|
Full version: Rosplantering
Hej allihopa
Nu är jag tillbaka efter ett segslitet datorhaveri. Ett tips: namnge/beskriv och "backuppa" era bilder ofta...
Nå, medans datorn har varit kass har jag arbetat med spaden i stället. Ca 20-talet rosor har spettats ner under senhösten. De sista bäddades ner i backen strax före jul (21:e dec).
Nedan är ett par bilder på några av planteringarna. Här är det upphöjda bäddar som gäller, annars drunknar rosorna i lervällingen. Till våren, när marken bär, ska det ut och hämtas stenar att ringa in bäddarna med så att jorden håller sig på plats, samt att en naturlig avgränsning mot gräs och annat erhålls. Till våren ska dessutom en laddning med Lavendel införskaffas och planteras i den "stora" rosrabatten här.
Nynedspettade [attachment=28966:Rosrabatt.JPG] Nygjord rosenrabatt med 5 rosor
Dagen efter... [attachment=28967:Rosrabatt_i_sn_.JPG] Översnöad ny rosrabatt
Här ett bra exempel på en upphöjd bädd a la mullvadshög [attachment=28968:Single_C...lvadsh_g.JPG] Single Cherry i upphöjd bädd
När de här fluffiga upphöjda bäddarna sjunker ihop är det viktigt att vara med och fylla på med nytt material. Efter ett par år brukar det ha stabiliserat sig.
God jul & gott nytt (ros-)år önskar Stefan
Tack för frågan. Jag tycker att den är höjden räcker inte till blommor , det ska bli minst 50cm. H:Bassam
Roligt du är på banan igen stiffe, ett datorhaveri fasar jag för ( makens avd. att skydda mina bilder på datan )
Upphöjda rabatter kan väl bara vara bra med våra blöta vintrar vi fått, men just nu är det kallt och vintrigt här i Västerås. Jag tycker annars att alla rabatter blir upphöjda med åren med all kompost, kogödsel och jord som man tillför år efter år, rabatterna höjer sig allt mer över gräsmattorna så det ska regna mycket innan dom står under vatten. Så vräk på med gosaker i vår på dina rosor !
Och vad blev det för 20 sorters rosor du grävt ner ? Nu är vi nyfikna.
Bassam: Kan du utveckla vad du menar med att 50 cm upphöjda bäddar behövs för blommor (rosblommor eller "rabattblommot")? Kajsa: Jag tyckte jag hade åtminstone hyfsad ordning och uppmärkning, men det visade sig nu när jag har ominstallerat mitt bildbehandlingsprogram (enkelt som följde med kameran), så är alla uppmärkningar av bilderna borta, inkl mapporganisationen. Alltså har jag nu hundratals bilder i en hög, alla omärkta  . Mitt minne är gott, men väldigt kort... Över till trevligare ting - rosor. Upphöjda bäddar som växer - ja det kan nog stämma. Särskilt som man har fri tillgång till hästgödsel  . Upphöjda bäddar är en absolut nödvändighet här, ty under hela vinterhalvåret står grundvattennivån och kluckar i grästoppshöjd. Detta kan även inträffa under sommaren om den är usel, (dvs regnig). Men oftast är det tvärtom på sommaren, dvs marken är betonghård och torrsprucken. Den upphöjda rabatten på bild består av Duchesse de Montebello (Gallica), Comte de Chambord (alias Mme Boll, Portland), Coupe d'Hébé (Bourbon), Duchesse de Rohan (Portland) och Yolande d'Aragon (Portland). Sedan blev det också, (på lite spridda ställen i trädgården), Single Cherry (Pimpinell), Venusta Pendula (Arvensis) som ska få svinga sig upp i två träd vid sidan om, Alchymist (Modern buskros), Blanche Moreau (Mossros), William Lobb (Mossros), Fritz Nobis (Äppelros), Great Western (Bourbon) flankerad av 2 Mme Hardy (Damascener), Zigeunerknabe (Bourbon), Duc de Guiche (Gallica), Blush Damask (Damascena), Le Rosier Evêque (Gallica), Hybrida (R Helena), Président de Sèze (Gallica), Long John Silver (Setigera), Constance Spry (Austin), Trier (Myskros) och slutligen Ghislaine de Féligonde (Myskros). Må 2009 bli ett fantastiskt rosår Stefan
TACK för frågan: Jag tycker om du vill rosor rötter ska trivs bra, du behöver göra bädd som 50cm höjd. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
30-12-2008, 22:13
CITAT (Bassam @ 30-12-2008, 22:06)  TACK för frågan: Jag tycker om du vill rosor rötter ska trivs bra, du behöver göra bädd som 50cm höjd. H:Bassam så rosrötter kan inte växa neråt då? CITAT (Stiffe @ 29-12-2008, 22:50)  Nedan är ett par bilder på några av planteringarna. Här är det upphöjda bäddar som gäller, annars drunknar rosorna i lervällingen. Till våren, när marken bär, ska det ut och hämtas stenar att ringa in bäddarna med så att jorden håller sig på plats, samt att en naturlig avgränsning mot gräs och annat erhålls. Till våren ska dessutom en laddning med Lavendel införskaffas och planteras i den "stora" rosrabatten här.
Nynedspettade tycker det ser jätte bra ut allt ! och du kommer nog inte ha några problem med utrymmet. rötter växer ju neråt och får utrymme där att växa ut sig. lycka till med dina rosplanteringar.
Ok, ju mer (fluffig & bra) jord att växa i desto bättre. Det kan jag köpa. Dock, är det besvärligt/opraktiskt att bygga så höga bäddar. Tycker det är besvärligt nog med 20-30 cm höjd. Det går åt stora mängder jord, och det behövs relativt stora stenar för att någorlunda hålla jorden på plats.
Poängen med upphöjda bäddar är primärt att undvika att hela rosen badar (drunknar) i grundvatten. Sedan bestämmer rosen själv hur mycket näring och vatten den vill ha från lerjorden under. Förhoppningsvis en god kompromiss.
/S
Alexander-VG-zon3
30-12-2008, 23:41
CITAT (Stiffe @ 30-12-2008, 22:57)  Ok, ju mer (fluffig & bra) jord att växa i desto bättre. Det kan jag köpa. Dock, är det besvärligt/opraktiskt att bygga så höga bäddar. Tycker det är besvärligt nog med 20-30 cm höjd. Det går åt stora mängder jord, och det behövs relativt stora stenar för att någorlunda hålla jorden på plats.
Poängen med upphöjda bäddar är primärt att undvika att hela rosen badar (drunknar) i grundvatten. Sedan bestämmer rosen själv hur mycket näring och vatten den vill ha från lerjorden under. Förhoppningsvis en god kompromiss.
/S det du grävt åt dom älskar rosor. upphöjt så dom inte drunknar och sedan kan dom växa ner med rötterna i lerjorden och suga vatten och näring. ros rötter växer igenom lerjorden bra.
Såååå många ljuvliga rosor du planterat, klart att 2009 blir ett underbart rosår Du får fota i sommar och dela med dig här !
Ezereht
31-12-2008, 13:50
CITAT (Stiffe @ 30-12-2008, 21:58)  Bassam: Kan du utveckla vad du menar med att 50 cm upphöjda bäddar behövs för blommor (rosblommor eller "rabattblommot")? Kajsa: Jag tyckte jag hade åtminstone hyfsad ordning och uppmärkning, men det visade sig nu när jag har ominstallerat mitt bildbehandlingsprogram (enkelt som följde med kameran), så är alla uppmärkningar av bilderna borta, inkl mapporganisationen. Alltså har jag nu hundratals bilder i en hög, alla omärkta  . Mitt minne är gott, men väldigt kort... Över till trevligare ting - rosor. Upphöjda bäddar som växer - ja det kan nog stämma. Särskilt som man har fri tillgång till hästgödsel  . Upphöjda bäddar är en absolut nödvändighet här, ty under hela vinterhalvåret står grundvattennivån och kluckar i grästoppshöjd. Detta kan även inträffa under sommaren om den är usel, (dvs regnig). Men oftast är det tvärtom på sommaren, dvs marken är betonghård och torrsprucken. Den upphöjda rabatten på bild består av Duchesse de Montebello (Gallica), Comte de Chambord (alias Mme Boll, Portland), Coupe d'Hébé (Bourbon), Duchesse de Rohan (Portland) och Yolande d'Aragon (Portland). Sedan blev det också, (på lite spridda ställen i trädgården), Single Cherry (Pimpinell), Venusta Pendula (Arvensis) som ska få svinga sig upp i två träd vid sidan om, Alchymist (Modern buskros), Blanche Moreau (Mossros), William Lobb (Mossros), Fritz Nobis (Äppelros), Great Western (Bourbon) flankerad av 2 Mme Hardy (Damascener), Zigeunerknabe (Bourbon), Duc de Guiche (Gallica), Blush Damask (Damascena), Le Rosier Evêque (Gallica), Hybrida (R Helena), Président de Sèze (Gallica), Long John Silver (Setigera), Constance Spry (Austin), Trier (Myskros) och slutligen Ghislaine de Féligonde (Myskros). Må 2009 bli ett fantastiskt rosår Stefan Oooh många av de blommor som jag har på min önskelista, eller har skaffat också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|