronen står i en 25liters kruka, själva trädet är cirka 120 cm högt. Växthuset står i zon 1 och ibland blir det ganska varmt därinne på dagarna. Jag vill inte att min citron ska torka ihop.....
MariaS
Jag har en vattentunna med vatten i i växthuset för bevattning. Om du kan rigga vattentunnan eller liknande större kärl, går det säkert att fixa ngn form av droppbevattning med hävert.
Annars kan man ha ett större kärl med vatten och leda vatten via kraftigt bomullsgarn ner i krukan. (självsug)
Sen finns det ju större självvattnande krukor, med ordentliga vattenmagasin också.

Några tips på vägen.
Mu i myllan
Fyll några petflaskor med vatten och tryck ner en bit i jorden. Se till att de får stöd så att de inte välter. Skär INTE av botten. Lite sugs ner i jorden varje dag.

Alternativ 2 är bevattningsmatta med en rejäl balja bredvid. Tag en murarbalja och en upp-och-nervänd hink med samma höjd. Ställ ett bevattningstråg på hinken med ena änden av bevattningsmattan i (Blöt!). Låt mattan hänga mer i botten av murarbaljan. Ställ citronen på bevattningsmattan (på hinken) och häll vatten i murarbaljan. Kapillärkraften sköter resten! Dvs vattnet sugs upp av fibrerna i mattan och hamnar under citronkrukan. Se bara till att inte vattnet leds (droppar) ner på golvet mellan hinken och krukan
Susanna
Hej igen!

Jag hittade en jättefiffig lösning....trodde jag. Jag tog en 25-liters dunk och lyckades till den koppla en slang. Slangen är i sin tur kopplad till bevattningstimern som jag använder under sommaren. Sedan är det vanliga bevattningssystemet kopplat till timern, men endast vattningsgrejen i citronen är öppen. Timern satte jag på bevattning en gång per vecka i fem minuter. MEN sedan upptäckte jag att det läcker vatten genom timern. Det droppar ungefär 1 droppe varannan sekund...................så även om bevattningen inte går igång mer än en gång på per vecka tar vattnet slut assnabbt och det blir översvämning i citronen. Så nu har jag kopplat ur systemet och drygt ner fyra (!) petflaskor i krukan. Jag får hoppas att det funkar för jag är i Stockholm och växthuset i skåne och jag kommer inte dit igen förrän i slutet på februri. Men det är ju lite kallare nu så kanske dricker den inte så mycket.

Jag är så irriterade på timern, har skruvat isär den och prövat alla knep för att få den att sluta läcka. Antagligen läcker den på sommaren också men då märker man det ju inte när vattnet fördelas över 50 krukor.

Tipset om bevattningsmatta var fiffigt. Det ska jag fundera vidare på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon