Full version: Paprika med angripare
bullen_86
Hej mina paprika plantor har en massa små svarta typ löss på bladen vad ska jag göra? är det farligt att spraya på diskmedelslösning? de äldsta bladen ser hemska ut.. antar att lössen har sugit näring från dem.. skulle gärna bli av med dessa inkräktare tongue.gif plantorna står på diskbänken under lysrör.
Taksam för hjälp! MVH Isabelle
Piccante
Låter som bladlöss. Spraya eller skölj plantan under rinnande ljummet vatten så du sköljer bort så många löss du kan. Plocka sedan löss för hand eller spraya med såplösning med några dagars mellanrum så får du nog bort dem.
Kee
Jag kan inte mycket om ohyra, men att bladlöss inte är svarta vet jag...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 29-12-2008, 17:44) *

jag VET att det finns svarta,gula,gröna,lila,gråa,orange bladlöss.
Piccante
CITAT (Kee @ 29-12-2008, 17:44) *

Jo de svarta bladlössen är det. Bladlössen är ett ganska artrikt släkte. Sen vet jag inte hur många arter man har inomhus men de man ser ute är ofta mörka till svarta.
Bassam
Tack för frågan.
Jag tycker att det är inte viktigt vad heter ohyra på grund att de suga näring från växter på samma sätt så vi kan kämpa dom på samma planering, kan vi duscha planta med vanliga vatten , också vi kan duscha o sen sätta de ute några timmar för att de tycker inte fuktigt luften gör det flera gångar.
O du vet finns provado eller pyrex men jag tycker inte att använda dom på ätligt växter.
obs: ta bort alla skadade delar.
H:Bassam
Kee
När det gäller bladslöss så har jag bara haft gröna och jag gissar på att de blir gröna av det som de suger i sig, dvs att de egentligen är vita eller "genomskinliga". Alltid lär man sig ngt nytt.

I övrigt håller jag med bassam. Jag har med lyckat resultat lyckats utrota bladlössen med ihärdigt duschande ungefär en gång i veckan (kanske lite oftare till en början). Och att utsätta växterna (physalis) för kallgrader ett par dygn fungerade också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 31-12-2008, 09:56) *
När det gäller bladslöss så har jag bara haft gröna och jag gissar på att de blir gröna av det som de suger i sig, dvs att de egentligen är vita eller "genomskinliga". Alltid lär man sig ngt nytt.

I övrigt håller jag med bassam. Jag har med lyckat resultat lyckats utrota bladlössen med ihärdigt duschande ungefär en gång i veckan (kanske lite oftare till en början). Och att utsätta växterna (physalis) för kallgrader ett par dygn fungerade också.

växtsaft är nog inte grön. utan dom har den färgen i sig själva. men som jag skrev innan finns det olika färger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bladl%C3%B6ss

http://en.wikipedia.org/wiki/Aphididae

CITAT (Bassam @ 30-12-2008, 00:31) *
Tack för frågan.
Jag tycker att det är inte viktigt vad heter ohyra på grund att de suga näring från växter på samma sätt så vi kan kämpa dom på samma planering, kan vi duscha planta med vanliga vatten , också vi kan duscha o sen sätta de ute några timmar för att de tycker inte fuktigt luften gör det flera gångar.
O du vet finns provado eller pyrex men jag tycker inte att använda dom på ätligt växter.
obs: ta bort alla skadade delar.
H:Bassam

sedan är det en myt att ohyra trivs torrt! nästan all ohyra trivs där det är fuktigt men dom tål också torrluft. det som gör att dom trivs extra bra inne är att det är jämn och varmtemp plus att plantorn mår dåligt. skulle ohyra vantrivas i torrluft hade dom ju inte trivs ute eller hur.

sedan förstår jag inte varför man ska ta veck ''skadade'' delar. bladlöss blir man lätt av med och växten kan fortsätta växa som normalt utan att klippa ner den.
Piccante
Länk med lite bilder på bladlöss av alla modeller http://bugguide.net/node/view/147/bgpage?from=0
Kee
Fördelen med att klippa ner en av ohyra angripen växt såsom jag ser det är att det då blir lättare att bekämpa ohyran. Speciellt när det rör sig om bladlöss och metoden man använder är av mekanisk karaktär. Dvs det är helt enkelt lättare att blåsa en nedklippt planta, helt ren än en yvig och buskig. Nu gäller ju detta en paprikaplanta, de både klarar av att klippas ner och odlas i de flesta fall inte för sin skönhets skull, så här kan man anse att en ansning är på plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon