TEZZ
Jag har de här två orkideerna som jag ska försöka få att överleva. Jag har aldrig tidigare haft en orkidee så jag är totalt ovetade om dess skötsel.
Jag hoppas att bifogade skärmbildsklipp kommer med, jag har problem med att ladda upp min abilder med skärmbildsklipp har fungerat tidigare. I annat fall får jag försöka på annat vis.
Hoppas på goda råd så även jag kan bli förtjust i dessa vackra växter.
blomkronan
Jätte fina orchidéer du har smile.gif
Just nu när dom blommar vill dom ha mycke ljus, och lite gödning i vattnet varje gång du vattnar. Du vattnar när du käner att krukan är "lätt" jag vattnar mina ungeför en gång i veckan jag skrätter lite uppifrån, men om man ska göra "rätt" ska dom sänkas ner i rumstempurerat vatten som har stått minst ett dygn. Men jag tycker det blir slöseri med gödning då... när manhar en hel hink, så jag vattnar från kanna. Överflödigt vatten ska bort det som runnit ur till botten. Men jag har smålekakulor i botten av ytterkrukan ca 3 cm och där låter jag lite vatten stanna kvar, då står dom inte i vattnet, det tycker dom inte om... men dom får lite fukt som stiger upp!

När dom blommat ut ska du låta stängelen vara kvar, den kan blomma om smile.gif om stängelen torkar är det bara att klippa bort den, det kommer nya så småning om...

Lycka till smile.gif /Mari
Åsa, mälardalen zon 2
Den gula är en Oncidium och den mår bra av utomhsvistelse under sommar-höst. Blomningen gynnas av en period med ganska svalt klimat så har man den ute länge under hösten brukar den blomma om.

Phalaenopsisen (rosa) däremot kan odlas inomhus hela året.

Alpiner i Halmstad
Oncidiumsorten har bulber som lagrar upp energi under sommarhalvåret. Den mår bra att vara ute fram till nattemperaturen går ner till 5-10 grader. När bulberna är laddade bör den få någon månads andhämtning innan den sätter årets blomstänglar. Arten blommar bara en gång per stängel.
Brudorkidens föräldrar kommer från trakter under ekvatorn, där klimatet i stort sett är lika under året, den behöver därför inte samla på sig någon reservenergi utan växer hela året. Normalt kommer blomstängeln efter att ett blad blivit färdigvuxit. Bruorkideerna bör inte flyttas ut i trädgården.
Göd endast när plantorna växer.
Sofiia
Vill bara tillägga att oncidium behöver inte vistas utomhus (men har man möjlighet så är det ju fint). Min blommar välvilligt om varje höst då de nya bulberna växt klart och den står inomhus jämt.

Lycka till!
Du kan söka på gamla trådar här på forumet så hittar du massvis med tips, ofta motstridiga sådana. Men man får bara testa sig fram och se vad som funkar bäst smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon