Husihelvete
Till våren/sommaren kommer vi på allvar ta tag i anläggandet av trädgård och rabatter. Vi har funderat, pratat (med varrandra) och kommit fram till att det måste mycket till för att ens börja anlägga. Ett sätt vi kommit fram till för att göra det hela lite billigare är att plantera fröer från perenner så som löjtnanshjärta och annat trevligt. Frågan är nu om det är så smart egentligen. Tar det inte fruktansvärt lång tid innan plantorna når 'acceptabel' storlek?
Åsa, mälardalen zon 2
Hos mig frösår sig löjtnantshjärtarna hejvillt och de brukar blomma andra året men de är inte så stora då så en 3-4år får du nog räkna med att det tar från frö till en lite rejälare planta.

Man bör så färska frön av löjtnantshjärtan ifall man vill ha bra grobarhet, torra frön i påse gror sämre + fröerna brukar behöva kallstratifiering.

En planta kostar runt 40-60kr så det kanske beror på hur många plantor man ska ha ifall det är värt att vänta några år.
Heda
Men många andra perenner är mycket lättodlade från frön! Några som jag skulle rekommendera att fröså själva, för att spara pengar är bla.

Jag räknar år 1 som det året ni sår fröerna.

Echinacea , rejäl planta mer många blommor redan år 3
Leucanthemun superbum( Jätteprästkragar), rejäl planta redan år 2 med blommor från juni till sept
Salvia nemorosa (stäppsalvia), växer till sig ordentligt år 2 blommar ibland redan år 1 vid tidig sådd
Monarda (Temynta) stor redan år 2 växer lite väl fort för små rabatter
Akleja Blommar fint år 2 ordentlig planta år 3 (frösår sig)
Achillea (Rölleka) blommar redan år 1, stoor planta med lång blomning år 2
Papaver orientale (Trädgårdsvallmo/Jättevallmo) blommar år 2 hyfsad planta år 3 (frösår sig)
Digitalis (Fingerborgsblomma) finns fleråriga de flesta 2-åriga mkt lättsådd (frösår sig)

Det finns många fler, men just dessa köper jag inte plantor av längre, eftersom de är så lättsådda och blir stora fort. Med lite pyssel har ni sparat 1000-lappar, speciellt om ni har stora ytor att fylla upp! Ett alternativ är ju att köpa några plantor av varje och sedan samla/sprida fröer av dessa.

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon