Full version: NYÅR.....
Agneta z5-6
skall bjuda 7-8 pers. till vårt nyårskalas,finns det något som går ganska fort och är festligt - jobbar nämligen ,endast till kl.14.00 men ändå.......
Netha
Tyvärr har jag inga förslag, men hoppas att du snart får svar av andra. smile.gif
Chamomille
Satt precis och blev sugen på biff Rydberg. Jättesmarrans. Sen om det är festligt nog, det är ju en annan sak unsure.gif
Agneta z5-6
Visst blir man sugen på något speciellt ibland, man jag hade faktiskt tänkt mig något festligare( i mina ögon i alla fall)
Tack för tanken.
Irene_L
Här kommer ett förslag:

Helstekt fläskfilé i en pikant senapsgräddsås

500 g fläskfilé
0,5 msk vetemjöl, till att mjöla in filéerna.
50 g smör
3 msk finhackad charlottenlök
2 msk hackad persilja
1 tsk slottssenap
1 tsk fransk senap
1 dl vitt vin
1,5 dl vispgrädde
salt och vitpeppar

Gör så här:
1. Smält 30 g smör i stekpannan
2. Salta fläskfilérna med 1 tsk salt och vrid några varv vitpeppar från kvarn över dom, mjöla dom lätt.
3. Lägg filérna i pannan precis när smöret börjat ta färg.
4. Stek dom runt om i ca 20 min i lagom stark värme på spisen, ös dem ofta
5. Tag upp filéerna och lägg dem på ett fat. Håll dom varma.
6. Lägg 20 g. smör i samma stekpanna och stek den finhackade scharlottenlöken på svag värme ca 2 min under omrörning. Tillsätt därefter 2 msk hackad persilja och till sist senapen.
7. Tillsätt vitt vin och låt det hela få ett uppkok. På så sätt får man med alla smakämnena.
Häll även i vispgrädde och låt ljuda i ca 2 min. Smaka av och tillsätt ev. mer salt och peppar.
8. Under tiden skär man upp fläskfiléerna och fördelar såsen över dom.

Jag hade det här förra nyåret ihop med potatisgratäng. Mums!!!

( Nu kommer jag inte ihåg hur många personer receptet är till )
Maggan H
Kycklingfilé i Dragonsås

Underbart gott och enkelt!

Stek filéerna i ugnen, penslade med soja och grillkrydda. Gärna innerfiléer, de är mindre och mörare. Bara precis så de är klara, 20-30 min i 200 grader ungefär. Lägg dem sen i en snygg ugnsfast form, häll på vispgrädde (eller blandat med kaffegrädde el mjölk). Strö över rikligt med torkad dragon. In i ugnen igen precis innan servering så allt blir genomvarmt. Servera med pressad potatis och en sallad gjord på färsk babyspenat på fat, skiva lite rödlök och lägg på kokta, kalla haricots verts, samt en papaya, skalad och klyftad. Succé!
Österläge
Om du inte redan har bestämt dig så sök på systembolagets hemsida, de har faktiskt väldigt bra recept och även drycker som passar till. Även matklubben.se och många fler receptsajter finns ju, jag tycker ofta man hittar inspiration o tips på sådana sajter.

Vår meny ser ut som följer:
Krämig räksoppa (recept här: http://www.menyse.com/action/recipe?recipeid=12985)
Lammstek i ugnen med vitlök och örter, rotsaker som tillbehör (recept finns väl typ överallt, vanlig klassisk lammstek)
Liten ostbricka med getost och grönmögelost, tillbehör fikonmarmelad
Vaniljglass med hallon och hemlagad chokladsås (recept har jag just lagt upp här på Odla forum/Recept)

Lycka till med nyårsmaten! smile.gif
Motti
Gå in på Allt om mat .se !jag ska göra den Jordärtskocksgrattängen där med oxfile och timjan.Fast förätten kör jag en annan,fryst smördeg som man tar ut rundelar (tinade) med ett glas lägger dom på en plåt pensla med lite vatten in i ugnen tills de "puffar "upp sen gör jag en röra med löjrom rökt lax lite majonäs visprgädde dill och fyller dom med,men får liksom lyfta av locket på smördegsbakelsen med en gaffel sen fyller man strax innan serveringen och garnera med citron och dill !Det här tipset kom väl lite i sista minuten men kanske något ändå !

Motti
mamamaggan
Ett tips till om var du kanske kan få inspiration är delicard.se. De har hela menyer med vinförslag och allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon