Full version: Sprätt i väg
lolo
Hej, jag väntar fortfarande på att min sprätt i väg ska skjuta i väg fröna. Nu undrar jag hur fröna ser ut innan de skjuts iväg? Uppepå växten sitter ett antal "droppar" med ljusbeiga trådar. Så här har det sett ut i ett par veckor nu. I övrigt verkar plantan må bra.
mvh
Ann-Louise i Umeå smile.gif
Berith
Nån sa att fröna ser ut som svartpepparfrön. unsure.gif

den här sidan ser du växt med blommor.
lolo
Tack Betty! Svartpepparfrön - hela då alltså? laugh.gif Fina bilder du tipsade om! Min växt har i ett antal veckor haft sådana där ljusa trådar, nu har de blivit lite mer beige. Har de skjutit iväg fröna redan, kanske? Kan man se fröna skjutas iväg, eller sker det bara typ 1 gång i veckan med alla frön samtidigt? Hur snabbt ser man nya plantor komma upp från fröna? Jag har en aloe vera och bladbegonior runtom skvätt i vägplantan.
mvh
Berith
Betty??! huh.gif

Förstår inte riktigt vad du menar med ljusa trådar, min har vita blommor, såna som på bilderna. unsure.gif Och det hörs när fröna slår i fönstret med en redig smäll!
Smed
Så här se de i alla fall ut när de är "fria"

/Smed

Svenskt Carnivorforum
lolo
Intressant! Ja, då är det bara att vänta då! Har varken hört smällar från fönstret eller sett "pepparkorn" utspridda på fönsterbrädan, kanske kommer det snart då?
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
mimmi313
Jag vet inte om det är rätt tid för skvättisarna ännu. Mina skvätter inte nu åtminstone, men jag rekommenderar dig att kolla på golvet. Om du bara tar det lugnt så kommer det upp ett antal små skvättiväg i blommorna runtomkring. Jag brukar aldrig spara fröna utan ta hand om de plantor som bara dyker upp.
Smed
Mina plantor ger frö just nu. Det brukar de å andra sidan göra året runt.

/Smed
lolo
Hej! Ville bara meddela att skvättisen nu har skvättat iväg ett par frön - hittade ett på fönsterbrädan mot fönstret och fler verkar också vara på G! Tack för all information !
mvh
Gossen Ruda
Om jag kommer ihåg rätt så är dom vita trådarna du ser dom använda katapulterna.
lolo
Tack för den informationen, Gossen Ruda! Det var bra att veta. Tack!!
mvh
annaviktoria
Hejsan! Min skvätt satte igång att blomma och skvätta iväg när den var nästan ett år gammal-i våras. Nu har den redan självsått sig i ett antal krukor. Jag har sparat två småplantor som jag tänkte plantera ihop med mamman när de blivi större. Men jag tror inte att man ska behöva oroa sig för att det inte kommer några frön/plantor ur den... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon