Full version: Växtbelysning
buick
Hej!
Jag har fått tillfälle att köpa högtrycksnatriumlampa till mina pelargoner(o även annat)
Är detta så mycket bättre än exempelvis lågenergilampor?
Till saken hör att jag är nybörjare och det verkar vara en djungel därute i mörkret.
Tacksam för råd o dåd från er som vart me förut.

Hälsningar/buick
mogge92
Till pelagoner så är det kanske lite overkill... men det är klart att det är trevligt, hps är bra mycket bättre än lågenergi enligt mig. Har du möjlighet så tycker jag att du ska köpa. Lysrör fungerar annars också helt OK. Får se om det kanske är någon mer erfaren som kan vägleda dig ytterliggare =)
Lady Hamilton
Högtrycksnatrium används ofta på handelsträdgårdardessa lampor är mycket effektiva och avger mycket värme, de placerar man högt över plantorna.De avger också ett väldigt starkt sken som kan upplevas obehagligt att vista i Lågenergi lampor använder jag mig inte av. Däremot har jag använt mig av lysrör i flera år. De använder jag mig av till att dra upp frösådder (då har man lysrören nära plantorna ca 10 cm ovanför bäddarna) och till övervintrings belysning (då har jag lysrören monterade så att de även ger belysning i hela rummet) Vistelse i lysrörs belysning blir man bara pigg och glad över, man kan även se det som gratis ljus terapi.
Vi använder oss av lite olika typer av belysningar här på Odla, var och en har egna "favoriter". Men jag tror att vi "lysrörs odlare" är i majoritet
Loobaman
-
buick
Tack för Era svar!
Det verka efter lite matematiska övningar och era svar som om lysrör och vissa lågenergilampor är det smartaste och billigaste. Lusläste en del andras frågor också.
uno
CITAT (buick @ 04-01-2009, 11:11) *
Tack för Era svar!
Det verka efter lite matematiska övningar och era svar som om lysrör och vissa lågenergilampor är det smartaste och billigaste. Lusläste en del andras frågor också.

Du måste inte ha 400W. Det finns även små behändiga armaturer med 70 w lampa..
WingDing