Husihelvete
27-12-2008, 14:49
I vår trädgårdsplanering står vi lite handfallna. Vi har en del av trädgården norr om huset där ett träd skulle göra sig utmärkt, något som ger lite 'höjd'. Vet någon vilka träd som skulle kunna trivas i ett läge där ett framtida träd har fritt läge mot solen från syd-sydväst till norr. Med andera ord ingen södersol alls, inte från ost heller. Vi skulle gärna få tips på både rena lövträd men också fruktträd.
Tack på förhand.
Huggorm
27-12-2008, 15:05
De flesta träd klarar sig om dom bara får sol från något håll. Ni kan nog välja nästan vilket lövträd som helst. Fruktträd har kanske större krav på sol, men det verkar ju inte som något hopplöst läge om det har sol från syd-sydväst till norr.
CITAT (Husihelvete @ 27-12-2008, 14:49)

I vår trädgårdsplanering står vi lite handfallna. Vi har en del av trädgården norr om huset där ett träd skulle göra sig utmärkt, något som ger lite 'höjd'. Vet någon vilka träd som skulle kunna trivas i ett läge där ett framtida träd har fritt läge mot solen från syd-sydväst till norr. Med andera ord ingen södersol alls, inte från ost heller. Vi skulle gärna få tips på både rena lövträd men också fruktträd.
Tack på förhand.
Ska det vara ett solitärträd tänker jag direkt på bok.
Eller varför inte japanska lönnar? Magnolia? Lönn? Ask?
Alexander-VG-zon3
27-12-2008, 18:01
som sagt dom flesta lövträd kan du välja om dom inte är känsliga eller blommar mycket och även fruktträd kan du undvika. men dom växer ju oftast ut ur skuggan när dom blir äldre om man inte har andra träd som skuggar.
Husihelvete
27-12-2008, 18:06
CITAT (HelenJ @ 27-12-2008, 16:48)

Ska det vara ett solitärträd tänker jag direkt på bok.
Eller varför inte japanska lönnar? Magnolia? Lönn? Ask?
Vi hade tänkt oss ett solitär-träd. Våra tankar har gått kring en blodlönn men ingen japan. Frågan för oss har varit om den får tillräckligt med sol.
Är det någon som har erfarenhet av Maackia?
Tack för frågan
jag ska bjuda några:- Buskpieris Syrenhortensia-Hortensia -Gulbladig -Gul ölnadstok - Grönlandsfingerört-
Röd ölandstok- Pärlrönn -Skimmia-Smällspirea-Smällspirea-Trädgårdsprakttr -Vit ölandstok
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
27-12-2008, 21:53
CITAT (Bassam @ 27-12-2008, 21:27)

Tack för frågan
jag ska bjuda några:- Buskpieris Syrenhortensia-Hortensia -Gulbladig -Gul ölnadstok - Grönlandsfingerört-
Röd ölandstok- Pärlrönn -Skimmia-Smällspirea-Smällspirea-Trädgårdsprakttr -Vit ölandstok
vilka bra ''träd'' förslag.
CITAT (Husihelvete @ 27-12-2008, 18:06)

Vi hade tänkt oss ett solitär-träd. Våra tankar har gått kring en blodlönn men ingen japan. Frågan för oss har varit om den får tillräckligt med sol.
Maackia vet jag inget om, men både bok och lönn är typiska sekundärväxter som alltså klarar skugga bra.
Ginnalalönn

Kaukasisk vingnöt

Rödek

Silverpoppel

Ullungrönn
länkKärrek
länk
Åsa, mälardalen zon 2
28-12-2008, 10:24
Manchuriusk valnöt (Juglans mandshurica) funkar bra i halvskugga och det är härdigt till zon 4-5. Nötterna är ätliga.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-12-2008, 10:24)

Manchuriusk valnöt (Juglans mandshurica) funkar bra i halvskugga och det är härdigt till zon 4-5. Nötterna är ätliga.
Ja, det är ett vackert träd, även på vintern tycker jag.
CITAT (Husihelvete @ 27-12-2008, 18:06)

...../
Vi pratade Maackia förra våren på detta forum:
Länk till tidigare tråd om MaackiaBilder på "Maackia-detaljer":
woody plants
Huggorm
28-12-2008, 12:02
Många bra exempel har kommit, jag har flera av träden själv och kan intyga att dom är värda att satsa på! Men jag tänkte tipsa om en annan favorit, som dessutom är vildväxande i Sverige. Ett fågelbärsträd hade passat bra! Inte någon förädlad körsbärssort utan ett äkta fågelbär. Växer snabbt men blir inte lika enorm som många andra träd, blommar fint på våren, är vackert gröna på sommaren och med goda bär. Dessutom har dom ett lite smalare växtsätt än tex. vingnöten och manchuriska valnöten som gärna blir väldigt breda.
Ja fågelbär är ett intressant tips, själv planterade jag ett amerikanskt häggkörsbär - Prunus pennsylvanica 'Oulu', våren -05. Det var vid planteringstillfället 150 cm högt, i somras 3 år senare mätte det nästan 4 meter! Snabbväxande, verkligen! Blommar i massor på våren och har en vacker rödbrun bark och en fin krona. Gissar att det blir ca 10 m högt här hos mig i zon 6.
Bild från juni i år, tyvärr ser man inte den vackra stammen på bilden.
[attachment=28872:Kopia_av...6_26_006.jpg]
Tack för frågan:
Jag håller med mina kompisar att frukträd växer bra med halv skugga, men de kan inte ge bra blommor o frukt som man hoppas när de tänkte plantera de. För att växer ska ge blommor knoppar o sedan blommor o frukt behöver mycket sol mera än 8 timmar på sommar.
Husihelvete
28-12-2008, 21:58
Då är det givet. Det blir ett lövträd och tyvärr inget fruktträd, i alla fall inte där. Vad det blir för lövträd avslöjar vi på vår blogg någongång i vår.
Tack för frågan.
jag bjöder lövträd somSpetslönn Ácer platanoídes z5 sol till halv skugga,Vitbrokig lönn z5 sol till halvskugga,
men tyvär alla fruktträd behöver mycket sol för att ger bra frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.