Full version: kelvin ?
oak
Vill börja och tacka för ett eminemt forum, är ny här bravo.gif . Har inrett ett litet rum i min källare för förkultivering/odling av växter vid den mörka tiden. rummet är cirka 2,0x2,4 m och i taket har jag hängt en egentillverkag konsoll som innehåller 4x58 watts lysrör 1500mm långa. Nu till min egentliga fråga har två sorters lysrör hemma dels osram skywhite ljusfärg 880 med en färgtemperatur på 8000 kelvin. och osram floura ljusfärg 77 ljusflöde 2250 lm, ljus nu kör jag en mix av dem båda, vad skall man välja någon som har förslag ? visst växer det, men man vill ju alltid optimera saker tongue.gif positivt är att man kan ha dom riktigt nära då dom alstrar lite värme så plantorna skall nog inte ränna iväg i höjden. odlingtemperaturen ligger på ca 19" i jorden direkt under lysröret och 15" i rummet för övrigt.
henriks
vad var frågan??

Edit: Sorry, jag skall läsa noggrannare nästa gång!
mogge92
Förstod inte heller vad frågan var riktigt men jag antar att du menar vilken kelvin det ska vara på lysrören för att det ska vara optimalt? tongue.gif Jag ska också till att köpa ljusrör snart... bara jag kan få tag på några begagnade 58 w armaturer(eller om det är 56...) och jag ska iallafall köra med Philips tld 840 som så många verkar använda här på forumet. Något lysrör med rött ljus som osram flora tycker jag är onödigt om man inte har för avsikt att få växterna att blomma. NU kommer säkert någon att rätta mig, men det får man ta..... flirting.gif

EDIT: runt omkring 6500 k är dagsljus, 4000k är rätt så normalt att använda vad jag vet. Sen så handlar väl det inte bara om Kelvinvärdet utan även om färgspektrum osv... men det är så jobbigt så det orkar jag inte gå in på tongue.gif
oak
CITAT (mogge92 @ 28-12-2008, 18:29) *
Förstod inte heller vad frågan var riktigt men jag antar att du menar vilken kelvin det ska vara på lysrören för att det ska vara optimalt? tongue.gif Jag ska också till att köpa ljusrör snart... bara jag kan få tag på några begagnade 58 w armaturer(eller om det är 56...) och jag ska iallafall köra med Philips tld 840 som så många verkar använda här på forumet. Något lysrör med rött ljus som osram flora tycker jag är onödigt om man inte har för avsikt att få växterna att blomma. NU kommer säkert någon att rätta mig, men det får man ta..... flirting.gif

EDIT: runt omkring 6500 k är dagsljus, 4000k är rätt så normalt att använda vad jag vet. Sen så handlar väl det inte bara om Kelvinvärdet utan även om färgspektrum osv... men det är så jobbigt så det orkar jag inte gå in på tongue.gif

hmm ja det blev nog lite otydligt. frågan var vilket av dom två lysrören skulle ni välja (floura 77 eller skywhite) ? Har dom redan hemma .
mogge92
Hrm, jag skulle nog välja skywhite iallafall. Eller möjligtvis 1 av varje om du är osäker. Vi får väl se om det kommer några ljusexperter som kan kommentera =)
Alexander-VG-zon3
jag använder lysrör som man har till akvarium

typ

Flora-Glo
Power-Glo
Sylvania Aquastar
Philips

växer väldigt bra under och ovan ytan.

här är en intressant lista och en bra blogg.

http://www.defblog.se/permalink/1402.html
mogge92
Mycket intressant sida, flaxxs. Ska läsa mer där när jag får tid. Jag är lite halvt osäker till akvarielysrören då jag tycker att de har lite väl höga kelvin värden, men det kanske bara är bättre? Ska försöka hitta någon sida så att jag kan läsa på lite om det smile.gif
Sussie F-Flower
Hej och välkommen hit!

Jag tror också att skywhite är att föredra...
Gick och läste på mina, ej ännu uppsatta, lysrör. Det är Osram's coolwhite 840.
Det pratas väldigt gott om kallvita rör här på forumet och det var därför jag skaffade dessa.
...så därför "röstar" jag på dom... biggrin.gif

Sussie
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 28-12-2008, 19:57) *
Mycket intressant sida, flaxxs. Ska läsa mer där när jag får tid. Jag är lite halvt osäker till akvarielysrören då jag tycker att de har lite väl höga kelvin värden, men det kanske bara är bättre? Ska försöka hitta någon sida så att jag kan läsa på lite om det smile.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgtemperatur

men färgtemp är ju inte allt heller. som sagt det växer VÄLDIGT bra bland mina växter.
mogge92
Det växer väldigt bra säger du, men det skulle kanske kunna växa ännu bättre wink.gif tongue.gif Om nån vecka kommer jag få hem min CMH 400w lampa... det ska bli kul att se hur den presterar, tror att den kommer att vara riktigt grym med sitt färgspektrum. Men förutom den så behöver jag även lysrör för lite sådder som ska dras upp snart. Man kanske ska prova några som du hade då. Ungefär hur mycket kostade dem?
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 28-12-2008, 20:46) *
Det växer väldigt bra säger du, men det skulle kanske kunna växa ännu bättre wink.gif tongue.gif Om nån vecka kommer jag få hem min CMH 400w lampa... det ska bli kul att se hur den presterar, tror att den kommer att vara riktigt grym med sitt färgspektrum. Men förutom den så behöver jag även lysrör för lite sådder som ska dras upp snart. Man kanske ska prova några som du hade då. Ungefär hur mycket kostade dem?

beror på vilken längd du ska ha. du kan ju kolla på nätet. jag har fått av mina föräldrar dom jag har köpt ligger väl runt 100-150kr.

Lady Hamilton
CITAT (oak @ 28-12-2008, 18:51) *
hmm ja det blev nog lite otydligt. frågan var vilket av dom två lysrören skulle ni välja (floura 77 eller skywhite) ? Har dom redan hemma .

Jag har odlat under lysrör i flera år nu och de "rör" som jag tycker det växer bäst under är de med Kallvitt sken. Floura rör fungerar också men växter blir lättare "rangliga" under dem Däremot så får fullvuxna växter ett "vackrare" utseende under dem. Exakt den sort jag använder mig av är Philips TDL 840 58W o36W beroende på hur lång min armatur är. Dessa rör är också billiga i inköp så jag har råd att byta dem varje år. Lysrören föråldras/ger sämre sken med tiden och eftersom jag använder mig av mina lysrör nästan året om så lyser de många timmar per år.
oak
CITAT (flaxss @ 28-12-2008, 20:52) *
beror på vilken längd du ska ha. du kan ju kolla på nätet. jag har fått av mina föräldrar dom jag har köpt ligger väl runt 100-150kr.

angående pris på lysrör så är det normala utpriset ca 70 kr st, och industriarmaturerna 1500 mm i längd kostar ca 650 kr st. Har tagit hem mina grejor på firman jag jobbar på så jag fick mina för inköpspris minus personalrabbat så det är inte riktigt relevant, men bra för mig tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (oak @ 28-12-2008, 21:07) *
angående pris på lysrör så är det normala utpriset ca 70 kr st, och industriarmaturerna 1500 mm i längd kostar ca 650 kr st. Har tagit hem mina grejor på firman jag jobbar på så jag fick mina för inköpspris minus personalrabbat så det är inte riktigt relevant, men bra för mig tummenupp.gif

betalade 169kr 90cm för Power-Glo
och 189 90cm för Flora-Glo

resten har jag fått. finns väl både dyrare och billigare alt.
Nauti
I tillväxtfasen och för sådder/sticklingar kör man väl på 6400K såvitt jag vet. Jag kör med 6400K lågenergilampor till sådd och småplantor i alla fall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 28-12-2008, 22:36) *
I tillväxtfasen och för sådder/sticklingar kör man väl på 6400K såvitt jag vet. Jag kör med 6400K lågenergilampor till sådd och småplantor i alla fall.

som jag skrev är inte färgtemp allt. jag har 10tusen k till mina sådder sticklingar och det växer väldigt bra.

mogge92
Färgtemp är LÅNGT ifrån allt. En lampa med låt säga 4000K KAN (behöver inte vara det..) vara helt värdelös för växter medans en annan med 4000K Kan vara utomordentligt bra. Så bör det iallafall vara om jag har förstått det rätt, det beror ju på vart i färgspektrumet energin(eler hur man ska uttrycka sig) är placerat. Rätta mig gärna om jag har fel, så kanske jag lär mig lite mer. smile.gif Vet att jag kanske uttrycker mig lite luddigt då jag inte lärt mig termologin fullt ut än.

