Netha
Ja, vilken planet är det som lyser så starkt i söder?
Trodde häromdagen att det var flygplan men såg sedan att den stod stilla.

Vet att jag haft sidor där planeters läge visas men jag hittar tyvärr inte. sad.gif
Piccante
Är det inte Venus man ser på vintern?
Netha
CITAT (Markus_H @ 26-12-2008, 21:45) *
Är det inte Venus man ser på vintern?

Åh Tack! Den lyser så starkt även mitt på dagen... och som jag har undrat.
Letade på Venus och fann detta.
Venus
Aqvakul
Visst är det Venus! yes.gif
Chamomille
Det är en sol.
Netha
Ska se om jag kan fota den imorron när jag far och köper garn...
här hemifrån är den lite skymd av skogen.
Gossen Ruda
Kan bara bekräfta att det är Venus som nu är en klart lysande "aftonstjärna". När den syns beror mer på hur Jorden och Venus står i förhållande till Solen, inte på årstiden. Venus är ju lite speciell eftersom den har banan innanför oss och därför inte kan bli helt "full". I så fall finns den på andra sidan solen från oss räknat och är osynlig i solskenet.
Netha
Vad jag tycker är konstigt, det är att den ser ut precis som ett flygplan ...
iaf när jag kommer åkandes från norr ... det syns som plan och vingar med belysning.

Lilla Birka
fear.gif HJÄLP, VÄRLDSRYMDEN ANFALLER! Det måste vara ett spionage-ufo som kollar in oss! crazy.gif
Netha
CITAT (Lilla Birka @ 26-12-2008, 22:22) *
fear.gif HJÄLP, VÄRLDSRYMDEN ANFALLER! Det måste vara ett spionage-ufo som kollar in oss! crazy.gif

ohmy.gif -fear-.gif

laugh.gif
gammelnalle
lät bekant på nå't sätt... coolgleam.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=20738&hl=

b
Ciczi
Heavens Above

Här hittar man mycket om vad det är som lyser på himlavalvet ovanför oss. Dock på engelska.

Ciczi
Alba
CITAT (Lilla Birka @ 26-12-2008, 22:22) *

giggle.gif unsure.gif

Jag tycker stjärnhimlen är så spännande. Tyvärr kan jag inget om den.
När man en mörk kväll tittar mot himlen kan jag ju inte låta bli att fundera över om det liv som kan finnas där.
Det kanske står någon på en planet och tittar på oss med samma tankar.
De kanske spionerar på oss. blink.gif
Anma
I höstas såg vi Venus lysa starkt bland alla andra miljarder stjärnor, vi var på stugan och där är det verkligen mörkt så man ser så mycket mer stjärnor än i stan.

Vi släckte all belysning runtomkring och bara stirrade upp.
Plötsligt såg både jag och min man två små lysande vita prickar, som följde varandra i en jämn bana. Det tog kanske en halvtimme för dem att försvinna från himlavalvet. Det såg ut som att de var mycket närmare än månen, men det är ju svårt att bedöma. Har undrat vad de var. ISS? Några satelliter som ligger i samma bana? Det var bara någon centimeter mellan prickarna. Någon som har en aning?
Alba
En av de sista helgera i stugan i höstas hade vi "stugsista".
Vi eldade en jättebrasa vid stranden och så började någon titta på himlen peka ut olika stjärnbilder......som tur var kunde andra mycket mer än jag kan.
Jag blev förvånad över den enorma aktivitet det är i rymden av satelliter. De dök upp stup i ett...en där...och en där...och titta en där också. Vi såg massor den kvällen.
Aqvakul
Det är naturligtvis inte Venus utan Betlehemsstjärnan som vägleder de tre vise männen så de kan hitta fram till Jesusbarnet....
renate
Stjärnhimlen är otroligt spännande,i slutet på talet höll sonen och jag mycket på med astronomi vi var ute med kikare och läste massor med böcker om rymden svarta hål och dyl.Jag tittade också på Venus häromkvällen.
diva&hero
Stod och kollade på den alldeles nyss, den ser verkligen ut som ett flygplan.Det ser ju ut som att den blinkar i svagt rött och grönt. g.gif Och det är inget flygplan som jag ser, i såna fall kommer den varje kväll och åker vääääldigt sakta. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon