Rickard__
Jag tänkte så några olika sorters bergvallmo nu till våren.
undrar om någon känner till om dem korsar sig med varandra, eller om dem är frökonstanta?
ingrids
jag är rätt säker på att det finns minst en korsning mellan två blå, men minns inte vad den heter. sedan tror jag att jag har läst att att fröplantor kan avvika en del från moderplantan oavsett hybridisering. är ganska säker på att jag läst om detta i ”Välkommen i min Lustgård”, en bok av och om Evert Nilsson i Ås.
lavendelgården
Meconopsis x sheldonii är en korsning mellan M betonicifolia och M grandis.Den brukar finnas att köpa, som frö, liksom M grandis och M betonicifolia.
Min erfarenhet är att en del korsar sig med varandra. Har en M betonicifolia Alba, som gör att jag i bland får mycket blekblå fröplantor då den korsar sig med den blå.
Åsa
Owe J
M. x sheldonii är en steril hybrid och kan därför inte sätta frö. M. grandis är otroligt ovanlig i odling, då den sedan länge har hybridiserat med M. betonicifolia. Det finns ett antal namnsatta hybrider men det mesta som sprids som x sheldonii eller grandis är förmodlingen M. 'Lingholm'.
Läs här om ni vill veta mer. Meconopsisgruppen
Anki V
Enl min erfarenhet är det en otrolig variation mellan de olika plantorna ur samma sådd och då hade jag ändå bara betonicifolia. Förmodligen bär den på anlag från både det ena och det andra. Mina är allt från blekt ljusblå till nästan lila. Det är även jättestor skillnad mellan kronbladens utseende på de olika plantorna.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon