Full version: Pieris
Jan Lindgren
Hej!
Finns det någon som är kunnig när det gäller systematik. När jag läser div litteratur så upptäcker jag att der finns både växter och fjärilar som tillhör släktet Pieris. Är det korrekt? För mig är det störande att inte veta vad som menas när det står Pieris. Jag tror automatiskt att det handlar om växter eftersom jag är "växtmänniska" så läsförståelsen kan bli lidande när författaren menar fjärilar.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
2olika släkten men samma namn.
Piccante
Jo det blir förbryllande med två släkten med samma namn. Om det inte är en bok specifikt om fjärilar elelr om ljungväxter så bör man ange familjenamn efter det vetenskapliga namnet så man vet vad man läser om Pieris sp (Ericaceae) resp Pieris sp (Pieridae).
Jan Lindgren
Hej!
Det förefaller vara ett brott mot Linnes system.
MVH
Jan Lindgren
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 27-12-2008, 19:43) *
Hej!
Det förefaller vara ett brott mot Linnes system.
MVH
Jan Lindgren

Jo det verkar inte vara helt rätt. Jag försökte kolla vilket namn som är äldst och hittade iaf att fjärilsläktet fick sitt namn av Linné 1758. Men jag hittar inget år för växtsläktet Pieris. Det äldsta namnet borde ju vara det som är mest korrekt, att ge ett annat släkte samma namn blir ju konstigt.
Gossen Ruda
Ljungsläktet är skapat av skotten David Don, förmodligen senare än fjärilssläktet, han var inte ens född då.
Ulf Eliasson
De är tillåtet att använda samma namn (homonymer) i de olika rikena (växtriket/djurriket). Det är olika system och t o m är reglerna inom systemen lite olika. Det är inte helt ovanligt att en växt och ett djur bär samma vetenskapliga namn. Det brukar dock inte vara några problem att hålla isär dem. Den sk prioriteringsregel gäller bara inom respektive rike.

En av skillnaderna i regelverket kring namn på växter och djur är att djur kan ha namn som är tautonymer, dvs släktnamnet och artnamnet är samma ord... Bufo bufo (vanliga paddan), bufo bufo (berguv).

Tautonymer är inte tillåtet inom botaniken.

ref:
Wikipedia: tautonym
Wikipedia: homonym
Wikipedia: Prioriteringsregel
Myosotis
CITAT (Ulf Eliasson @ 29-12-2008, 23:44) *
...djur kan ha namn som är tautonymer, dvs släktnamnet och artnamnet är samma ord... Bufo bufo (vanliga paddan), bufo bufo (berguv).

Hm... lite fel blev det där. Vanlig padda Bufo bufo, berguv Bubo bubo. Säkert är båda namnen onomatopoetiska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon