Full version: Gjuta egna krukor!
Hellena
Jag hade tänkt mig att gjuta egna krukor i betong till mina tomat och gurk plantor. Nu är frågan vad det bör vara för storlek på krukorna/urnorna. Hade kanske tänkt mig typ 50*50 bred. Men vad hög bör den vara? Bottentjocklek? Ska det armeras? Några tips å förslag emottages tacksamt!!!!!! Eller är det helt tokigt att gjuta kanske det ska vara något annar meterial.
Har ett 17 kvadratmeter stort växthus med ca 2.80 i nockhöjd.
/Hellena
blomkronan
Att gjuta själv är både roligt och snyggt, man kan göra så personliga... dekorera med stenar och sånt på utsidan.
När jag gjorde krukor hos en vän för många år sedan använde vi hönsnät som armering. Tjocklek ??? vet faktis inte, men någon annan kanske kan veta...

Nu kommer jag inte ihåg vad tråden heter... men vi hade en tråd i höstas, där det blev mycke prat om gjutning av cement/betång... hur man blandar egen. Det blir kostsamt och går åt mera än vad man tror... men att blanda egen var inte svårt smile.gif

ska se om jag hittar tråden...

Jag hitta tråden smile.gif
bullen_86
Hej vet inte om det här är en dum fråga men hur gjuter man krukor? vad ha man för form?
blomkronan
tex kan man ta en stor hink fyll botten, ställ en mindre hink i och häll på med cement i springan som blir mellan hinkarna, glöm inte dräneringshål i botten, man kan ta rundstav och ställa på botten, när krukan har torkat slår man bort dom.

Eller som jag och min vän gjorde vi tog gjutrör av papper som man kan köpa i olika tjocklekar, vi gjöt dom långa som rör i olika längder, med samma princip... i ett tjockt rör stälde vi en smalare, rören gjöt vi inte med botten platta.. grävde ner dom en bit i backen fyllde på med lekakulor och såde olika kryddor i... URLÄCKERT!
Tyvärr blev det "bara" tre rör skulle ha varit häftigare med flera rör. Men vi köpte färdigblandade påsar 60:- st, kommer inte ihåg hur många som det gick åt, men det var mååååånga påsar.

Jag är själv sugen på att göra rör, och sätta dekorationsgräs i, men jag vet vilket jobb det var att blanda cementen sweatingbullets.gif ska jag göra det igen, så ska jag hyra mig en blandare... biggrin.gif

edit: Ska ju gjuta växthusgrund i vår, g.gif kanske jag hinner med att gör mig några rör samtidigt... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon