pialotta
hej Om du vill se bilder på saintpaulior så finns det i ett av mina album, välkommen att titta!

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=2099

drutten25
Snyggt PiaLotta. wink.gif

Inte visste jag att du har Rose Garden,vill nog göra ett byte till våren. wub.gif
blomkronan
Va fina SP du hade wub.gif och så många...
Kul att vi är flera som har intresset för SP smile.gif
Jag förstår att du har hållt på ett tag... själv fick jag igång mitt intresse nu i höstas. Jag undrar har du provat att pollinera, och sen frösått några, har läst på nätet att man kan göra så, så jag ska prova smile.gif
Du hade nästan alla namngivna! jag har försökt att hitta vad mina heter men vet inte hur man ska kunna hitta "rätt" Jag har letat på nätet men dom jag har är bara "nästan lika" det finns ju miljoner olika ohmy.gif
t.ex det här är en av mina favoriter, med grön kant...
[attachment=28822:DSC00813.JPG]
Vet du möljigen vad den heter???
(jag var på plantagen i går... med dottern! så jag fick inte köpa no.gif men hittade en lila/blå med grönkant. ska åka dit i dag igen naughty.gif Måste ha)

Tack för du visa alla fina bilder //Mari
pialotta
hej drutten, jovisst har jag Rose Garden! Den var lite tokig för den blommade redan när den satt på moderbladet! Nu har jag några småplantor så visst kan vi byta lite längre fram, det är ju bara roligt.

blomkronan hej på dej oxå, ja jag är helt betagen i saintpaulia och har samlat på mig en hel del och jag har dem i ett eget rum, "ljusterapirummet" naughty.gif
Jag har inte provat ännu att pollinera några men det är lockande och kanske nån gång framöver, men det kräver ju mycket plats att dra upp alla småplantor så det får nog dröja lite. jag har bara bladförökat hittils och det går över förväntan bra, det är nog därför mitt intresse håller i sig så brinnande.

det lär ju finnas 40.000 olika sorter än så länge så att hitta den du visar på bilden kan vara svårt, men kanske Shogun?

hälsningar pialotta
blomkronan
CITAT (pialotta @ 27-12-2008, 14:55) *
hej drutten, jovisst har jag Rose Garden! Den var lite tokig för den blommade redan när den satt på moderbladet! Nu har jag några småplantor så visst kan vi byta lite längre fram, det är ju bara roligt.

blomkronan hej på dej oxå, ja jag är helt betagen i saintpaulia och har samlat på mig en hel del och jag har dem i ett eget rum, "ljusterapirummet" naughty.gif
Jag har inte provat ännu att pollinera några men det är lockande och kanske nån gång framöver, men det kräver ju mycket plats att dra upp alla småplantor så det får nog dröja lite. jag har bara bladförökat hittils och det går över förväntan bra, det är nog därför mitt intresse håller i sig så brinnande.

det lär ju finnas 40.000 olika sorter än så länge så att hitta den du visar på bilden kan vara svårt, men kanske Shogun?

hälsningar pialotta

Hej Pialotta
Jag var inne och läste dina gamla trådar från jan-08 om SP-nörd giggle.gif Jag måste väll erkänna... jag börjar bli en... naughty.gif Det är en mysig blomma att hålla på med i vintermörkret... den blommar så villigt. Iallafall när man har många... jag har mina på en hylla bred nog att ha två rader... dom som inte blommar står längst in, dom som blommar står längst fram... så när en slutat blomma får den byta plats med en som blommar tummenupp.gif Har hela tiden blommade att njuta av smile.gif

Jag var i väg och köpte den lila... jag ska prova att pollinera mina två tongue.gif Vi får se hur det kan gå...
Tack att du gav mig ett namn... jag kan nu söka vidare och kanske hitta ett namn för dessa med grön kant smile.gif

Intressant tråd du startade om bladförökning (du fick bara ett svar, men ett bra svar smile.gif), vi kanske kan bygga vidare på den senare... smile.gif Eftersom jag just börjat bladföröka, så har jag bara fått upp från två blad, och båda dom kom från blommande mammor!!! Så vi får forska vidare... om det smile.gif

Jag satte nya blad från alla mina plantor nu i jul så det kommer ta tid innan vi får resultat från dom.

Kul att vi är flera SP-nördar på Odla giggle.gif

Här är bild på min jag var och köpte i dag...
Den är Mörklila med grön kant... på bilden blev den blå!
[attachment=28825:DSC00889.JPG]
Det blev en till... kunde inte låta bli för den, för blomman har bara "ett" blad... inte flera blad uppdelade på blomman, och i två färger... heter sorten något speciellt?
[attachment=28826:DSC00890.JPG]
pialotta
hej blomkronan
vilka fina du har köpt idag! Den understa blomtypen kallas enkel stjärna, och din blomma var underbar, synd bara att den inte är namnad. Du kan evt gå tillbaks till affären och fråga var de köper sina paulior och på det sättet söka bakåt och kanske komma fram till odlaren...
Har du varit på saintpauliasällskapets forum? här är en länk

http://www.saintpauliasallskapet.se/spf/index.php

där finns massa kunskap (och en massa gamla trådar att titta i crazy.gif och kanske du kan få dem identifierade där...

hälsningar pialotta
santa.gif
blomkronan
CITAT (pialotta @ 27-12-2008, 16:53) *
hej blomkronan
vilka fina du har köpt idag! Den understa blomtypen kallas enkel stjärna, och din blomma var underbar, synd bara att den inte är namnad. Du kan evt gå tillbaks till affären och fråga var de köper sina paulior och på det sättet söka bakåt och kanske komma fram till odlaren...
Har du varit på saintpauliasällskapets forum? här är en länk

http://www.saintpauliasallskapet.se/spf/index.php

där finns massa kunskap (och en massa gamla trådar att titta i crazy.gif och kanske du kan få dem identifierade där...

hälsningar pialotta
santa.gif

Jag har varit på saintpauliasallskapet.se ett par gånger men inte hittat så mycke... på forumet har jag inte läst så mycket så dit ska jag och läsa mera... smile.gif

Kan du berätta vad du har lärt dig... jag menar/jag undrar -Har dom några gruppnamn? Enkelblommade, dubbelblommade... det finns flera? bladen raka, krulliga, tvåfärgade.... flera?
Det måste finnas någon typ av gruppnamn- och vilka hör till vilka?? Vilka gruppnamn finns?

Som min faviorit med grön kant... jag sökte på "Shogun" och fick fram grönkantade... så dom kanske tillhör den gruppen eller...? har jag fattat rätt smile.gif

Tack för du gillade mina nyinköpta... biggrin.gif
pialotta
Gruppnamnen är nog till vilka blom- resp bladtyper de tillhör. Blommor; enkel- dubbel, krusig, viol, stjärna Blad; rund oval hjärt- turnyr longifolia och till sist bladfärgen; ljusgrön, vanlig grön, mörkgrön eller brokig; mosaik, TL. Man nämner även bladets yta; slät, blank, hårig etc

Här en länk till en bra sida

http://www.blommorochblad.se

och en annan länk med tusen och åter tusen bilder

http://www.avsa.org/Photographs.asp?Photos=W

hej, P

blomkronan
CITAT (pialotta @ 27-12-2008, 19:08) *
Gruppnamnen är nog till vilka blom- resp bladtyper de tillhör. Blommor; enkel- dubbel, krusig, viol, stjärna Blad; rund oval hjärt- turnyr longifolia och till sist bladfärgen; ljusgrön, vanlig grön, mörkgrön eller brokig; mosaik, TL. Man nämner även bladets yta; slät, blank, hårig etc

Här en länk till en bra sida

http://www.blommorochblad.se

och en annan länk med tusen och åter tusen bilder

http://www.avsa.org/Photographs.asp?Photos=W

hej, P

thanks.gif Oj nu har jag att läsa smile.gif... återkommer blink.gif
blomkronan
Oj det var mycke läsning och framförallt bilder wacko.gif
Inte blev det mycke gjort här hemma... giggle.gif som tur va så är det söndag i dag och jag får ta igen det i dag...
Men efter att ha tittat på alla bilder och läst miljoner namn... så hittade jag nog ingen som likna mina!
eller rättare sagt flera likna mina men då har jag kanske 3-5 namn att välja på confused.gif
Jag får välja en av dom flirting.gif

Den här hittade jag inte överhuvudtaget... ingen var i närheten.
Den måste vara ovanlig... det gillade jag för det är oxå en av mina faviriter.
Blomman är stor som en femkrona.
[attachment=28878:DSC00903.JPG]
pialotta
... ja och inte nog med att det finns en 40.000 namngivna, dessutom kan avkomman "sporta" dvs få annat utseende än mammaplanta! Så det finns oändligt många... men kul är det och egentligen måste man ju inte veta det korrekta namnet bara man tycker om den själv tongue.gif

hej, P
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon