Full version: Kommissarie Lewis
Gossen Ruda
Kommissarie Morses´ efterträdare är den förre hjälpredan Lewis. Samma invecklade intriger som förut men allt rullar på i lugn takt. Typisk engelsk deckartradition utan amerikanska biljakter och explosioner.

Funderar lite på hur Morse slutade. Först dör huvudpersonen 2001 och ett år senare skådisen. Kan det ha ett samband? Han dog i cancer så man hade kanske god tid på sig för att skriva ett vettigt slut?
HelenJ
Såg och gillade. Del 2 kommer väl ikväll?

Det är bara engelsmän som kan göra bra deckare. Å andra sidan gör de många...
Frost, Dalziel & Pascoe, Morden i Midsomer, Tyst vittne, Mord i sinnet, Lynley & Havers, Morse och många fler som jag inte kommer på så här på rak arm ... och nu Lewis. tummenupp.gif

Gossen Ruda
Nej, i morgon lördag och sista delen på söndag.
zaaritha
Jag måtte vara sjåpig--jag tittade inte på "Lewis", saknar "Morse"!
Annars tittar jag på --i stort sett--alla engelska polisserier; de är bäst!
Berith
Nej jag tittade inte, orkade inte sitta uppe. Säg inte att jag missade nåt bra! crying.gif Engelska deckare är ju bara så bäst.
Uggi
Jag reflekterade över en sak, när Lewis var hjälpreda hos Kom. Morse fick han inte dricka öl tillsammans med Morse när Lewis nu har blivit kommisarie så får hans hjälpreda dricka öl tillsammans med Lewis.
Skall titta lite mer på det i nästa avsnitt.
[attachment=28819:images.jpg]
Meriona
Måste erkänna att jag inte gillade varken Morse eller Lewis. Tittade på Kommisarie Frost istället på 9:an, jag gillar honom, han går alltid sin egen väg... smiley_small_hug.gif
Calypso_bulbosa
yes.gif Jag har sett alla avsnitt nu,av Lewis. Jag gillade det verkligen,känslan är densamma,som i Morse. Hoppas det kommer fler avsnitt SNARAST! tummenupp.gif
renate
Vi tittade igår visste inte att det fanns 2 avsnitt innan.Jag är också en anhänge av engelska deckare.
embees
Lewis är helt klart en värdig efterföljare till Morse. Känns verkligen bra.
Ser fram emot fler avsnitt!
Solstorm
Jodå, jag tittade allt på Lewis. Jag satt och tittade på hela programmet utan att bli avbruten av reklam (den gick ju inte på någon reklamkanal) och utan att börja zappa runt för att se om det fanns något bättre att se.

Engelska deckare är helt enkelt bäst. Inte massa biljakter och och springa runt och skjuta hejvilt. För att inte tala om engelska skådespelare, de är ju så himla bra. Och de har ett språk och kan tala och samtala.

Annars kan man se ganska snart på en film om den börjar med massa motherfucker och sådant språk så är det oftast en dålig film och ingen idé att fortsätta titta.

Hoppas hoppas vi får se mer av Lewis
Berith
Såg att dom här tre avsnitten kommer i repris på svt24 - första delen ikväll, andra på torsdag och tredje på söndag. Ska försöka se dom den här gången.

För ett par år sen, eller nåt sånt, sändes ju en långfilm om Lewis när han kom tillbaka efter att ha jobbat utomlands. Det var efter att Morse dött, och jag tror att han var skild också. Det är väl inte den filmen som sänds som del ett...??
Gossen Ruda
Lewis är änkling numera, frun dödad av smitare för 3 år sen. Tycker det är lite onödigt med såna saker i manus men då är han ju fri att få ihop det med andra kvinnor. Allt för spänningen.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 30-12-2008, 12:54) *
Lewis är änkling numera, frun dödad av smitare för 3 år sen. Tycker det är lite onödigt med såna saker i manus men då är han ju fri att få ihop det med andra kvinnor. Allt för spänningen.

Ja så kanske det var! Vet iaf att han var ensam, och kom från jobb utomlands. Undrar om det inte är samma som gick för några år sen då....?
Gossen Ruda
Tror jag inte, här var han mitt uppe i jobbet.
Gossen Ruda
Tar tillbaka lite, såg på SVT text att det var ungefär som Berith skrev. Jag missade faktiskt det absolut första i det första avsnittet, kanske mer än jag trodde. Skall titta i kväll.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 30-12-2008, 20:04) *
Tar tillbaka lite, såg på SVT text att det var ungefär som Berith skrev. Jag missade faktiskt det absolut första i det första avsnittet, kanske mer än jag trodde. Skall titta i kväll.

Nope, det där var inte det avsnittet jag såg för några år sen. Det var precis när han kom hem, i detta första avsnitt var han ju tillbaka på jobbet till och med.

Hittade inga direkta uppgifter om detta på svenska men här kan man läsa en bit ner på sidan att det gjordes ett pilotavsnitt och senare tre avsnitt till.

"Distribution
The pilot episode was broadcast in the United States on Mystery! on July 30, 2006 as "Inspector Lewis."
-----
Series One
As a result of the pilot's success, ITV announced a full series of three new episodes, with the same cast, broadcast on ITV on consecutive Sundays."

Antingen var jag för trött, eller så hängde jag inte med hela tiden men jag gillar ju när man får en massa mystiska ledtrådar under vägen och kan lista ut den skyldige precis sekunderna före polisen. Här var den skyldiga en person som man knappt lagt märke till och knappast kunde förknippa med varken handlingen eller den andra tjejen/frun. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon