|
Hejsan och en trevlig forts på julen. Jag var till Mariehamn idag (bor på Åland) och köpte lite blommor bl a en kamelia. (det var 70 % rea på alla krukväxter och det är det sällan här det är väldigt dyrt här annars). De sade att den tål -15 grader alltså kan stå ute i kruka om man isolerar den lite med papper eller något annat. Gärna i en större kruka. Kan det stämma någon som vet? Hur sköter ni era kamelior?
Jodå. -15 är inga problem. Är det risk för att bli ngt kallare, kan man skydda den med grön fiberduk, men den hjälper inte mycke om det går ner mot -20. Om du har den inomhus, bör den stå så svalt som möjligt. Det är en surjordsväxt som trivs bäst i rododendronjord. Har du den inne vattnar du bäst, genom att sänka den i en hink med vatten tills det slutar bubbla (som med azalea) vänt sen tills den torkat till ganska ordentligt (inte så den släpper från krukan) ca 14 dagar och gör likadant igen. Tillför näring under blomningen och strax efter.
Står den ute, (helst i uterum, glasveranda eller glasad balkong) skydda krukan från temperaturväxlingarna. Enklast genom att linda in krukan med en gammal matta, bubbelplast eller liknande. Vattna igenom krukan ordentligt. Camelian gillar inte heller om det blåser på den, så den vill ha ganska skyddat läge.
Rent allmänt kan man säga att camelian vill stå i halvskugga, absolut inte i direkt sol. Bladen får snabbt fula brännskador om den står för soligt. Gäller både inne och ute.
Så här såg min ut för ngn vecka sedan på friland [attachment=28835:camelia.jpg]
Alexander-VG-zon3
27-12-2008, 17:57
angående hur mycket kyla dom tål så är DET VÄLDIGT individuellt och absolut inte i kruka!. jag har haft plantor som varit döda vid -3c -12c och andra med skydd som klarat -18c -19c. och det finns uppgifter på plantor/arter/sorter som klarat ner till -22c -25c (rätt klimat). så har du ingen erfarenhet av att odla känsliga växter eller bor i kallt klimat så är det bättre att du odlar den i kruka.
ska du ändå testa den ute så gäller det endast zon 0-1-2(3) i ett varmt och vindskyddat östläge i fuktigjord. och så får du skydda den om det blir kallt då den kan frysa ihjäl även under en normal zon 1-2vinter.
jag har kamelia på friland i zon 1-2(skåne) som överlever vintern. [attachment=28836:jul2008_013.JPG]
odling i kruka så sköts den så här
Vår - plantera om den i feb-maj i jord med lågt ph, använd en kruka som är ca 3cm större. ta ut den i skuggan när det är ca +5c +10c ute (ta in vid vårfrost). håll den fuktig.
Sommar - när den vant sig vid solen kan du flytta den till östläge. håll den fuktig hela sommaren i jorden och ge den näring en gång i veckan från maj till aug. snart visar sig blomknoppar som blommar nästa år.
Höst - sluta ge näring och har den kvar ute, blåser det väldigt kraftig ute så sätt den lite skyddat.
Vinter - ta in den innan frosten kommer ev tar du ut den igen på dagen om det är milt igen. väl inne ska den övervintras ljust och svalt ca 0c +10c i temp och rötterna ska vara lätt fuktiga även på vintern. i jan-feb kan den börja blomma.
Tackm för svareen jag skall pröva att ha den ute i kruka så skall vi se ....
CITAT (djur7 @ 27-12-2008, 18:36)  Tackm för svareen jag skall pröva att ha den ute i kruka så skall vi se .... Ett litet tips. Plantera om den i en minst dubbelt så stor kruka som den står i nu. Då är risken mindre att den påverkas av temperaturväxlingarna. Plantera då i torv eller rododendronjord.
Alexander-VG-zon3
27-12-2008, 18:58
CITAT (djur7 @ 27-12-2008, 18:36)  Tackm för svareen jag skall pröva att ha den ute i kruka så skall vi se .... på vintern ? det kommer nog inte funka så bra.
Tack för frågan:
- zon 1-2 men Camellia japonica klara 1-v1. -kalkfri vatten- - sur jord PH 5. - hög luftfukt. behöver sol men inte direkt. -omplantering o beskärning på vår vid behöv. - jorden skaej torka. - ska öka med sticklingar som ta efter blomning på våren. -de behöver sommar gragar 15-18. obs : de kan plantera i krukor.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
27-12-2008, 23:08
CITAT (Bassam @ 27-12-2008, 22:55)  Tack för frågan:
- zon 1-2 men Camellia japonica klara 1-v1. -kalkfri vatten- - sur jord PH 5. - hög luftfukt. behöver sol men inte direkt. -omplantering o beskärning på vår vid behöv. - jorden skaej torka. - ska öka med sticklingar som ta efter blomning på våren. -de behöver sommar gragar 15-18. obs : de kan plantera i krukor.
H:Bassam snälla du jag har haft kamelia på friland sedan 2005 och den har överlevt mer än en vecka . men det gäller att ha rätt sort ( som Maria har) köper man fel sort så dör den vid -3c -12c och att plantera den i rätt läge så den blommar och får en tillväxt.
Är det alltså på våren jag skall plnatera den på friland om jag vill ha den i land?
Måste erkänna att jag fått med mig hem en ny liten skönhet. En vit med röd kant.
Eftersom den var full med blommor som var på väg att slå ut, så har den fått göra citrusarna sällskap i växthuset (+8 - +10). Där kommer den att få stå, tills det är dags att bära ut alla växterna i vår.
Strax innan jag bär ut den, kommer den att få en rejält stor kruka (25 liter) med ny jord.
till hösten kommer den sen att hamna på glasverandan, där den också kommer få övervintra. (Oisolerat ger ca 3-4 grader varmare temp än ute)
Klarar den två vintrar där, blir den permanent planterad i samma område som min andra camelia!
CITAT (flaxss @ 27-12-2008, 19:58)  på vintern ?
det kommer nog inte funka så bra. Den äfr köpt i kruka och blomsterhandlaren sade att jag kan ha den i kruka över vintern, men jag skall nog sätta den i större kruka och in i växthuset tror jag
CITAT (djur7 @ 28-12-2008, 10:39)  Den äfr köpt i kruka och blomsterhandlaren sade att jag kan ha den i kruka över vintern, men jag skall nog sätta den i större kruka och in i växthuset tror jag Mycket god idé!
Alexander-VG-zon3
28-12-2008, 12:26
CITAT (djur7 @ 28-12-2008, 10:37)  Är det alltså på våren jag skall plnatera den på friland om jag vill ha den i land? du ska inte plantera den nu och den är MYCKET mindre härdig i kruka. vilken zon bor du i och vad får dom som lägst på vintern ? och hur lång vinter har du? blomsterlandet kan du inte lita på jag köpte en kamelia där och dom sa den var härdig till -20c och det var den som dog vid -10c -12c.
Jag bor på Åland, Finland och jag vet inte riktigt violken zon jag bor i skall ta reda på det..... JAg köpte den på en blomsteraffär som heter Cityblommor i mariehamn.
Alexander-VG-zon3
28-12-2008, 15:23
CITAT (djur7 @ 28-12-2008, 15:07)  Jag bor på Åland, Finland och jag vet inte riktigt violken zon jag bor i skall ta reda på det..... JAg köpte den på en blomsteraffär som heter Cityblommor i mariehamn. ahh läste fel , tyckte där stod blomsterlandet men det står ju ''blomsterhandlaren'' vet du vad du får som kallast på vintern då? hur lång vinter har du ?
CITAT (djur7 @ 28-12-2008, 15:07)  Jag bor på Åland, Finland och jag vet inte riktigt violken zon jag bor i skall ta reda på det..... JAg köpte den på en blomsteraffär som heter Cityblommor i mariehamn. Du befinner dig ungefär i zon 2 (3) enligt svenska förhållanden. Motsvarande Stockholm. Östersjön värmer bra där på öarna. Fantastiskt örike! Underbar natur där! Brukar "leka" turist där då och då
Tack för frågan: Hej flaxss du sa att du fick jobb i plantskola o på samma tid du säger ni kan inte leta på 'blomsterhandlaren'' informationen, du har dubbel moral, när köper man kamelia o inte lyckas finns hundra orsaker som döda växter , det är inte bara frost som dör växer, jag säger leta på 'blomsterhandlaren'' informationen om man lyckas inte , man ska gå tillbaka till 'blomsterhandlaren'' o de har ansvar. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
28-12-2008, 17:10
CITAT (Bassam @ 28-12-2008, 16:43)  Tack för frågan: Hej flaxss du sa att du fick jobb i plantskola o på samma tid du säger ni kan inte leta på 'blomsterhandlaren'' informationen, du har dubbel moral, när köper man kamelia o inte lyckas finns hundra orsaker som döda växter , det är inte bara frost som dör växer, jag säger leta på 'blomsterhandlaren'' informationen om man lyckas inte , man ska gå tillbaka till 'blomsterhandlaren'' o de har ansvar. H:Bassam  förstod inte hur du menade tyvärr. en blomsteraffär som säljer kamelia och säger att den tål -15c utan prut tycker jag är oseriöst då det är MYCKET som spelar in om den tål att vara ute eller ej som klimat,temp,sort/art. jag rekommenderar ej mina kunder att plantera ut sin kamelia. däremot börjar dom prata om att ha den ute eller har erfarenhet av att odla känsliga växter då kan jag berätta om min erfarenhet men då får dom själva bestämma vad dom vill göra men än rekommenderar jag inte nåt. att du skriver att jag har dubbelmoral förstår jag inte. och NEJ det går inte lita på alla säljare. alla som jobbar inom trädgård har inte kunskap. exempel blomsterlandet och plantagen är väl ställen med lite erfarenhet eller olika kunnande i olika butiker.
CITAT (Bassam @ 28-12-2008, 16:43)  Tack för frågan: Hej flaxss du sa att du fick jobb i plantskola o på samma tid du säger ni kan inte leta på 'blomsterhandlaren'' informationen, du har dubbel moral, när köper man kamelia o inte lyckas finns hundra orsaker som döda växter , det är inte bara frost som dör växer, jag säger leta på 'blomsterhandlaren'' informationen om man lyckas inte , man ska gå tillbaka till 'blomsterhandlaren'' o de har ansvar. H:Bassam Alla blomsterhandlare är inte seriösa nog att ge korrekt information om växterna och dess villkor. Både plantagen och blomsterlandet, två stora kedjor säljer till exempel citrusar som "normala" rumsväxter?! utan information om vintervila t.ex. Hur många blomsterhandlare säljer inte julstjärnor med endast celofan runt och minusgrader utanför dörren? Hur många blomsteraffärer har jag inte vrit inne i, där blommorna står rad efter rad med just dessa celofanpåsar runt, vecka ut och vecka in. När man sen kommer hem och tar av celofanen och blomman dör... Ja då får man höra att det beror på att man skött den fel?! Tyvärr kan man inte lita på blomsterhandlarna och den information som ges där, det är därför vi har detta forum för att kunna dela med oss av kunskaperna istället. Flaxss har i detta fallet HELT RÄTT! Alla Camelior tål inte ner till -15 grader. Det beror helt enkelt på sorten. Vissa ÄR härdigare, andra inte!
