Tullia
Jorden där är inte alltför djup, och det är zon III.

Bambun är inte planterad än, så det är möjligt för mig att ge trädet/träden lite tid att etablera sig innan den får konkurrens.

På sommaren är det nog mellan sol och halvskugga.

Bambun ska ta insynen på marknivå, men vi har ett par sovrumsfönster längre upp, varifrån man behöver lite "distraktion" åt det hållet. Behöver inte vara heltäckande - beror på vad vi hittar.

Jag vill inte ha något spektakulärt. Mer en bakgrundsväxt.

Tack på förhand.
Huggorm
Det finns ju mängder av träd i den storleken som nog skulle passa. Rysk lönn (acer tataricum) tex. eller någon sorts rönn. Båda kan bli större men nöjer sig ofta på mindre storlek om dom bara får ljus
Loobaman
Vill tipsa om Denna hemsida där kan du få lite uppslag ang städsegrön lövträd för vårt klimat.

Men generellt skulle jag nog avråda från att odla nånting annat än bambu i en bambudunge, du kommer få ett helvete att lyckas etablera ett träd i en tät bambudunge dessutom kommer bambun troligen stjäla mycket näring. Eller?
HelenJ
CITAT (Loobaman @ 30-12-2008, 15:03) *
Vill tipsa om Denna hemsida där kan du få lite uppslag ang städsegrön lövträd för vårt klimat.

Din länk funkade inte riktigt.
Ska vara:

http://snowpalm.dyndns.org/swe/?broadleaf.html

Men helt klart en bra länk, den ska jag lägga i favoriter! tummenupp.gif
Tullia
Det var verkligen en bra länk!

Men ni tror att risken är att bambun kväver trädet så småningom, även om trädet får några års försprång?
Bassam
Tack för frågan:

jag tycker att bjöda Ädelthuja är höjd 4-6m bered 1-2m tål skugga z 4,

H:Bassam

Tullia
Tuja är något jag funderat på. Ska ha det på ett par andra ställen och gillar att växterna kommer igen på flera olika ställen i trädgården. Om man sätter en sådan på ett strategiskt ställe så kan ju bambun ta det som är på en lägre nivå.

Men klarar den alltså att stå mitt bland bambu? Hög, stor bambu?
Åsa, mälardalen zon 2
Thuja kan nog klara sig det är ju ett snabbväxande och ganska storvuxet träd det blir dock bra mycket högre än 4-7m de flesta Thujasorter blir snarare 10-15m höga (höjdangivelserna i handeln anger höjden efter 10år inte sluthöjden). Thujrna blir dock även breda med tiden och det blir ganska mörkt nder dem så frågan är dock om bambun trivs efter 15-20 år då solen försvinner mer och mer.
Anders zon 1
Är också lite tveksam till Thuja av just de skäl som Åsa anger. Kanske skulle någon sorts lågväxande tall passa bättre? Bortsett från barrträd så finns det nog inte många städsegröna träd som klarar sig i zon 3. En möjlighet är dock hjulträd (Trochodendron araloides) som lär vara rätt härdigt.
Tullia
Ok...

Barr vill jag inte ha där då det är tänkt som ett av de främsta lekställena för barnen.

Om det inte behöver vara städse- eller vintergrönt då? Bara skymma och förvirra bort insynen lite? (Grannarna sitter ju inte och glor där, utan det är mest känslan inne i vårt sovrum som inte är så trevlig...)

Bassam
gott nytt år:

jag bjuder till dig buske som heter: Ácer gínnala (Acer tataricum ssp. ginnala) Ginnalalönn
blomma på jun hög 2-4m, 4-6m bered 4-5m avstånd 0,75 zon5 halvskugga snabb blommoor färge vit

H: Bassam
[attachment=29059:ginnal.jpg]
Anders zon 1
Ok, om det inte behöver vara ett städsegrönt träd så finns det en hel massa att välja mellan.

Håller med Bassam och Huggorm om att ginnalalönn eller rysk lönn nog skulle passa (Acer tataricum respektive Acer tataricum ssp. ginnala). Ginnalalönnen är en underart av rysk lönn. Båda är fina små träd (utan att vara särskilt spektakulära, förutom att de ofta får vackra höstfärger, i synnerhet ginnalalönnen), och de har inte särskilt stora krav på växtplatsen. Blomningen är liksom hos de flesta lönnar väldigt diskret och inte något som gör särskilt mycket väsen av sig.

Någon sorts rönn skulle säkert också gå bra, liksom någon sorts hagtorn (Crataegus), körsbär (Prunus) eller apel (Malus). Hagtorn, aplar och körsbär har vacker blomning en kort tid under våren-försommaren för att därefter vara relativt oansenliga. Några (särskilt körsbär) får vackra höstfärger. Vissa aplar får dessutom dekorativa frukter.

Häggmispel är ett annat förslag. Det finns flera olika arter, en del är stora buskar och andra kan bli små träd. Prakthäggmispel t ex, blir ofta ett flerstammigt litet träd som på våren blir översållat av vita blommor och på hösten får starka höstfärger. Under sommaren är prakthäggmispeln däremot rätt anonym.
Rickard__
Ginnalönnen blir ju en 10 meter med åren...

Ginko kanske det är ju städesgrönt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rickard__ @ 01-01-2009, 18:17) *
Ginnalönnen blir ju en 10 meter med åren...

Ginko kanske det är ju städesgrönt.

Gingko är inte städsegrönt.

andra förslag är ju olika barrträd (finns barr som är mjuka!)

har man thuja så går det ju stamma upp det så får man ljus även till undreplanteringar.

vintergrönaträd man kan välja är ju Salix som går att beskära och forma som man självtycker. fäller bladen sent på vintern.

annars buxbom växer dock sakta men finns sorter som blir höga och stora går att beskära lätt.

vill man inte ha nåt vinter/städsegrönt så kan man ju välja många olika träd. och då finns där ju en hel del förslag enklast är väl att åka till en plantskola och kolla på deras utbud.

vill ni begränsa bambun så kan nu gräva ner en hög och stor plastkruka som ni klipper ut botten.

Solstorm
Såg att du inte ville ha barr där barnen ska leka. Varför? Man får bara borsta av lite barr från kläderna, för övrigt kan inte jag se några problem. Mina barn har byggt kojor och lekt mycket bland stora jättegranar. En barrmatta på marken är mjuk och behaglig tycker jag. Fast det tar nog rätt många år innan man får till en barrmatta förstås.
LenaLo
Med tanke på att bambu är en gräs-växt och som sådan har ytliga rötter tror jag inte att den konkurrerar med ett träd som ju söker näring och vatten på djupare nivåer. Om du väljer en klumpbildande bambu (Fargesia-släktet) behöver du inte oroa dig konkurrensen om utrymmet i trädgården heller. Andra bambu-arter sprider sig som gräs rolleyes.gif och är mycket tuffa att hålla i schack utan att ha barriärer i jorden.

Det är just för att klara de kalla och ur växtens synvinkel, torra, klimatet här i norden som barrväxterna är så framgångsrika här och lyckas att hålla sig gröna även på vintern. Som någon sa tidigare, det finns så mycket av mer av dem att välja på än man tror. Många av dem växer dessutm ganska snabbt. Med tanke på att de ju faktiskt behåller det mesta av sin grönska över året blir det heller inte mycket att kratta om du vill hålla det "barrfritt" under.

Annars finns det ju olika arter av Ilex (Järnek) som faktiskt kan bli upp till 15m höga. Eftersom du har barn kanske det att välja ett han-exemplar (plantskolan skall veta) som inte får de i och för sig vackra men giftiga bären.
Lycka till
Lena

Huggorm
Nu vet jag inte så mycket om bambu, men skall inte dom ha det fuktigt och välgödslat? I sådana fall får man ta med det också i beräkningen när man väljer träd

Järnek, finns det verkligen någon sort som blir 15m hög och klarar zon 3?
LenaLo

LenaLo
Hej igen.
Jag talar tyvärr inte av erfarenhet utan har hämtat informationen från min bok Botanica. Tyvärr är använder författarna inte det svenska zon-systemet utan ett eget för hela världen. Det gör att det är lite "grovt", Sverige består bara av 3 zoner. Men om jag tolkar denna tegelsten så skulle följande vara möjligt i zon 3:
Latin, Svenkt namn, Maxhöjd(m), Sort
Ilex pernyi, Kinesisk järnek, 9, -
Ilex Vomiteria, -, 6,-
Ilex Opaca, -, 9, -
Vissa sorter av:
Ilex altaclarensis, Storbladig järnek, 6, 'Wilsonii' (Hona)
Ilex altaclarensis, Storbladig järnek, ?, 'Hodginsii' (Hane)

Om detta skulle stämma dock så återstår fortfarande "Mission impossible" att hitta nån planta i plantskolorna.

Med längtan om vår
Huggorm
Den enda av dom jag hittar till salu är ilex pernyi, som Egnérs växter har i sortimentet. Där klassas den som stor buske och klarar zon I(II). Är man en riktigt duktig zonknäckare kanske den går att ha i zon III, men den lär tyvärr inte bli speciellt storvuxen i det bistrare klimatet
Alexander-VG-zon3
jag tror inte någon järnek blir så stor i zon 3. sedan är dom ju rätt så taggiga på bladen.
Bassam

Tack för frågan: jag bjuder till dig den här järnek som säljer i PLANTAGEN:

Ílex x mesérveae 'Blue Princess'jun hög 1-2m, 2-4m bered 1-2m av 1,5m z4
Blå järnek skugga jord sur rosor vit.

H:Bassam
Tullia
Tack för alla svar. Jag kommer att fortsätta att läsa in mig på allt ni har skrivit.

Jag hade tänkt mig den där stora bambun som ska bli 3-4 meter hög. Kommer inte ihåg namnet nu. (Han döpte den väl efter sin dotter?) Just att det är så torrt (inte extremt torrt) gör ju att det kan bli kritiskt för bambun - kanske särskilt om den får konkurrens?

Jag har själv lekt i skog och byggt koja under granar od. Men då var man klädd för det. Barfota och barbent är det inte lika kul. Men mjuka barr kanske är en lösning.
Huggorm
Vill du väldigt gärna ha ett vintergrönt träd finns det ju några stycken men mjuka barr att välja mellan, men annars skulle jag ha valt ett lövträd
Ludvig Johansson
Det blir svårt att hitta ett städsegrönt lövträd på 4-7 meter som funkar i zon 3. Järnekar borde utredas mer i Sverige, men ilex x Meservee hybriderna är bland de härdigaste och det tar nog riktigt lång tid innan de blir högre än 4 meter. Som Anders skrev är nog hjulträd härdigast, men de växer för långsamt. Alternativen blir då barr eller lövfällande. Av de senare kanske bok eller ek skulle kunna passa? Båda håller ju bladen länge. Rödek Quercus rubra och bergsek Quercus montana blir inte så enormt stora, men är båda vackra träd. Bambun mår bara bra av de långsamt ruttnande bladen. Vinterskydd! En annan tanke är någon körsbärsväxt. Hos mig fäller Prunus cerasifera bladen sent (gröna blad fram till slutet av november). Även aprikos håller bladen länge. Bergskörsbär är underbart vackra. Kanske man inte tänker på sovrumsfönstret för alla vackra blommor? En av mina favoriter är Catalpa x erubescens 'Purpurea'. Stora vackra blad som sitter kvar länge. Hos mig i zon 3/4 sitter bladen kvar tills de fryser bort vid -5 till -10C, långt efter att de inhemska klimatanpassade inhemska träden som lönn och ask fällt sina blad. En nackdel är att den inte har någon vidare höstfärg.
Ciczi
Jag har en söt liten Ilex (vet inte vilken sort) som stått på samma plats i många år. Den är cirka 2,5m hög och har inte vuxit nämnvärt de senaste 7 åren.

//Ciczi
Bassam
[attachment=29412:katsura.jpg]
Tack för frågan: jag bjuder de här lövträd

Hängkatsura höjd 4-5m bered 3-4m zon 5 halvskugga till skugga hängande,

Prynadsäpple höjd 4-6m bered 4-5 zon 6 sol till halv skugga.
[attachment=29414:_pple.jpg]

H:bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon