lena:-)
28-12-2008, 22:06
Sedan i somras har mina pelargoner inte varit vad dom varit. Sakta men säkert dör dom en efter en.
Nu har jag de sista inomhus med extralampa men de dör ändå.
De liksom svartnar mitt på grenarna.
Ser friska ut för övrigt men hur jag än klipper bort det sjuka så är det till ingen nytta. Någon som vet vad detta beror på? JAg bytta jord på alla i våras och ibland får jag för mig att det var jorden som inte var okej. ( det var den dyraste sortens plantjord)
Lady Hamilton
29-12-2008, 08:27
Att pelargoner dör nu beror ofta på näringsbrist. All näring i jorden som de planterades i somras har tagit slut vid denna tid. Därför är det bra om man ger sina pelargoner en gnutta näring i vattnet nu. Då klarar de sig lättare fram till vårplanteringen.
Men i ditt fall så verkar det som dina pelargoner mått dåligt en längre tid

och då kan det ju bero på jorden, eller att du har "ohyra" utan att veta om det. Om du har någon så-jord hemma så rekommenderar jag dig att plantera om de pelargoner som ff lever i denna jord. Ta bort så mycket som möjligt av den gamla jorden (du kan t o m spola av rötterna) och sedan vattna ytterst sparsamt och se om de blir bättre. Lyckas du så planterar du i "riktig" planterings jord när plantorna börjar skjuta nya skott
29-12-2008, 21:13
Tror knappt det är näringsbrist..kollar man plantorna så är de alldeles svarta inuti..liksom ruttnade.
Tack för frågan.
Jag tycker att det är svamp sjukdom som attackerar dina pelargon, på den här sätt de som skadad smittat andra växter så från börja ska man borta skadad växter ifrån andra växter. Obs: man kan borta alla skadad delar sen ska man sprida på ( svavelpreparat),
H:Bassam
blomkronan
30-12-2008, 09:59
Om dom är rutna i mitten så är det nog tyvärr "slut" men prova att klippa av dom friska delarna och sätt i vatten ett par dagar, klipp strax under ett blad (där bladet satt bildas rötter), tvätta saxen mellan varje klipp så du inte sprider evetuell smitta!
plocka av blad som sitter längst ner på skotten lämna 2-3 st, så i såjord efter några dagar och sätt på plastpåse. Då kanske du kan klara några... annars är det bäst att alltid ta några skott på hösten... dom klarar sig alltid mycket bättre.
Lycka till... /Mari
30-12-2008, 13:41
Tack gör alla svar.....hr testat sticklingar men de går samma bistra öde tillmötes..
Bassam, vad menar du med svavelpreparat?
Har beställt pelargoner från Rockdala, väntar på Odlas pelargonticklingar samt den lokala handelstrådgårdens...För vi går väl mot ljusar tider?
Alexander-VG-zon3
30-12-2008, 14:30
pelargoner får det rätt så lätt på vintern att dom får mjuka,ruttna,svarta grenar med ev mögel och svamp på dom också. det får dom av att stå för fuktigt eller i en jord som håller fukt bra. det kan också vara frost men då ska dom vara mjuka och helt svarta men jag tror inte det är frost som hänt dina.
är bara dom nedersta grenarnas friska och gröna så klarar dom sig tills du tar ut dom igen. nu kan du ju klippa veck allt det döda och sätt dom lite varmare och så ljust du kan. ev byt till en mer dränerande jord.
till nästa höst när du ska övervintra dom så placera dom i ca +15c och extraljus eller placera dom torrt och svalt ca +5c +10c. sedan i feb planterar du om dom i nyjord och 4veckor efter ger du dom näring inte nu.
TACK för frågan:
svavelpreparat är medel mot möglar, o man kan köpa den från vanligt trädgårdsbutiken.
H:Bassam
Jag hakar på här med en fråga...Har ni inte den där pelargonfjärilen som vi har haft såna fruktansvärda problem med här. När man har haft den kan man inte ha ny förräns 2 år senare. Jag hade gett upp på pelargoner i flera år, och den jag har nu är frösådd.
Antagligen är det inte sammma sak, men man ser först ett svart hål, och det är där som larven har tagit sig in, och när den väl är inne i stjälken så blir det som ni säger, alldeles mjukt....Men som sagt, det är mer en fråga än en lösning...så tack för ev svar på om ni har den eller inte...
Meriona
11-03-2009, 12:34
Lissa, menar du vita flygare???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.