Tack för frågan: Hej flaxss du måste vet att jag är inte mot dig men jag kan inte ser dig skriver fel o håller tyst, jag märkte när jag börjat skriva på den här rummet före två år, att det kommer mycket fel informationen o hela tiden försöker rätta det, tillexa alla informationen som följer blommor i platangen, de skriver inte från anställa som jobbar med de, men de kommer från plantskolor , också plantskolar fick informationen från försökare. Om du plantera några växter , det betyder inte att du blir proffs på växter, man ska respektera hur mycket informationen har, många människor skriver till mig på Hotmail ber att jag ska försätta o skriver på rummet, annars jag ska sluta o lämna den här rummet tillgammaldags gubbar. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
28-12-2008, 19:03
CITAT (Bassam @ 28-12-2008, 17:48)  Tack för frågan: Hej flaxss du måste vet att jag är inte mot dig men jag kan inte ser dig skriver fel o håller tyst, jag märkte när jag börjat skriva på den här rummet före två år, att det kommer mycket fel informationen o hela tiden försöker rätta det, tillexa alla informationen som följer blommor i platangen, de skriver inte från anställa som jobbar med de, men de kommer från plantskolor , också plantskolar fick informationen från försökare. Om du plantera några växter , det betyder inte att du blir proffs på växter, man ska respektera hur mycket informationen har, många människor skriver till mig på Hotmail ber att jag ska försätta o skriver på rummet, annars jag ska sluta o lämna den här rummet tillgammaldags gubbar. H:Bassam ja jag förstår att dom anställda på plantagen inte kan skriva ut information om växter
CITAT (flaxss @ 28-12-2008, 19:03)  ja jag förstår att dom anställda på plantagen inte kan skriva ut information om växter  Ja, lantagen har ju absulut inte det bästa ryktet vad gäller växtkunnande i detta landet!  De är väl de närmaste ett skämt man kan komma inom blomstervärlden! Med det inte sagt ALLA plantagen, men Plantagen är ju inte kända för att satsa på utbildad personal precis. Kan de spara pengar någonstans så gör de det. (Tyvärr)
Alexander-VG-zon3
28-12-2008, 19:29
CITAT (Bassam @ 28-12-2008, 17:48)  Tack för frågan: Hej flaxss du måste vet att jag är inte mot dig men jag kan inte ser dig skriver fel o håller tyst, jag märkte när jag börjat skriva på den här rummet före två år, att det kommer mycket fel informationen o hela tiden försöker rätta det, tillexa alla informationen som följer blommor i platangen, de skriver inte från anställa som jobbar med de, men de kommer från plantskolor , också plantskolar fick informationen från försökare. Om du plantera några växter , det betyder inte att du blir proffs på växter, man ska respektera hur mycket informationen har, många människor skriver till mig på Hotmail ber att jag ska försätta o skriver på rummet, annars jag ska sluta o lämna den här rummet tillgammaldags gubbar. H:Bassam Bassam - ja köper du hem växter får du med skyltar där det står kortfattat vad dom kräver . skillnaden på typ plantagen och en kvalitetsplantskola är att Plantagen personalen kan inget och är inhyrd. har inte alltid samma kvalite på plantorna. kan inte sköta växter. då kvittar det om där står bra med info på skyltarna. och kan inte personalen namn sätter dom fel skyltar på fel växt. en bra kvalitetsplantskola är personalen kunnig och vet vad dom pratar om och har egen erfarenhet. köper in plantor av bra kvalité och av kända odlare,grossister. kan sköta sina växter. och vet infon på skyltarna utantill och kan skriva egna skyltar(vilket många gör också) plus vet rätt namn och sätter rätt skylt till rätt växt. så CITAT (MariaS @ 28-12-2008, 19:07)  Ja, lantagen har ju absulut inte det bästa ryktet vad gäller växtkunnande i detta landet!  De är väl de närmaste ett skämt man kan komma inom blomstervärlden! Med det inte sagt ALLA plantagen, men Plantagen är ju inte kända för att satsa på utbildad personal precis. Kan de spara pengar någonstans så gör de det. (Tyvärr) exakt! inte ALLA, finns faktiskt dom som har personal som kan nåt men kanske än sällsynt. ett problem dom har är att dom oftast har fel skyltar och får hem fel sorter än vad skylten visar. typ när den väl blommar är det fel färg. exempel plantagen i Tagne har väldigt mycket exotiska och ovanliga växter som man sällan hittar på plantskolor men skötsel och personalen är det sämre med.
Tack för frågan. Själv jobbar jag inte med Plantagen. Eller annan trädgårdsbutiken, men jag tycker att alla som vi studerat o jobbat med trädgård ska vi respektera varandra för andra folket ska respektera oss, min bästa kompis flaxss o andra mina kompisar hur mycket svårt med trädgård, hur många sorter vi har, o varje år kommer nya sorter. Obs: jag tycker om dig flaxss o du är mycket duktig på trädgård o jag tycker alla kompisar på den här rummet, men jag tycker mycket diskussionen, när avviker vi hittar på slutet bra lösning, jag sitter med trädgård på internet minst 3 timmar utan ingenting bara för att jag älskar det. H:Bassam GOTT JUL
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|