|
Kajsa i Arvika
26-12-2008, 12:39
Naturligtvis e man nyfiken på om ni fick något trevligt trädgårdsrelaterat av tomten i år? Själv fick jag pengar till fröer och en påse perlite av min snälle gubbe..
Kanske inte trädgård, men natur.Vi bytte böcker jag och särbon. Vilka bilder.
Eva i Höga
26-12-2008, 15:14
Av tomten fick jag Hannu Sarenströms bok Vinterkalas, en underbar bok, har redan planerat två kalas i januari månad efter inspiration från den boken. Av min son fick jag Sanna Töringes bok Drömmen om en trädgård. En härlig bok där man får läsa om vedermödor och glädje. Gillar inte att läsa trädgårdsböcker där allt är perfekt och uppradat, känner ingen glädje i det. Sanna Töringe är en härlig människa som NJUTER. Av min man fick jag eltändare till grillen. Vi grillar ofta på sommaren och ibland på vintern. Det är så härligt att laga mat utomhus och plocka lite ätbart i trädgården. Och äta bland blommor och fågelsång, eller kyla och rusk och känna värmen från grillen. Man blir lycklig!
Eva-Louise Sydhalland
26-12-2008, 15:45
Ja en trädgårdsresa till Amsterdam avvåra barn. Det har jag pratat om i 20 år o nu äntligen blir det av i april. jippi.
Våra barn skramlade ihop till en tur till Ishotellet åt oss  Kanske inte trädgårdsrelaterat men iaf naturrelaterat.
Vilka härliga julklappar!!! Jag fick trädgårdshandskar - som jag önskat mig. Jag fick också en plastform som man kan frysa islyktor i. Har precis fyllt den med vatten o satt in den i frysen. Hoppas på gott resultat (om så lägger jag kanske ut en bild så småningom....) Hoppas också på riktigt vinterväder här nere i Malmö, för som det nu är är risken att lyktan smälter lite för snabbt rätt stor....
Christina i Småland
26-12-2008, 17:09
Jag fick boken 'Min trädgårdslund' av Beth Chatto, en verkligt härlig inspirationskälla. Jag hade köpt 'Drömmen om en trädgård' av Sanna Töringe till mig själv av en jultidningsförsäljare, så nu har jag lite litteratur att studera. I övrigt fick jag inte något mer trädgårdsrelaterat, jo förresten jag fick en ny dator, den gamla lade av. Dator måste jag ju ha för att kunna läsa och skriva på detta forumet bl a.
Åsa, mälardalen zon 2
26-12-2008, 18:54
Inget trädgårdsrelaterat ifall man inte räknar de varma underkläderna som trädgårdsrelaterade (jag ska undervisa i ganska många timmar beskärning i veckan nu efter jul)
Sedan var det bara pengar och schampo. +Jag ska få en traktörgryta ur Jamie Olivers nya serie av syrran, äntligen var det någon som gör limegröna emaljgrytor som jag velat ha. Tyvärr var serien så ny att den inte riktigt har kommit ut i handeln men det gick att beställa hos Järnia.
flinga100
26-12-2008, 19:20
Vilka fina julklappar! Jag fick Vår trädgård, en riktigt tuuung bok som jag försöker ligga i sängen och läsa om kvällarna. Ganska svårt.  Någon som har den?
CITAT (flinga100 @ 26-12-2008, 20:20)  Jag fick Vår trädgård, en riktigt tuuung bok som jag försöker ligga i sängen och läsa om kvällarna. Ganska svårt.  Någon som har den? Jo, jag har den (också) och den går då inte att läsa i sängen annat än om man ligger på mage med boken framför! Men bra är den!
flinga100
26-12-2008, 21:21
Ja den verkar bra! Jag skulle dock vilja ha ännu mer bilder... Men mycket information hittar man i den!
Jag fick ett järnspett av min pappa, så i vår ska jag gå loss på stora stenar.
sqrulan
27-12-2008, 09:03
Jag fick en digital fotoram av mina barn där dom hadde lagt in en massa bilder från sina resor och scannat in flera bilder från gamla fotoalbum, man kan även lyssna på musik och spela upp film på den. Det var en väldigt fin present så jag blev väldigt glad.
Jag fick inget direkt trädgårdsrelaterat som t.ex. trädgårdsredskap - men väl en fågelbok  Så nu kan jag ha bättre koll på mina flygande trädgårdsvänner som bl.a. håller ohyran borta från rosorna och plaskar så sött i fågelbadet. Plus att jag får koll på en hel massa andra fåglar med förståss. Boken är skriven av Lars Imby och den heter Nya svenska fågelboken, en handbok om alla i Sverige förekommande fåglar.
Min Tomte har förstått att jag gillar trädgård och natur.  Jag fick en hållare för talgbollar, en räfsa och två glassiga trädgårdstidningar (en på franska och en på engelska-jag skulle "kämpa" lite tyckte Tomten.  ) Sen fick jag lite annat också.
bullen_86
27-12-2008, 15:26
Hej jag fick 2 st odlingskitt med köttätande växter, ska bli spännande!
Österläge
27-12-2008, 15:42
Jag fick inget trädgårdsrelaterat i år, men gav min man en väderstation som vi båda ville ha... Han för att kolla lufttryck, -fuktighet, månfaser o sånt, jag för att kunna ha flera givare i trädgården o jämföra temperatur på olika ställen - för att veta var växterna står bäst, såklart!  Sen köpte vi en fågelmatare o vildfågelfrö som vi har hängt utanför köksfönstret, så snart hoppas jag kunna studera fåglar... Men de verkar inte riktigt ha hittat dit än...
Monarda
27-12-2008, 18:01
Fick en scanner som kan konvertera diabilder till datorn och som jag tränar för fullt på. Många finesser som jag inte fått kläm på riktigt än. Jättekul att damma av alla gamla bilder som legat i garderoben i åratal. IMGb.jpg
Jag fick en bok. Tror att den hette "Träd och buskar". Tillräckligt informativ för mig, men man måste naturligtvis kolla mer uppgifter innan man köper någon planta.
Rosmarin
02-01-2009, 17:44
Inget riktigt trädgårdsrelaterat. En femarmad ljusstake och en väldigt vacker duk. Ett par stövlar och så en ny digitalkamera tillsammans med min man. CITAT (mojan @ 27-12-2008, 14:20)  Min Tomte har förstått att jag gillar trädgård och natur.  Jag fick en hållare för talgbollar, en räfsa och två glassiga trädgårdstidningar (en på franska och en på engelska-jag skulle "kämpa" lite tyckte Tomten.  ) Sen fick jag lite annat också.  Du får höra av dig om du behöver översättningshjälp med franskan!
flinga100
02-01-2009, 21:59
Jag fick ännu ett ex av Vår trädgård(sbok, som den visste hette)  Den har jag fått tillbaka pengarna för och inhandlat en klematis-bok (100 sorter eller nåt liknande) och "Ljuvliga iris". Jag längtar tills jag får dem! Nån som har dem?
Chamomille
05-01-2009, 02:40
Jag fick en skruvdragare och min sambo fick ett par kastruller.
Österläge
05-01-2009, 16:00
Igår gick jag några försenade julklappar av mina föräldrar, tror de hade glömt bort dem på julafton eller nåt...  Jag fick två engelska trädgårdsböcker, "Leisurely gardening" av Nigel Colborn och "The winter garden" av Rosemary (passande namn!) Verey. Någon som läst dem? De verkar bra, det lilla jag huinnit titta i dem hittills. Min måttligt trädgårdsintresserade man fick boken "skydda trädgården" av Susann Hultin (känd från Söderläge mm) och Gunnel Carlsson (ja, den Gunnel)! Den var jättebra, kortfattad o många bra råd, inte minst Gunnels mer avslappade attityd, typ "Gläds åt det som funkar istället för att gräma dig åt det som äts upp!" Tack Tomten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|