Full version: Överblommad Orkidé
HelenN
God fortsättning på er allesammans!!! Hoppas julen har varit skön o vilsam.

Jo, jag har ju ett par Orkideér som blommat över. Och då har jag låtit blomstänglarna vissnat ner o låtit dem stå kvar ljust i fönstren. De har fått en slurk vatten ca 1 ggr/månad och de ser ut att må bra. Går det få dem att blomma om igen??? Hur?? På den ena orkiden har det växt ut nån ljusgrön "mojäng".....kolla bilden! Är det rötter eller är det en ny blomstängel som är på G??? Har ni några tips?

[attachment=28948:032.jpg]

ingrid fuxwall
Ser den lilla gröna grejen på din bild men vet inte vad det är. Själv är ju jag självutnämnd omplacering för överblommade orkidér och de flesta har hitills kommit tillbaka med vackra blommor och genast flyttat till ett hem där man uppskattar dessa blommor,

Hos mig lever de ett väldigt torftigt liv och på något sätt blommar de väldigt bra efter det hårda livet här.
blomkronan
Hej lämås
Visst är det tråkit när dom blommar ut sad.gif Hur länge har du haft den? Man kan plantera om dom när dom blommat ut, unjefär vart annat år. Är det en nyköpt växt kan du plantera om den nu för då är den minst två år gamal... Den gröna mojängen är en rot, nya blomstänger kommer ut "mellan" bladen högre upp.
Vattna en gång i månaden är nog för lite för din planta man ser det på rätterna som är helt intorkade... vattna i allafall varannan vecka... (jag vattnar en gång i veckan men mina blommar fortfarande)

När man planterar om Brudorchidéer som är unga, kan du använda samma kruka inte öka storleken dom vill stå trångt. Ta upp växten skaka av all bark, klipp bort alla döda rötter, vattnar du innan du klipper så du kan se vad som är dött, torkade rötter betyder inte döda. Ta en lite tuss med vitmossa och stoppa in i mitten under, häl lite bark i botten håll växten i "läge" i mitten av krukan och tryck ner bark runt om så rötterna kommer "från" krukvägen, fyll på med bark ovan så rötterna blir täckta. Nu när den inte blomma kan du låta den vara eller ställ den lite svalare så den får vila. Det kan ta tid innan den blommar igen... om den gamla stänglen har visnat ner sad.gif då kan du klippa bort den, men ser du att den är "frisk" låt den vara den kan blomma om ingen biggrin.gif

HelenN
Tack för svaret!!! Den ena är säkert 2-3 år gammal och den andra är nyss överblommad (köpt i höstas). Ska testa att plantera om den äldsta o klippa bort de döda rötterna. Mossa finns det ju gott om i skogen och som otur är finns det ju ingen snö än.....men det va ju tur för orkideén smile.gif

CITAT (blomkronan @ 29-12-2008, 20:32) *
Hej lämås
Visst är det tråkit när dom blommar ut sad.gif Hur länge har du haft den? Man kan plantera om dom när dom blommat ut, unjefär vart annat år. Är det en nyköpt växt kan du plantera om den nu för då är den minst två år gamal... Den gröna mojängen är en rot, nya blomstänger kommer ut "mellan" bladen högre upp.
Vattna en gång i månaden är nog för lite för din planta man ser det på rätterna som är helt intorkade... vattna i allafall varannan vecka... (jag vattnar en gång i veckan men mina blommar fortfarande)

När man planterar om Brudorchidéer som är unga, kan du använda samma kruka inte öka storleken dom vill stå trångt. Ta upp växten skaka av all bark, klipp bort alla döda rötter, vattnar du innan du klipper så du kan se vad som är dött, torkade rötter betyder inte döda. Ta en lite tuss med vitmossa och stoppa in i mitten under, häl lite bark i botten håll växten i "läge" i mitten av krukan och tryck ner bark runt om så rötterna kommer "från" krukvägen, fyll på med bark ovan så rötterna blir täckta. Nu när den inte blomma kan du låta den vara eller ställ den lite svalare så den får vila. Det kan ta tid innan den blommar igen... om den gamla stänglen har visnat ner sad.gif då kan du klippa bort den, men ser du att den är "frisk" låt den vara den kan blomma om ingen biggrin.gif

blomkronan
CITAT (lämås @ 29-12-2008, 21:54) *
Tack för svaret!!! Den ena är säkert 2-3 år gammal och den andra är nyss överblommad (köpt i höstas). Ska testa att plantera om den äldsta o klippa bort de döda rötterna. Mossa finns det ju gott om i skogen och som otur är finns det ju ingen snö än.....men det va ju tur för orkideén smile.gif

Den du köpte i höstas är nog oxå två år gamal...
HelenN
Ok, då får den osså lite nytt o fräscht i krukan smile.gif
CITAT (blomkronan @ 29-12-2008, 22:09) *
Den du köpte i höstas är nog oxå två år gamal...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon