|
Myosotis
23-02-2009, 15:44
Är vi inte smartare än så? Kan vi inte ändra vår uppfattning?
Jan Lindgren
23-02-2009, 18:32
Hej! Irrationell rädsla är tyvärr vanlig. Hundar är ett utmärkt sätt att stoppa vargen. Hur många får behöver man för att det ska vara lönsamt? Jag tror inte att många människor skulle ha råd att äta svenskt kött om man var tvungen att ha herdar. I södra halvan av Sverige så får vi nog välja mellan öppna marker med ängar och hagar eller stora rovdjur och tät skog. MVH Jan Lindgren
ingrid fuxwall
23-02-2009, 18:50
CITAT (Anders zon 1 @ 22-02-2009, 18:50)  Ber om ursäkt om jag misstolkade dig, men som du uttryckte dig det gick det väl inte att tolka på något annat sätt? Om jag verkar aggressiv så är det på grund av att ditt inlägg gjorde mig en aning upprörd. I ärlighetens namn tycker jag faktiskt inte att ditt nuvarande uttalande är så mycket bättre (fast kanske jag har missförstått igen?  ). Som jag ser det har allt levande ett existensberättigande alldeles oavsett vad det tillför oss människor. Man kan ju vända på frågan och undra vad vi människor tillför vargen? Det är ju faktiskt vi människor som genom att exploatera och överutnyttja resurser tränger ut de flesta andra varelser på den här planeten. Varför har vi självklar rätt att utrota andra levande varelser bara för att dom irriterar oss eller är besvärlig - eller allt som oftast bara för att dom råkar vara i vägen? Förstår nog inte riktigt vad du syftar på med "sjukt" uppträdande hos en varg? Är medveten om att detta med vargar är ett extremt infekterat ämne och merparten de stackare som fick sina får rivna här i närheten vågade inte uttala sig eftersom de de blev hotade till livet av aktivister, bara av faktumet att vargen tagit deras får. Har inte träffat mer än en av de drabbade men han fick ganska många får rivna, både i somras och nu nyligen, som jag förstått får inte han någon hjälp med stängsel men kan ha fel för mig. Sedan hörde jag en ganska sorglig historia om en yngre flicka som vaktade familjens får när föräldrarna var borta över helgen och hur hon bröt samman när hon hittade de rivna fåren. Med sjukt beteende avser jag den varg, som jag nämner ovan och som rev 80 får, den varg som sedan sköts men där jägarna var tvugna att smyga - det var skottpengar även på jägarna (känner en av dem) Självfallet har alla levande varelser berättigande - även jag  men sköter jag mig inte så ...
ingrid fuxwall
23-02-2009, 18:58
CITAT (Jan Lindgren @ 23-02-2009, 12:43)  Hej! Det är ingen som talar om att utrota vargen. Diskussionen gäller bara var den ska finnas.
Det är lite synd om storstadsbor som inte kan få uppleva fria rovdjur. Det bör snarast årgärdas. Stockholm har Djurgården, Göteborg har Slottsskogen, Malmö har Pildammsparken. Alla är lämpliga platser för de stora rovdjuren. Där finns gott om småhundar, gäss och änder. Bytesdjuren kommer inte att räcka till utan man får släppa ut ett antal får, grisar, hästar och kor varje vecka så att lokalbefolkningen på nära håll kan få studera jakten. Det är en fin naturupplevelse att se rovdjuren börja äta på levande djur. Äldre slaktdjur är mycket billiga så projektet bör utan problem rymmas inom de kommunala budgetarna.
Eller är det så att det finns platser som inte är lämpliga för stora rovdjur? Där vi människor blir alltför störda? Eller där rovdjuren gör alltför stor skada? MVH Jan Lindgren Detta är precis så som jag tycker  - att även storstadsmänniskor ska få förmånen att träffa på dessa rovdjur på hemmaplan. Slottskogen hade ju björnberget tidigare - där kan man väl placera ut några vargar som gör livet spännande för de som besöker parken. ingrid
Gunilla T
23-02-2009, 19:15
Enligt statistik från Viltskadecenter ligger Västra Götaland i topp vad det gäller antalet av varg dödade och skadade får. 135 får skadades/dödades av varg och 475.000 kr utbetalades av länsstyrelsen till djurägarna. På andra plats låg Sörmland - där dödades/skadades 44 får och ersättningen var 132.00 kr till ägarna. http://www.ekuriren.se/link.php?id=808228
Anders zon 1
23-02-2009, 23:59
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-02-2009, 18:50)  Är medveten om att detta med vargar är ett extremt infekterat ämne och merparten de stackare som fick sina får rivna här i närheten vågade inte uttala sig eftersom de de blev hotade till livet av aktivister, bara av faktumet att vargen tagit deras får. Det är aldrig ok att hota folk.  Avarter finns ju tyvärr i de flesta sammanhang. Fast vad jag har hört så är faktiskt det motsatta ett minst lika stort problem i många glesbygdsområden där det finns varg. De som är för vargen (eller inte bryr sig så mycket) är inte alls lika aggressiva som motståndarna och törs ofta inte uttala sig på grund av risken för trakasserier (knappast dödshot men i små samhällen kan hotet av utfrysning vara nog så effektivt). CITAT Har inte träffat mer än en av de drabbade men han fick ganska många får rivna, både i somras och nu nyligen, som jag förstått får inte han någon hjälp med stängsel men kan ha fel för mig.
Sedan hörde jag en ganska sorglig historia om en yngre flicka som vaktade familjens får när föräldrarna var borta över helgen och hur hon bröt samman när hon hittade de rivna fåren. Olustigt absolut, men det kommer hon alldeles säkert över ganska snart. Kanske är den reaktionen ett uttryck för att vi människor alltmer fjärmar oss från verkligheten? Vi går till exempel till affären och handlar plastförpackad köttfärs men behöver aldrig se när djuren slaktas, styckas och mals ner (säkert inte en vacker syn det heller). Och så kan vi fortsätta traska omkring i vår lilla bubbla av konstgjord tillvaro, blinda och döva för allt det obehagliga som finns utanför. CITAT Med sjukt beteende avser jag den varg, som jag nämner ovan och som rev 80 får, den varg som sedan sköts men där jägarna var tvugna att smyga - det var skottpengar även på jägarna (känner en av dem) Självfallet har alla levande varelser berättigande - även jag  men sköter jag mig inte så ... Vad innebär det att sköta sig och vem bedömer när du inte längre gör det? Det är en i högsta grad subjektiv bedömning som ser helt olika ut beroende på betraktaren. För en varg är det helt logiskt att döda så mycket man kan på så kort tid som möjligt eftersom man inte vet när nästa chans kommer - för svälta ihjäl vill man ju inte. Är fåren då instängda och inte kommer undan så dödar vargen i värsta fall alla av bara farten - helt logiskt om man är varg. Detta är helt naturligt och inte alls konstigt och inte ett uttryck för att det är något fel på vargen. Om man vänder på det så skulle mycket av det vi människor gör te sig helt obegripligt ur en vargs synvinkel och många av oss skulle säkert mycket lätt bli stämplad som "sjuka" trots att vi bara gör saker vi tycker är helt normala.
CITAT (Gunilla T @ 23-02-2009, 20:15)  Enligt statistik från Viltskadecenter ligger Västra Götaland i topp vad det gäller antalet av varg dödade och skadade får. 135 får skadades/dödades av varg och 475.000 kr utbetalades av länsstyrelsen till djurägarna. På andra plats låg Sörmland - där dödades/skadades 44 får och ersättningen var 132.00 kr till ägarna. http://www.ekuriren.se/link.php?id=808228Hela statistiken för 2008 finns nu tillgänglig, den visar ju b l a att totalt hela 27 hundar dödades av rovdjur som bedömdes vara varg . Det kan ju jämföras med de ca 3000 hundar som dödas i trafiken varje år. Från statistiken kan man också se att det betalades ut 429 000 kr i ersättning för skador orsakade av tranor och 59 000 kr betalades ut i ersättning för skador av sångsvan - är det inte dags med allmän jakt på trana och sångsvan? http://www.viltskadecenter.se/images/stori...tistik_2008.pdf
CITAT (Gunilla T @ 20-02-2009, 18:27)  Ja, man kan fundera över vem som är "närgången"...vad jag vet så bygger de vilda djuren inga motorvägar eller exploaterar naturmark för att bygga nya "häftiga" köpcentrum...djuren får väl liksom ta det som blir kvar - så länge det nu finns något kvar.
För något år sedan hittade jag ett rivet rådjur i min trädgård - det var lon som traskat rakt genom trädgården. Många djur rör sig i vår närhet utan att vi vet om det - knappast störda djur utan de försöker bara överleva.
Varifrån kommer denna irrationella rädsla för varg? Någon måste uppenbarligen blåsa under rädslan, någon som har ett starkt intrsse för att rädslan skall leva kvar.
Har man hund och bor i trakter där det finns varg så håller man sin hund kopplad, det gäller även områden där det finns vildsvin. Oj - det här var alldeles för mycket att läsa mu - men jag vill påpeka att Selma Lagerlöf har viss del i svenska folkets vargskräck! I andra länder där man har mera varg och mera tättbefolkat har man mindre problem - man har ingen allemansrätt! Det är inte fritt fram för hundägare att gå ut i skogen o släppa lös sina hundar. Vargen är ett naturligt inslag i vår fauna, tamhunden är det inte! I Kanada lär manha haft vissa problem med varg o björn som gått för nära bebyggelsen - vad gör man då? Skjuter? Nej - man skrämmer, hur vet jag inte men i alla fall man skrämmer bort dom så pass att dom håller sig undan! Varför har inte svenska fåruppfödare riktiga vakthundar - det finns ju en massa raser som ursprungligen är "vargskrämmarhundar" - den polska podhalanskin, den kaukasiska owcharkan,ungersk kuvaz, italienska maremman - såg ett TV program för ngt år sedan från en fårfarm som hade ett par maremmor. Vill minnas att det fungerade alldeles utmärkt. Kanske ngt man borde be SVT plocka fram o köra i repris. De flesta av dessa hundar som finns i sverige har ju tyvärr inga arbetsuppgifter, folk skaffar dom bara för att dom är stora o häftiga! OBS - jag är flerhundsägare som inte släpper hundar lösa i skogen!
Gunilla T
24-02-2009, 09:17
CITAT (Myosotis @ 23-02-2009, 15:44)  Är vi inte smartare än så? Kan vi inte ändra vår uppfattning?  Vi bevarar bara det vi älskar
Vi älskar bara det vi förstår
Vi förstår bara det vi lärt ossCitat; Jane Goodall
Jag har sett seriösa fåruppfödare som har boskapshundar. De låg i hagen tillsammans med fåren, och liknade dem förövrigt ganska mycket. Bara man närmade sig hagen så började de skälla, mycket effektiva.
http://www.sbhk.se/här finns dom alla vargskrämmarna - det är hundar som förtjänar ett bättre liv än det den vanlige sällskapshundsägaren kan erbjuda.
CITAT (Miro @ 07-01-2009, 10:49)  Håller med... Dessutom framgick det i någon rapport för en del år sedan, när debatten var het, att jägarna dödade fler hundar än vad vargen gjorde. Och då var jägarnas favoritargument för varg-jakt att vargen dödade deras hundar... Många hundar trafikdödas tyvärr - men vi kan inte förbjuda bilar för det! Björnen är ju betydligt farligare tror jag, men björnen har från början en snällstämpel på sig,Nalle Puh , Mors lille Olle o brummelibrum och varje unge har en nalle eller flera i sängen, vargen däremot har alltid betraktats som elak i både sagor o sägner. Rödluvan och stora stygga vargen m.m. http://www.vargobs.se/ Hit kan man rapportera sina vargobservationer - gärna med foto
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-02-2009, 19:27)  Om vi återgår till vargen i som det är skyddsjakt på i vårt område så har jakten förlängts fram tills den 28:e februari I dag är det 2 mars. Hur gick det, blev det något?? "Har man vildsvin i trakten bör man absolut hålla hundarna kopplade, för deras egen skull" citat!! Håller med - dom är farliga! För ett par år sedan blev en jakthund i mina trakter uppäten av vildsvin, det var bara huvudet kvar! Att Västra Götaland toppar statstiken betr vargdödade får kanske beror på att det finns väldigt mycket fårfarmare - eller hur?? För ett par veckor sedan skrämde jag en schäfer som jagade rådjur, hela "vår" flock på 11 stycken sprang iväg - jag fräste åt hunden(?) på ca 30 meters avstånd - den vände och sprang bort, vid närmare eftanke kanske det var en varg?? Hittade ngt underligt för ett par dagar sedan - ett harskinn- massor av pälstussar på stor yta - kanske resultat av slagsmål med räv men ...?? Nu snöar det igen - så i morgon är det spårsnö!
CITAT (Anders zon 1 @ 23-02-2009, 23:59)  Vad innebär det att sköta sig och vem bedömer när du inte längre gör det? Det är en i högsta grad subjektiv bedömning som ser helt olika ut beroende på betraktaren. För en varg är det helt logiskt att döda så mycket man kan på så kort tid som möjligt eftersom man inte vet när nästa chans kommer - för svälta ihjäl vill man ju inte. Är fåren då instängda och inte kommer undan så dödar vargen i värsta fall alla av bara farten - helt logiskt om man är varg. Detta är helt naturligt och inte alls konstigt och inte ett uttryck för att det är något fel på vargen. Om man vänder på det så skulle mycket av det vi människor gör te sig helt obegripligt ur en vargs synvinkel och många av oss skulle säkert mycket lätt bli stämplad som "sjuka" trots att vi bara gör saker vi tycker är helt normala. Precis, det är likadant med en räv som kommer in i ett hönshus/gård. Den dödar så många den kan och gräver ner dem för senare middag, skafferi alltså! En flock med lösa får skulle skingras för vinden och vargen hinner döda en kanske två. Det är ju så de är funtade att fungera! Döda så många du kan, vem vet när du får mat nästa gång! Men jag gillar i alla fall inte när räven tar mina hönor. Han kan hålla sig till maten i skogen tycker jag!! Därför får hundarna vara ute när hönsen är lösa i maj, för det är då räven är som "värst" med valpar i grytet. Ingen räv tassar in på gårdsplanen med hundar i sikte! Fårvaktar-hundar är nog det effektivaste, staten kan hjälpa till ekonomiskt, skulle bli mycket billigare än att betala alla rivna får! Har också sett det där programmet med Maremma-hundarna, dom får bo hos fåren när de tas från mamma (8 veckor), sen vaktar de naturligt "sin flock" från allehanda faror!! Fantastiskt!! Ilska gäss är inte heller att leka med! Funderar på att skaffa några som hjälper till att "vakta" mot räven! //Heda
I dagens nr av den vetenskapliga tidskriften Science, kan man läsa en intressant artikel om de genförändringar som leder till olika färgvarianter för vargar. Det visar sig nämligen att de svarta genvarianter som är vanliga i det amerikanska skogslandskapet har kommit till vargen från tamhundar. Människan har alltså tämjt vargen, aktivt selekterat fram speciella färgvarianter, och sedan har dessa i sin tur gått tillbaka till den vilda vargen! I skogslandskapet, kan det vara en fördel med mörkare päls, medan det ljusare varianter naturligtvis har en fördel på tundran, längre norrut. http://dx.doi.org/10.1126/science.1165448
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|