|
Stiftelsen Anna Lindhs minnesfond pg 901210-5 öppnade i går torsdag den 18 september. Det var tyvärr inte möjligt att lämna blommor vid den mycket vackra och gripande minneshögtiden i Stockholms Stadshus idag, fredag, men istället kan man, om man vill, hedra Annas minne genom att stödja en nybildad fond i hennes namn: För att hedra Anna Lindhs minne bildades igår torsdag STIFTELSEN ANNA LINDHS MINNESFOND med ändamål att genom bidrag till enskilda, i första hand barn, ungdomar och kvinnor, samt till organisationer, nationellt och internationellt verka mot alla former av våld, för demokrati och mänskliga rättigheter samt en hållbar utveckling för ett gott liv. Till minnesfonden kan de som önskar lämna bidrag som skapar möjligheter för stiftelsen att stödja dem som verkar i Anna Lindhs anda. Postgironummer till Stiftelsen Anna Lindhs minnesfond är Pg 90 12 10-5. Hedra Anna Lindhs minne, verka mot våldet, kämpa för demokratin och öppenheten. Låt Annas ljusa minne få leva vidare.
Jag kände inte Anna Lindh, vet inte hur hon var, men om hennes död kan leda till att andra drabbade kan få hjälp, att få slut på våldet, då har hon lyckats med något som inte hela regeringen och staten tillsammans har..... Vad är det för pg-nr till den lilla 5-åriga tjejen som blev knivmördad strax efteråt, någon helt annanstans....? Det är märkligt, men jag tyckte när jag jobbade i en affär i fredags, att alla var så vänliga mot varandra......
*Felix matte*
20-09-2003, 21:41
Om det inte hade varit tabu att debattera politik i detta forum hade också jag efterlyst Pg-nr till den lilla femåriga flickan som knivdödades och också till alla andra offer, bl.a. den sextonåriga flickan som hittades nedgrävd i skogen i Sundsvallstrakten.
Att en minnesfond skapas till minne av en drabbad person behöver väl förhoppningsvis inte innebära att människor som vill göra något till minne av en annan hindras från det?
Snarare tvärtom. Att flera personer dödats på så brutala sätt den senaste tiden tror jag har öppnat våra sinnen för att vi vanliga människor måste dra vårt strå till stacken för att skydda oss och förhindra att det fortsätter.
Ett sätt kan vara att starta, eller att stödja minnesfonder där pengarna går till vettigt arbete som motverkar våldsamheter.
Tyvärr så hjälper inga minnesfonder, när psykopater o andra galningar blir utsläppta från psyk istället för att spärras in för evigt.
Läste först nu tråden om emu ovan...en diskussion som ju inte har utvecklats speciellt trevligt, synd...förstod därför inte att detta mitt inlägg om minnesfonden kanske skulle uppfattas som politiskt. Det var verkligen inte meningen, jag trodde att eftersom det mesta har avhandlats här på "småprat" - att minnesfonden inte var det allra minsta kontroversiell - även om vår forna utrikesminister nu råkade vara socialdemokrat...
Visst borde det skapas fonder till minne av ALLA som dödats eller utsatts för våld och övergrepp, men Anna Lindhs död - i likhet med Palmes - är ju en mer av en "offentlig" chock och fungerar kanske som en väckarklocka?
Det sista jag vill, eftersom jag själv har skakats så av det inträffade, är att det leder till debatt eller split.
Ber därför webmaster att ta bort eller låsa den här tråden. Min enda avsikt var att tipsa om fonden, vars pg jag vet många, iaf i min närhet och på andra nätfora, har efterfrågat.
Kanske var det mitt fel att det verkade negativt, men jag menade inte så. Det är bra med Anna Lindhs minnesfond, men jag tycker att det är synd att inte regeringen sätter in mer resurser till att motverka våldet, och gjort det långt innan. I min by har en fond instiftats till minne av en liten grabb som dog av en elchock på ett fritidshem, och en fotbollscup varje sommar i hans namn. En del tycker kanske det är överdrivet, men det kommer ju andra barn till godo och det är väl det som är meningen. Anna Lindhs minnesfond, jag tror det är många som kan bli hjälpta av den, även anonyma små barn som bara får en liten notis i tidningen. Förresten har jag för mig att den lilla flickan blev mördad av en galning som just fått veta om mordet på Anna, han behöver nog oxå mycket mer hjälp än han fått tidigare. Vi får se det positiva med det här, och absolut tycker jag att dom som har pengar kvar i slutet på månaden ska lägga en slant till fonden. Vi andra får väl hoppas på att våra inbetalda skattepengar används till rätt ändamål. Och vad beträffar infekterade debatter, om alla bara är sams och har samma åsikter, varför ska vi då alls debattera? En av Sveriges grundlagar handlar om yttranderätt......(visst bör man tänka på hur man uttrycker sig, så man inte sårar i onödan) Jag önskar jag kunde komma på ett ämne som för med sig många nya inlägg.....
CITAT (sanna @ 21-09-2003, 16:54) Visst borde det skapas fonder till minne av ALLA som dödats eller utsatts för våld och övergrepp, men Anna Lindhs död - i likhet med Palmes - är ju en mer av en "offentlig" chock och fungerar kanske som en väckarklocka? Precis! Men det är synd att det ska till politikermord för att folk ska vakna.... Det borde räcka med att det händer "små" människor varje dag... Hoppas du förstår mig rätt, och jag gillar inlägg som leder till debatt för det är då vi kan påverka..... Hoppas på framgång för Annas minnesfond, det behövs många goda tankar... (jag kanske kan sätta in en liten peng ändå, för den goda sakens skull) Avundsjuka är en av de sju dödssynderna......och svenskarnas käraste last....?
Mariann
21-09-2003, 19:08
Sanna helt rätt att göra oss uppmärksamma på fonden. Det har inget med politik att göra.
Inger GMT
21-09-2003, 20:12
Jag tycker att det var helt rätt av dig Sanna att skriva om Anna Lindhs minnesfond. Pengarna ska ju användas för att bekämpa våld i samhället och det är väl något som alla tycker är viktigt. I synnerhet nu med det som hänt senaste tiden. Jag hade själv letat efter postgironummret till minnesfonden. Hälsningar Inger
Tack ska ni ha, jag var orolig för att detta hade missuppfattats! Och Saisai, jag tycker att det var väldigt fint att spela fotbollscup i den lille pojkens namn, jag tror att det finns ett djupt behov hos människor att få hedra och minnas, att få GÖRA något - om så bara skänka en tia...att inte bara låta allt falla i glömska på det att det förfärliga upprepas igen. (Vilket det ju iofs alltid gör ändå verkar det som...  ) Men låt oss nu i alla fall hoppas att regering och riksdag vaknar upp ur slummern och ser vad som håller på att hända i vårt samhälle, oavsett om det har med den så kallade "psykiatrireformen" att göra eller något helt annat...och inser att det måste göras något radikalt, men även långsiktigt... och att det arbetet tar sin början IDAG. Tänk att så få ska få förstöra för så många...? Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|