Det är väldigt intressant det här med växtbelysning! Finns väldigt mycket att läsa om.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 28-12-2008, 22:59) *
Färgtemp är LÅNGT ifrån allt. En lampa med låt säga 4000K KAN (behöver inte vara det..) vara helt värdelös för växter medans en annan med 4000K Kan vara utomordentligt bra. Så bör det iallafall vara om jag har förstått det rätt, det beror ju på vart i färgspektrumet energin(eler hur man ska uttrycka sig) är placerat. Rätta mig gärna om jag har fel, så kanske jag lär mig lite mer. smile.gif Vet att jag kanske uttrycker mig lite luddigt då jag inte lärt mig termologin fullt ut än.

Det är väldigt intressant det här med växtbelysning! Finns väldigt mycket att läsa om.

jo du har rätt det är inte bara färgtempen som är allt. även hur man reflekterar ljuset och vilka vågor man har och vilket PUR värde det har m.m.
oak
CITAT (flaxss @ 29-12-2008, 00:17) *
jo du har rätt det är inte bara färgtempen som är allt. även hur man reflekterar ljuset och vilka vågor man har och vilket PUR värde det har m.m.

hittade en intressant sida om belysning. http://www.myorchids.se/belysning.htm
Alexander-VG-zon3
CITAT (oak @ 29-12-2008, 00:28) *
hittade en intressant sida om belysning. http://www.myorchids.se/belysning.htm

har jag läst innan flirting.gif
mogge92
Flaxss, vad tror du om CMH belysning? CMH lampa Läst en massa positivt om den tekniken iallafall, och många anser att den kommer att ersätta hps etc. Ljuset ska vara otroligt starkt... ska bli kul att se om det växer bra i det smile.gif
oak
CITAT (mogge92 @ 29-12-2008, 01:12) *
Flaxss, vad tror du om CMH belysning? CMH lampa Läst en massa positivt om den tekniken iallafall, och många anser att den kommer att ersätta hps etc. Ljuset ska vara otroligt starkt... ska bli kul att se om det växer bra i det smile.gif

lite fakta angående cmh lampa
http://www.nam.lighting.philips.com/us/eca...c7bfa3f8a94%200
mogge92
Redan läst men tack ändå tummenupp.gif
blomkronan
Jag har bytt lysrör nu...
tidigare hade jag Flora med rosa sken. Växterna var inte så pigga under den...
Så jag skaffa "kallvita" tror jag dom hette, har haft dom i ca en vecka och växterna har satt fart smile.gif
Rören blir inte varma??? jag kan ta på röret utan att det känns? kan det vara därför dom heter "kall"vita giggle.gif
mogge92
CITAT (blomkronan @ 30-12-2008, 09:48) *
Jag har bytt lysrör nu...
tidigare hade jag Flora med rosa sken. Växterna var inte så pigga under den...
Så jag skaffa "kallvita" tror jag dom hette, har haft dom i ca en vecka och växterna har satt fart smile.gif
Rören blir inte varma??? jag kan ta på röret utan att det känns? kan det vara därför dom heter "kall"vita giggle.gif

Hehe den var bra happy.gif Nej jag har också fått för mig att floura lysrören inte ska vara så jättebra... inte om man ska dra upp växter iallafall. Kanske det skulle funka för att övervintra pelargoner etc... eller något tongue.gif Ska köpa lysrör på den lokala elaffären idag, det blir nog philips 865 som ska lysa med 6500 kelvin... alltså rätt så ljust. Tror det kommer att bli bra iallafall! yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 29-12-2008, 01:12) *

jag vet inte vad den ger föt tillv'äxt. men den kan nog funka, kanske att den blir för stark för ett vanligt rum?
mogge92
Hrm, när jag googlade och läste lite belysningsguider så fick jag reda på att CMH har blivit väldigt vanligt i cannabis kretsar, och det ska växa väldigt bra under dem. Antar att vanliga växter kommer växa lika bra då? confused.gif Tänkte iallafall prova så får jag väl rapportera vidare till er och berätta hur det fungerar. Ang att den är för kraftig för ett vanligt rum så har du nog rätt. Men jag ska ha den i våran gillestuga som inte används så mycket, så det är nog ingen fara för att någon ska bli störd av ljuset som tur är =) Håller på att förvandla det till mitt odlingsrum... innocent.gif
MVH Mogge
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon