|
Gunilla T
29-12-2008, 18:20
[attachment=28944:DSC000380001.JPG][attachment=28945:DSC000500001.JPG]
Här är mina två busar...
Sussie F-Flower
29-12-2008, 18:24
Åh, så fina hundar! Är dom nya? Nya för dig, alltså?
Gunilla T
29-12-2008, 18:29
Nejdå, har haft dom sen valpar..Herr Busén, Chivas alltså blir tio år nu i vår och fröken Sigge (Nikita) blir 9 år till våren.
Hade fler kort men det gick inte att ladda ner mer än dessa två i inlägget..????
Gunilla T
29-12-2008, 18:45
[attachment=28947:DSC000430001.JPG]
En bättre bild på Chivas...
Anki på Öland
29-12-2008, 21:33
Jättevackra!! Anki
diva&hero
29-12-2008, 21:42
Va fina dom är!!
blomkronan
29-12-2008, 21:47
 det är underbart med hundar... vilken ras är det?
Gunilla T
29-12-2008, 21:58
Rasen är Tervueren - Belgiska vallhundar..
Myosotis
30-12-2008, 09:42
Jättevackra!!  Du kan väl berätta lite mer om rasen? Är de inte rätt så aktiva/krävande? Finns väl Tervueren som är polishundar.
Gunilla T
30-12-2008, 10:57
CITAT (Myosotis @ 30-12-2008, 09:42)  Jättevackra!!  Du kan väl berätta lite mer om rasen? Är de inte rätt så aktiva/krävande? Finns väl Tervueren som är polishundar. Du har så rätt Myosotis - det är aktiva och krävande hundar.. Under andra världskriget blev rasen nästan utrotad men några entusiaster lyckades efter kriget spåra upp och avla fram en livskraftig ras. Det finns fyra sorter av Belgisk vallhund - Tervueren (som är namnet på en liten by i Belgien) Malinois - ser ut som en korthårig Tervueren, Groenendal - liknar Tervueren men är helt svart och så en krullhårig variant - Lakenois. De används mer och mer som polishundar, speciellt Malinois. Rasen är relativt frisk, de är ju inte så vanliga och är inte särskilt utsatta för kommersiell avel. Tervueren är otroligt alert - håller koll på allting och är utmärkta vakthundar. Ingenting undgår en Belgare, man får lära dom att slappna av. Gillar att jobba och blir duktiga brukshundar - jag har tom tränat Agility med en av hundarna. De kräver mer än några långpromenader om dagen, de behöver mycket mental träning och utmaningar. Inte särskilt sociala utan det är familjen som gäller och det innefattar alla i familjen - både djur och människor. Kan bli misstänksamma mot främlingar men är hundra procent lojala till familjen. Tycker väl också att det krävs lite hundvana innan man bestämmer sig för en Belgare - de är som alla andra intelligenta raser - kräver mycket av sin ägare.
Gunilla T
21-01-2010, 09:42
I morgon bitti skall min Chivas läggas in på regionsjukhuset för en större operation. Han är ingen ungdom längre och operationen är inte riskfri.
Såå tungt och jobbigt...
Myosotis
21-01-2010, 10:07
 Det kommer säkert att gå bra. Håller tummarna!
Sussie F-Flower
21-01-2010, 11:04
CITAT (Gunilla T @ 21-01-2010, 09:42)  I morgon bitti skall min Chivas läggas in på regionsjukhuset för en större operation. Han är ingen ungdom längre och operationen är inte riskfri.
Såå tungt och jobbigt... -Nämen....??? Vad är det som har hänt? Olycka...? Eller sjukdom...? Håller tummarna att det går bra, Gunilla!
aanderss
21-01-2010, 11:33
fiba hundar
Gunilla T
21-01-2010, 11:40
Tack, tack...behövs nog några tummar.
Det är sjukdom, en tumör i buken som växer. Den har ännu inte skadat några vitala organ vad man kan se med ultraljudsröntgen men den trycker på prostatan och man tror att de dåliga urinvärden han har orsakats av tumören...det läcker ut proteiner i urinen.
Sedan några år tillbaka äter han kortison - han fick en immunologisk sjukdom, med stor sannolikhet orsakad av antibiotika. Han måste äta kortison, annars blir det fullt av sår överallt men kortison hämmar också sårläkning så nu måste vi ta bort medicinen ett tag iaf....usch...det ena ger det andra...kortison kan också orsaka leverskador så vi går regelbundet och tar leverprover. Det positiva är väl att det är vinter och kallt med tanke på infektionsrisken eftersom han inte bör äta antibiotika.
Min andra hund äter också kortison sedan 7 år tillbaka pga av kronisk hornhinneinflammation. Henne medicinerar jag fem ggr om dagen med salva, droppar och tabletter plus Zilk eye, sådant man använder när man har linser. Utan medicin blir hon blind på några dagar...
Myosotis
21-01-2010, 11:47
Oj vilken otur dina hundar har... och vilken tur att de har en så bra matte som gör allt för dem! Bra att det är vinter ja, en sån här operation skulle nog inte genomföras i juli/augusti. När den kritiska fasen är över kommer han att må bättre då om urinvärdena blir bättre igen, det är väl något att se fram emot! Och du, ingen operation är 100% riskfri, de är tvungna att säga det, men det kommer att gå bra!
Vilka fina hundar! Jag håller alla tummar för att operationen ska gå bra. Olle
Här hålls självklart både tummar tassar och tår för att det ska gå bra
Meriona
21-01-2010, 12:43
CITAT (Wilmer @ 21-01-2010, 12:34)  Här hålls självklart både tummar tassar och tår för att det ska gå bra  Samma här naturligtvis!
Sussie F-Flower
21-01-2010, 12:49
-Oj då!!! Den var ingen "banal" grej precis... Det kommer nog att gå bra i morgon  , men vad du har kämpat med dina hundar i många år...? Det kan inte ha varit lätt att medicinera 5 ggr om dagen... Måste du alltid ha henne med, om ni åker bort?
Gunilla T
21-01-2010, 13:39
Tack allihopa för uppmuntran - jag behöver den verkligen nu. Sjuka djur är inget som jag klarar speciellt bra ... Sussie!! Vi åker aldrig bort tillsammans, vi har för många djur men det är ingen uppoffring utan ett medvetet val vi gjorde när vi skaffade djur. Medicin rutinerna har vi lärt oss, både hundarna och jag så morgon och kväll är det medicinkö precis som på äldreomsorgen  Det som kan vara stressande ibland är att se till att man har alla recept aktuella så man inte står där en morgon utan vare sig medicin eller giltigt recept.
herkules
21-01-2010, 13:42
fina fina hundarna!!
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 13:42)  fina fina hundarna!!  Håller med
Aqvakul
21-01-2010, 16:44
anne-li i olofstorp
21-01-2010, 17:14
Tummar och tår!!!! Tassar är liiiiite svårt, mina katter gillar inte hundar, men jag tror dom håller dom i smyg i alla fall!!!
Usch ja, inte lätt när vår kära husdjur blir sjuka. Hoppas det går bra för er i morgon.
Meriona
22-01-2010, 08:25
Håller tummarna ännu mer nu!
Gunilla T
22-01-2010, 13:28
Oj, så glad jag är nu, de ringde nyss från regionsjukhuset och berättade att min vän ligger på uppvaket och att allt har gått bra  och vi får hämta honom ikväll! Vilken anspänning detta har varit - sov dåligt i natt förstås. Vi skulle vara där kl.800 men det blir alltid väntetider...och sedan all provtagning, kanyler i benet, lyssna på hjärtat och det svåraste av allt - njurröntgen från båda sidor samt en bild där han ligger på rygg..bordet som åker upp när man ligger på det är jätteläskigt..men han fixade det trots rädslan......han litade på mig. Bara miljön där är oftast stressande för djuren - alla lukter och alla andra hundar som skäller och folk som springer av och an hela tiden. Nu blir det tre veckors konvalecsens innan stygnen skall bort och tratt men det är han van vid. Ev. får vi åka in i morgon för en smärtstillande spruta då han inte kan äta smärtstillande tabletter pga kortisonet...och nu är han också kastrerad.
Meriona
22-01-2010, 13:35
Hurra Gunilla att allting verkar ha gått bra! Vilken duktig hund du har! Såklart måste vi fortsätta att hålla tummarna för att det läks fint också... Åh så skönt det måste vara nu för dig!
Så skönt för er, hoppas han kryar på sig fort och bra nu. En tratt kan man stå ut med i sammanhanget! Ha en skön fredagskväll nu hoppas jag
Myosotis
22-01-2010, 14:56
 Fortsätter hålla tummarna för snabbt tillfrisknande  Klappa honom från mig!
Vad skönt att det gick så bra! Olle
anne-li i olofstorp
22-01-2010, 16:03
Sååååå härligt!!!  Hoppas nu resten går bra också! Men ni verkar ju vana vid hundarna och dom litar på er så det gör det säkert!!!!
Gunilla T
22-01-2010, 18:00
Såja...nu är vi hemma med en kompis som är något groggy fortfarande men det är bara som det ska vara, han fick en spruta morfin innan vi hämtade ut honom.
Tack för att ni följt våra vedermödor det senaste dygnet...jag är så glad att vi kommit så här långt.
Förgätmigej...han har fått din klapp!
Myosotis
22-01-2010, 18:14
CITAT (Gunilla T @ 22-01-2010, 18:00)  Förgätmigej...han har fått din klapp!
Inga från Närke
22-01-2010, 19:07
Det är underbart att ha t.ex. hund men ibland så kan man ha otur och då kostar det pengar. Vi köpte Nemo 2007 och när han var 7 mån. blev han skadad av en större hund (vi tror det hände vid lek men har inte krävt någon ersättning av den ägaren för de har inte så bra ekonomisk heller) och han fick operera bort höger höftkula eller ledkula. Därefter har det ju varit rehabilitering och jag håller fortfarande på för att han ska ha bra muskler på det högra benet. Tyvärr så hade vi en dålig försäkring Folksam som inte betalade rehab men har det varit idag så gör de det. Vi har då själva sammanlagt lagt ut sedan oktober 2007 och fram till idag ca 30000:-.
Sedan tillkommer mat och leksaker. Så inte är det billigt men det är värt varenda krona, för hade vi inte haft Nemo så har nog inte jag varit så bra med min kol och husse inte mått så pass bra som han ändå gör efter allt som hänt honom från okt. 2008 och fram till nu. Alltid är det någon som pockar på lek och viftar på svansen m.m. för oss båda.
Lycka till med din hund Gunilla T Nemo hälsar också.
Gunilla T
22-01-2010, 19:29
Tack för det Inga!
Hundar kostar pengar och ibland är olyckan framme också. Men jag tänker sällan pengar när hundarna är sjuka trots att de båda kostat en liten förmögenhet - har aldrig räknat på det. Om det går att göra något så gör jag det - vill kunna se mig själv i spegeln och veta att jag gjort allt.
En av mina katter fick diabetes i fjol och jag var på väg att försöka sköta det också men vår "husveterinär" talade förstånd med mig - innan dess hade vi besökt flera veterinärer, prövat dietmat, men när dagen kom visste jag att nu är livet inte bra längre.
Dagens sjukvård gick på drygt 10.000 kr varav jag betalade 3.500 kr själv - och det kommer att kosta mer ändå förstås innan det är klart.
Ett litet tips om försäkringar - hanhunden har jag försäkrad i Agria med en årskostnad på 1600 kr. Tiken är försäkrad i Folksam - kostar 1000 kr mer i året - samma villkor på båda försäkringarna.
Meriona
24-01-2010, 09:34
Hur går det för vovven Gunilla?
Gunilla T
24-01-2010, 10:33
Jo tack Meriona, hittills verkar allt gå som det ska. I går började han äta lite och dricka vilket är ett gott tecken.
Första dygnet stod han upp hela tiden men igår vara han så trött så han lade sig ner till slut...han har ordentligt ont det märks, en stor operation och inget smärtstillande sedan han lämnade sjukhuset.
Hundarna sover alltid på nedre våningen så husse tog en madrass och har sovit med honom i köket, han känner sig tryggare då.
Så glad att det är vinter och kallt med ren snö och inga fästingar!
sqrulan
24-01-2010, 13:52
 Vilken tur att det har gått bra, lycka till nu i fortsättningen! Tervuerens har alltid varit en önskehund för mej, dom är så stiliga och vackra men jag har inte den tid som behövs för den typen av hund så jag får väl bara njuta av bilder tyvärr. Du har väldigt vackra hundar, lyckliga dej!
Meriona
24-01-2010, 20:08
Ojoj stackars liten utan smärtstillande. Men hundar är ju tåligare än människor sägs det, och med husse som snuttefilt på natten så går det kanske bra ändå då. Äta och dricka - toppen!
Inga från Närke
25-01-2010, 15:57
CITAT (Gunilla T @ 22-01-2010, 19:29)  Tack för det Inga!
Hundar kostar pengar och ibland är olyckan framme också. Men jag tänker sällan pengar när hundarna är sjuka trots att de båda kostat en liten förmögenhet - har aldrig räknat på det. Om det går att göra något så gör jag det - vill kunna se mig själv i spegeln och veta att jag gjort allt.
En av mina katter fick diabetes i fjol och jag var på väg att försöka sköta det också men vår "husveterinär" talade förstånd med mig - innan dess hade vi besökt flera veterinärer, prövat dietmat, men när dagen kom visste jag att nu är livet inte bra längre.
Dagens sjukvård gick på drygt 10.000 kr varav jag betalade 3.500 kr själv - och det kommer att kosta mer ändå förstås innan det är klart.
Ett litet tips om försäkringar - hanhunden har jag försäkrad i Agria med en årskostnad på 1600 kr. Tiken är försäkrad i Folksam - kostar 1000 kr mer i året - samma villkor på båda försäkringarna. Givetvis tänker man inte på pengar för visst gör man allt man kan för sina djur vad det nu är men man måste även inse sin begränsning och inte försöka rädde ett djur till varje pris för sin egen skull som jag vet många gör, man måste tänka på djurets bästa så det inte får lida i onödan. Detta med försäkring är ju tyvärr för sent för oss att ändra på eftersom Nemo är skadad en gång, har förståss inte ringt Folksam och frågat så det är bara vad jag tror. Vår försäkring kostar 69:-/månad så din måste vara av annan art eftersom den verkar dyr. Men du har kanske rehab m.m. som ingår. Hoppas allt går bra med din hund.
Gunilla T
25-01-2010, 16:19
Du har så rätt Inga - det ansvaret har vi som djurägare att avsluta livet när det inte finns någon livskvalitet kvar. Jag tror att vi känner när det är dags och om inte bör vår veterinär tala klarspråk.
Nu verkar mina försäkringar vara väldigt dyra i jämförelse med din - undrar varför? I mina försäkringar ingår vare sig rehab eller mediciner bara en hög självkostnad plus 25% av överskjutande belopp..
Vet att olika hundraser kan kosta olika men ändå...?
Anki på Öland
25-01-2010, 22:48
Tycker också det verkar otroligt billigt! Anki
anne-li i olofstorp
28-01-2010, 19:07
hur är läget nu då?????
Gunilla T
28-01-2010, 19:20
Tack Anneli, det är jättefint. En pigg hund som äter och dricker som han ska - visserligen har han tratt men han är ganska van med den - duktig att manövrera med tratten på Vi går många och korta promenader - lite besvärligt blev det med så höga snövallar som han måste ta sig över, han skulle aldrig sätta sig på vägen. Tre veckor skall stygnen sitta kvar, något dåliga njurvärden men han får dietmat nu. Jag är så glad......och tacksam
Meriona
28-01-2010, 21:28
 Det är glädjetårar som ni förstår.....
Härligt att höra! Olle
Gunilla T: Skönt att det går åt rätt håll Det där med snövallarna känner jag igen, men jag har ju en frisk, om än en liten hund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|