Skruttis
Vi har hittat några stackars kaniner som blivit utslängda i utkanten av ett industriområde. Det är en grupp på minst 4 stycken (enligt en annan person kan det vara 6 st) som mitt ibland diverse avfall som rostiga avgassystem, kapskivor, konservburkar mm, försöker överleva.
Söker med ljus och lykta efter någon som kan förbarma sig över dem.
Vi har själva tyvärr ingen möjlighet att ta hand om dem.
Snälla hjälp oss hitta ett hem.
Ingen aning om ras men här är en sötnos.
Myosotis
Jag kan ingenting om kaniner: hur vet man att det inte är vildkaniner? Har de grävda gångar eller bor de på ytan? Finns det någon möjlighet att hjälpa dem på plats? Hoppas det löser sig för dem! Har just nu ingen möjlighet, man ska fundera på om jag kan göra något sen.
Malvia

Har dom någon märkning i öronen?

I såna fall kan man spåra uppfödaren.
Myosotis
är de tama?
Skruttis
Jag kan tyvärr ingenting om kaniner förutom det lilla jag googlat fram nu för att veta vad vi kan mata dem med.
Vi försöker i dagsläget att hjälpa dem på plats med att ge dem mat. Just nu så har vi ingen snö här men frågan är ju hur det kommer att gå med dem när snön väl kommer. Vi vet ju inte hur länge de befunnit sig utomhus så om de överlevt den snöperiod vi hade tidigare i vintras är okänt. Vet dessutom inte hur många de var från början.
Vildkaniner kan jag inte tänka mig att det är för de är väldigt vana vid människor och verkar dessutom gilla att bli klappade och föredrar att bli matade gentemot att få maten på marken. De är väldigt nyfikna och skosnören verkar vara kul att gnaga på. Tama kan man väl säga att de är då de inte reagerar negativt när man stryker dem över ryggen samt att de t o m började putsa sig efter maten trots att vi satt alldeles bredvid.
De verkar ha något bo i närheten av där vi matar dem för det räcker med att stanna till en lite stund och ropa så kommer de skuttande.
Vi hoppas på att kunna åka dit i morgon för att försöka leta rätt på var de är på nätterna samt att vi måste försöka lista ut hur många de kan vara. Ska vi plocka in dem måste vi ju vara säkra på att ingen krake blir lämnad ensam kvar. Den äldre herre vi träffade på som påstod att de var 6 st litar jag inte helt på. Han kan mycket väl ha räknat samma kanin flera gånger. Han var lite virrig/konstig.
Har inte tänkt på att kika efter märkning. Ska göra det, tack för tipset.

Tacksam för all liten hjälp vi kan få. Än så länge har jag inte fått någon positiv respons från alla jag frågat om hjälp.

Så här såg det ut när maten inte serverades tillräckligt snabbt.
Liten kanin i påsen..... biggrin.gif
Malvia

Hö är deras grundfoder, komplettera med morötter. Ev hårt bröd, kvistar hittar dom själva.

Vatten i en skål.

Pellets förståss, men är man inte ägare så kanske man inte vill kosta på det.

Har ni provat att sätt upp lappar i omgivningen, dom kanske har rymt?
Myosotis
om man kan hitta var de bor kanske man kan tilläggsisolera?
Skruttis
Vi har inte använt oss av lappmetoden men däremot är det ingen av djurskydden där omkring som fått någon efterlysning av kaniner. Vi bor tyvärr inte i samma stad som kaninerna så det är lite svårt att hålla koll på alla anslagstavlor mm. Vi kan inte heller åka dit varje dag.
Någon märkning i öronen verkar de inte ha.
Nu vet vi i a f var de bor. Det är i en vassrugge bredvid ett dike. Skulle definitivt behöva tilläggsisoleras. Det som räddar dem är kanske att de är så många.
Idag lyckades vi få fram allihop samtidigt, de är 6 stycken. Två av dem är betydligt mindre än de andra och dessutom lite skygga. Mycket möjligt att de två är födda i frihet. De övriga fyra blir mer och mer sociala och en av dem följde min man som en liten skugga när han gick omkring för att hitta sovplatsen.
Jaaaa, vad i helsefyr ska vi göra? Får försöka köpa hö någonstans och hjälpa dem komplettera. Vatten kan de självklart få men det lär ju frysa till is på en gång.
Grönsaker och äpplen får de av oss och gubben vi träffade på verkar också komma med blandade grönsaker. Kanske inte helt lyckat alltid, han hade slängt ut rödlök också....
Pellets kan vara en idé.
Jag håller tummarna för snöfritt och att någon av alla vi frågat kan tänka sig hjälpa dem.
Anic
tvärr kan jag inte hjälpa till själv.
Men ni kan ju prova och kontakata tigerharen, ett djurhem som jag vet tar emot smådjur. Om de inte kan ta emot dem kanske de kan ge lite tips och råd.

http://www.tigerharen.org/
Skruttis
Tack för tipset Anic.
Ska kontakta Tigerharen snarast.
Myosotis
Vatten är ju ett problem. På så sätt måste ju äpplen vara bättre än pellets så de slipper bli alltför törstiga om vattnet fryser. Som sagt vet jag inget om kaniner, men jag skulle sätta ut en provisorisk låda eller nåt, gärna med frigolit. Hoppas att djurhemmet kan ta hand om dem!!
zaaritha
Var i landet bor du?
Myosotis
CITAT (zaaritha @ 31-12-2008, 20:34) *
Var i landet bor du?

Det står Värmland i hennes signatur
zaaritha
Tyvärr--för långt bort!
Kajsa i Arvika
Jag vet att djurskyddsföreningen här i Arvika har tagit emot och omplacerat kaniner, tror även det finns ett djurhem i Kristinehamnstrakten..
Nauti
Du kan testa att be om hjälp på http://www.kanin.ifokus.se/
Skruttis
Tackar för tipsen.
Ska prova båda varianterna.

Djurhemmet i Kristinehamn har ingen möjlighet att ta emot dem.
De har tyvärr överfullt med katter redan så det enda de gör är att låna ut burar till oss för transport.

Myosotis
Hur går det?
Skruttis
Än så länge har vi ingen bra lösning men jag för en dialog med bl a Djurens Rätt i Örebro samt Livlinan.
Det visade sig vara ett större problem än vi trodde från början då det finns betydligt fler kaniner lösa än den här lilla gruppen som vi har kontakt med.
Vi fortsätter ge dem mat. Har köpt storsäck med pellets som Malvia föreslog och grönsaker får de från den andra personen som besöker dem.

Har fortfarande en förhoppning om att kunna hitta en - för kaninerna - bra lösning.

evni
Stackars små kräk. Jag skulle sååå gärna vilja hjälpa till men jag har 4 katter och jag tror inte det skulle funka med dom. Ska fråga runt här där jag bor om det finns någon som kan hjälpa till antingen att ta dom själv eller vet någon annan som kan ta dom. Skruttis, vad fint av dig att hjälpa dom. Jag bor i Östergötland, det är ju lite långt för mig att ¨åka kanske annars skulle jag hjälpa dig med matning osv.
/Eva
snobbenkatt
hejsan
väldigt synd att det är så långt borta, bor på gotland och har ingen chans att åka så långt att hämta dom heller, -cry-.gif annars kunde jag tagit hand om dom har själver en kanin som jag tagit hand om och den är nock rätt gammal nu.
Anic
Transport hjälp kan man ofta få på denna sida
http://djurtransport.ifokus.se
Heda
Hur går det med de små kaninerna? Enligt min erfarenhet kan det vara svårt att få kaniner som bott i frihet att trivas i bur igen. Hade själv en som bodde fritt inomhus medans hennes ungar bodde i buren, de vill bara träffa sina ungar två ggr per dygn för att ge di. Mamman gick aldrig mer att ha i vanlig bur, hon blev helt tokig och pangade rakt igenom luckan. Hon fick därför bo i en box i stallet på vintern efter det. Tyvärr rymde hon från uteburen en sommar och försvann. En vän till mig har två förrymda kaniner som bor vid hennes stall. De har grävt gångar in under stallet och hon lägger ut hö och lite havre åt dem på vintern, vatten verkar de hitta själva. De har levt fria i 5år. Jag tror att räven är deras största hot! Om ni lägger ut lite hö och havre åt dem klarar de sig matmässigt. De vilda kaninerna och hararna överlever ju vintern och födosöksinstinkten finns kvar även hos tama kaniner. Räven och ev rovfåglar är nog, som sagt, det största hotet! Om de ska räddas är det nog bäst om de kommer till någon med gott om utrymme, så att de får hoppa fritt så mycket som möjligt!

Jag har själv inte plats för fler kaniner då jag i nuläget har en ilsken hanne som INTE vill ha några kaninkompisar, förutom tjejjer som han kan göra 100 kaniner till med, vill säga. Jag vill inte ha 100 kaniner till.

//Heda
Myosotis
undrar fortfarande hur det går, har det ordnat sig för dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon