Full version: Jordkällarhjälp!
Brasse
Hej allihop,

jag är ny här på sidan och blev riktigt glad över vilken trevlig sida jag hittat!

Nu har jag en fråga, eller många, angående min jordkällare. Jag sliter varje sommar med ogräset som frodas på den tillsammans med fina fetbladsblommor och annat smått och gott som jag vill spara. Nu undrar jag hur kullen ska bli fin och lättarbetad utan ogräset. Jag vill att mina växter tar över ogräset. Blir jag tvungen att vända hela kullen och få dit ny jord för att bli av med det?

Jag vill sätta smultron, kaprifol och marktäckande växter. Är det någon där ute som har lite tips och goda råd att ge?
CillaM
Det är nog bara att rensa och rensa ordentligt. Få med så mycket rötter av ogräset och sedan se till att det ogräs som ändå lyckas komma upp inte får gå i frö. Kaprifol är väldigt vackert men oj, så invasiv den kan bli på 'rätt' plats, jag blir inte av med den, den klänger i granarna och utmed berget och woodlandet är hotat. Varje år river jag upp mängder med kaprifol men det hjälper inte riktigt. Fetblad är fint, stor fetknopp dösnyggt, fina blommor på dom också och dessa sprider sig bra utan att störa.

Förresten: VÄLKOMMEN HIT! smile.gif blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon