CITAT (pialotta @ 27-12-2008, 14:55)

hej drutten, jovisst har jag Rose Garden! Den var lite tokig för den blommade redan när den satt på moderbladet! Nu har jag några småplantor så visst kan vi byta lite längre fram, det är ju bara roligt.
blomkronan hej på dej oxå, ja jag är helt betagen i saintpaulia och har samlat på mig en hel del och jag har dem i ett eget rum, "ljusterapirummet"
Jag har inte provat ännu att pollinera några men det är lockande och kanske nån gång framöver, men det kräver ju mycket plats att dra upp alla småplantor så det får nog dröja lite. jag har bara bladförökat hittils och det går över förväntan bra, det är nog därför mitt intresse håller i sig så brinnande.
det lär ju finnas 40.000 olika sorter än så länge så att hitta den du visar på bilden kan vara svårt, men kanske Shogun?
hälsningar pialotta
Hej Pialotta
Jag var inne och läste dina gamla trådar från jan-08 om SP-nörd

Jag måste väll erkänna... jag börjar bli en...

Det är en mysig blomma att hålla på med i vintermörkret... den blommar så villigt. Iallafall när man har många... jag har mina på en hylla bred nog att ha två rader... dom som inte blommar står längst in, dom som blommar står längst fram... så när en slutat blomma får den byta plats med en som blommar

Har hela tiden blommade att njuta av

Jag var i väg och köpte den lila... jag ska prova att pollinera mina två

Vi får se hur det kan gå...
Tack att du gav mig ett namn... jag kan nu söka vidare och kanske hitta ett namn för dessa med grön kant

Intressant tråd du startade om bladförökning (du fick bara ett svar, men ett bra svar

), vi kanske kan bygga vidare på den senare...

Eftersom jag just börjat bladföröka, så har jag bara fått upp från två blad, och båda dom kom från blommande mammor!!! Så vi får forska vidare... om det
Jag satte nya blad från alla mina plantor nu i jul så det kommer ta tid innan vi får resultat från dom.
Kul att vi är flera SP-nördar på Odla
Här är bild på min jag var och köpte i dag...
Den är
Mörklila med grön kant... på bilden blev den blå!
[attachment=28825:DSC00889.JPG]
Det blev en till... kunde inte låta bli för den, för blomman har bara "ett" blad... inte flera blad uppdelade på blomman, och i två färger... heter sorten något speciellt?
[attachment=28826:DSC00890.JPG]