Lady Hamilton
Här kan vi tipsa varandra om sorter som man med fördel kan så tidigt.
Själv brukar jag så Smultron i Januari så har jag färdiga plantor som ger bär redan i slutet på Juni. Smultron sår man ytligt på fuktad jord och täcker över som vanligt. Sedan placerar man fröerna mörkt eftersom fröerna är mörker groende, själv brukar jag ställa dem under sängen giggle.gif sedan kollar jag sådderna med jämna mellanrum. Fröerna brukar gro på ca 10 dagar då ställer jag fram sådderna i ljuset (normalt ljus räcker) plantorna (snarare en samling strån) växer väldigt lååååångsamt och behöver inte skolas förrens fram emot mars/april när de börjar vara hanterbara plantor.

Pelargoner kan man också så i Januari för att få fina plantor lämpligt till utplanteringen
Maggan H
Jag har ingen specifik växt att ge förslag på, brukar köpa frö till olika testsådder varje år och de flesta kommer i jorden under januari, om jag inte säkert vet att de gror snabbt. I år ska jag prova Levande stenar, australiska olika växter (jo jag hade tydligen också en sån påse av nån anledning whistling.gif ) De resandes träd, Trumpetunderblomma, Jordnöt och Grästräd. Det ska bli så spännande o se OM de gror för det första! rolleyes.gif
Anki V
Salvia Patens, Blå salvia kan man så tidigt.

Jag sådde 1/1 inne, grodd 7/1. Omskolad 20/1.

Låt er inte luras av att den gror snabbt….Den tar ganska så lång tid på sig innan det blir några blommande plantor. Vill man dessutom kunna toppa dom någon gång så måste man börja tidigt rolleyes.gif .

/Anki
ingrid fuxwall
Jag har några påsar med fröer - buskar, från sydafrika och de ska jag så i år igen och denna gången ska jag vårda dem ömmare än vad jag gjorde sistlidna såperiod. Inbillar mig att jag hade sådderna för varmt - det är svårt att få 24 grader, så varmt har jag inte i huset och i torkrummet är det betydligt varmare - någon som har tips???
Anki V
Ett bra ställe att ha frösådder som vill ha det lite varmare är i överskåpet ovanpå kylen. Om man nu inte har badrum med golvvärme naughty.gif .

Att ställa sådden ovanpå lysröret brukar vara bra för frön som vill ha både ljust och varmt.

Sedan fröna väl grott så tror jag att de klarar sig i normal rumsvärme.

/Anki
HelenN
jag sådde ju penseer tidigt förra säsongen....eller iofs...jag sådde nog ganska mycket i januari, och i år...eller 2009 ska jag försöka hålla mig till februari smile.gif
Gillan
Jag har förslag på Meconopsis som jag redan sått och ställt i skafferiet ( tre olika ). Jaa, jag vet, jag skulle aldrig mer så dessa krävande bebisar, men vad gör man när man ser alla vackra bilder dunno.gif .......jo, man inhandlar. Dessutom har jag sått två olika stormhattar som jag ställt ut. Och så penseer då förstårs..............en sak till, men det säger jag inte för då är det nån här som går upp i limningen whistling.gif
Helen i Piteå Zon 5
Verbena bonariensis - Jätteverbenan frösår jag i mitten av jan. fuktar jordytan, frösår, fröna är ljusgroende så täck ej, ev. endast med vermiculit, ett dygn inne sedan svalt +-0,0-+5gr. i ca. 3v. sedan in i rumsvärme under lysrör för att gro, skolar om en och en ställer svalt.
ingrid fuxwall
CITAT (Anki V @ 29-12-2008, 19:20) *
Ett bra ställe att ha frösådder som vill ha det lite varmare är i överskåpet ovanpå kylen. Om man nu inte har badrum med golvvärme naughty.gif .

Att ställa sådden ovanpå lysröret brukar vara bra för frön som vill ha både ljust och varmt.

Sedan fröna väl grott så tror jag att de klarar sig i normal rumsvärme.

/Anki

Tack snälla du!!!

Kom på att i badrummet under duschkarbinen bör man kunna ställa en del frön och det hade jag inte kommit på utan dina rader
flinga100
CITAT (Gillan @ 30-12-2008, 12:41) *
en sak till, men det säger jag inte för då är det nån här som går upp i limningen whistling.gif

Vad då, vad då??? -fear-.gif giggle.gif

Jag ska försöka att inte så någonting mer förrän i februari. Jag brukar alltid sitta med massor av plantor som borde ställas ut, i värsta fall rangliga som få, i mars. Och jag fick en del av min sålystnad mättad av mina 80 penséer - hoppas det håller i sig en månad till. Men jag tror inte det... rolleyes.gif
Lady Hamilton
Nu kommer ännu ett tips tummenupp.gif Lewisia så, låt stå i rums värme 3 veckor sedan i kyl 4-6 veckor (eller utomhus) in igen för groning
Anki V
Passa bara så de inte gror när sådden står inne shy.gif .

Lewisiafrön kan även gro i värme men det gror fler och jämnare om man kyler sådden.

/Anki
Rihane
Lewesia grodde fint ute vid höstsådd för mig, dom blommade inte i somras men jag hoppas på den här sommaren.
Men det här var ju tidiga vårsådder som gällde.
Gillade att man inte behöver ställa in i kylskåpet.
Lite korkat av mig men jag har alltid avfärdat alla förslag om att ställa in sådden i kylskåp, glömde den jättefina kylen därute slap.gif
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 05-01-2009, 12:04) *
Passa bara så de inte gror när sådden står inne shy.gif ./Anki

Det är ingen fara om de gror snabbt det är bara att låta dem fortsätta att växa svalt för inte fryser man ner sådder som redan har grott blush.gif
Anki V
Jag pillade loss några frön från en kompis underblomma förra hösten och de fröna har jag sått idag

Jag läste någonstans att de hade en ganska lång utvecklingstid och kunde sås i januari/februari

/Anki
Knytt
Inspirerande! biggrin.gif
Lady hamilton du skriver om smultron som sås tidigt, kusinen jordgubbar då? Fungerar de liknande?
Anki V
Raderat!

Felpostat....ursäkta!

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Knytt @ 17-01-2009, 18:21) *
Inspirerande! biggrin.gif
Lady hamilton du skriver om smultron som sås tidigt, kusinen jordgubbar då? Fungerar de liknande?

Tyvärr har jag ingen aning dunno.gif , har aldrig sått jordgubbar från frön
Knytt
Ah ... jag har ett litet projekt nämligen.

Har köpt frön till en icke revande sorts jordgubbar som vi ska ha i blomlådorna. Inbillar mig att det ska bli snigelfritt, vackert och mumma gott.
Även där tror jag man kan så tidigt för ev miniskörd första året. Jag ska testa! biggrin.gif
Anki V
Jag kom på en till man kan så tidigt….. Taklök!

Den växer jättesakta.

Det bästa med taklöken är att man inte behöver skola om, man kan låta den fortsätta växa i såjorden. Jag brukar ge in "mikrodos" näring när de börjar bli tumnagelstora.
De är dessutom inte ett dugg känsliga för lite torka. Vet man med sig att man brukar glömma vattna ibland så är taklökarna helt perfekta tummenupp.gif .

/Anki
Knytt
Vill bara berätta att jag kollat upp det här med jordgubbssådden nu.
Man gör likadant som med smultronen men de gror ljust. Så det kan man också så nu för fina plantor till i sommar!

Jag har en ickerevande som är tänkta till mina balkonglådor biggrin.gif
Maggan H
Pelargoner ska sås i jan-feb. Mina nyinköpta Orange appeal och Black velvet ska i jorden när som helst! tummenupp.gif Premiär för min del, har aldrig sått pelargoner förut, det ska bli spännande!
Nickan74
CITAT (Rihane @ 05-01-2009, 12:49) *
Lewesia grodde fint ute vid höstsådd för mig, dom blommade inte i somras men jag hoppas på den här sommaren.
Men det här var ju tidiga vårsådder som gällde.
Gillade att man inte behöver ställa in i kylskåpet.
Lite korkat av mig men jag har alltid avfärdat alla förslag om att ställa in sådden i kylskåp, glömde den jättefina kylen därute slap.gif

Men kan man ställa ute oavsett temp? Även vid minus? Nån som vet?
Anki V
Stratifiering.
Många frön, speciellt till perenner behöver en period med -4 till +4 grader för att bryta ”frövilan”. Det är den som gör att fröet inte gror för tidigt t.ex, under en kortare period av värme under vintern

Vi som bor där det finns snö kan gräva ner burken under snön. Där är det isolerat och bra och tempen håller sig straxt över nollan. De som bor där det inte finns snö kan ha burken ute på altanen/balkongen.

Finns det ingen snö och det blir kallt under en längre period (mer än -5) rekommenderar jag att man tar in burken och ställa den i kylskåpet för bästa resultat. Det gör i och för sig inget om det blir kallare än så….fröna tar ingen skada men det händer inget när det gäller att bryta ”frövilan”.

Får man en lång period när det är mer än 5 grader kallt kan man behöva öka på de 5-8 veckors som fröna behöver stå kallt (-5 - +4).

Fröna brukar kunna gro snällt när man tar in dem eller när våren fått temperaturen ute att stiga

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon