henriks
Häromdagen fick jag fick frågan vad jag är "riktigt rädd för"
Fick en liten tankeställare faktiskt, för det mest skrämmande jag kunde komma på var just det - skrämmande.
"Jag är mest rädd för vad som händer när oljan tar slut" svarade jag, men det var inte precis det frågeställaren tänkt sig. (frågeställaren själv var mest rädd för zombies biggrin.gif )

Jag är egentligen inte speciellt oroad över oljebristen i sig, det som oroar mig är hur människor, länder och världsdelar beter sig när de VILL HA saker. Ser framför mig ett sandlådescenario med några treåringar som slåss om en leksaksbil och kastar sand på varandra. Bara det att treåringarna är Europa, USA, Kina, Ryssland, Indien med flera och sanden är vapenskrammel, kanske tom med kärnvapen.

Hur ser ni på framtidens energiförsörjning och övergången till det nya uthålliga samhället? (Som bara måste komma snabbt, om vi inte ska gå under.)
Piccante
Jag är hoppfull eftersom länder som saknar inhemska energislag (åtminstone i den mängd de behöver) satsar på förnyelsebar energi idag. Spanien har seglat upp som två i världen på vindkraft fast de har sämre förutsättningar än Sverige som ligger långt långt efter och i Indien satsar flera delstater på vindkraft för att bli självförsörjande på el. Solenergi kommer nog komma starkt framöver med. Ett hektar solpaneler ger mer energi än ett hektar energiskog sägs det. En liten del av Saharas yta med solpaneler skulle kunna försörja hela Europa med el.
ängsvädd
Jag är rädd för att vi ska ersätta oljan med kärnkraft. Förespråkarna hävdar att den är så ren mm - men den innebär stora risker för vår hälsa och miljö. Jag hoppas att det blir förnyelsebara energikällor som tar vid - vågkraften hoppas jag mycket på.
henriks
CITAT (Markus_H @ 27-12-2008, 22:09) *
Jag är hoppfull eftersom länder som saknar inhemska energislag (åtminstone i den mängd de behöver) satsar på förnyelsebar energi idag. Spanien har seglat upp som två i världen på vindkraft fast de har sämre förutsättningar än Sverige som ligger långt långt efter och i Indien satsar flera delstater på vindkraft för att bli självförsörjande på el. Solenergi kommer nog komma starkt framöver med. Ett hektar solpaneler ger mer energi än ett hektar energiskog sägs det. En liten del av Saharas yta med solpaneler skulle kunna försörja hela Europa med el.

Jag ser inte elförsörjningen som det stora problemet. I Sverige står t.ex. el för ca 25% av all energianvändning. Elproduktion och uppvärmning ser jag inte som omöjligt eller ens speciellt svårt (om än DYRT) att ställa om till 100% förnyelsebart, men transportsektorn? jag tror att vi blir tvungna att tänka om helt och hållet vad gäller transporter av både produkter och människor. Vi har helt enkelt inte möjlighet att fortsätta transportera oss själva och våra "förnödenheter" på det sätt vi gör idag.

Sen skall vi också komma ihåg att el inte är en energikälla, bara ett sätt att transportera energi, så huruvida el är miljövänligt eller ej, beror på hur den produceras.
Piccante
Jo transporter är den stora utmaningen jag kan hoppas på följande scenario;
Långa godstransporter inom landet sker huvudsakligen på järnväg och gods lastas om till lastbilar som går på biogas/naturgas som tar ut varor til lde orter som saknar järnväg.

Lastbilar går på gas och personbilar är till största delen gasdrivna eller elhybrider med elmotor och bränslecellmotor eller biogas.

I städerna använder man för korta körsträckor rena elbilar eller kanske kommer den luftdrivna bilen att slå igenom?

Mellan länder tror jag gods kommer gå med fartyg, flyget kommer nog finnas kvar men förhoppningsvis med miljövänligare bränsle och snålare motorer.
Gunilla T
Jag skulle nog svara som du henriks om jag fick samma fråga - många experter tror att vi snart står inför peak oil och när det inträffar kommer förändringarna snabbt. Oljan kommer troligen inte att ta slut inom överskådlig framtid men den blir så dyr att framställa så det kostar mer än det smakar...

Det tragiska i sammanhanget är att vi byggt upp efterkrigstidens välfärd på billig olja - och det är vår generation som förbrukat all billig energi på så oerhört kort tid.

Att t.ex. flytta produktion till låglöneländerna kommer inte längra att vara lönsamt - varor med långa transportsträckor kommer att bli alltför dyra och det borde innebära produktion i närsamhället...

Vad som kommer att ske i kriget om de sista produktiva oljefyndigheterna vill jag inte ens tänka på..människan har inte lärt sig ett dugg av historien...titta bara på Israel som återigen bombar i Ghaza...
Jan Lindgren
Hej!
Sk förnyelsebara energikällor är alltför ofta beroende av kolkraft. Det stora problemet är att lagra energi på ett bra sätt. Vindkraft och solkraft fungerar utmärkt så länge vi har smutsig kolenergi som kan fylla ut variationerna i vind och solljus.

Tåg är ett intressant transportmedel om vi har tillräckligt med el som kan levereras kontinuerligt. Det är dock inte ett särskilt energi och kolutsläppsvänligt om man tar med hela produktionskedjan.

Bilar bör kunna drivas av el ( batterierna blir allt bättre ), biodiesel (svartlut ), vätgas (kräver kärnreaktorer eller bättre solceller med långa pipelines ) eller metanol ( Gillbergs projekt ).

Oljan tar inte slut inom överskådlig tid. Det är tyvärr alltför lätt att göra syntetisk olja av kol och kolreserverna räcker länge.

När vi bygger nya järnvägar så tänker jag ibland på alla kanaler vi byggde på 18000-talet. Det var då framtidens transportsätt. Tänk också på statens stora ekodlingar som skulle rädda skeppsvarven i Sverige. Troligen gör vi liknande felbedömningar nu men vi kan aldrig veta vad i förväg.

MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon