sanna
Hej där alla Spice-girls (and boys...) biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Hösten närmar sig som bekant, rent kalendariskt är den väl redan här.
Våra älskade krydd- och medicinalväxter vill nu endast ett: att avkomman skall uppfylla jorden!
Så därför inbjuder jag nu till ett litet fröbytarsnack...

Finns det några bland er örtintressererade som skulle vilja byta lite fröer?
Sammanställ i så fall gärna en lista på vad ni har/ vill ha, så kan vi ju hjälpa våra örter att få sprida sig ordentligt över landet?

Bara ett litet förslag, för att se om någon nappar?

Hälsningar Sanna

smile.gif
Wargen
Bra förslag. rolleyes.gif Jag har dock inte kommit till samla frö-stadiet ännu.... unsure.gif I år är allt förskjutet en månad i den här trädgården. sad.gif Men så fort jag vet vad jag har såå.... wink.gif
sanna
Okidok!
Då gör jag så här - om det eventuellt finns något intresse: när fröinsamlingen börjar bli klar lägger jag ut en länk till min frölista, så får de hågade säga vad de vill ha och kanske presentera något intressant för mig...

Moj, moj/ Sanna
ZaraP
Halloj!
Få man va me även om man inte har så mycke å erbjuda?! E
nybörjare på kryddor å örter, men berättar gärna vad jag har så
kanske det gör någon glader tongue.gif

Mvh Zara
MaggieA
Har inte så mycket att byta med, har tagit frön från blå/lila anisisop, några olika chilisar har jag ju förstås. Även gullvivor om man nu räknar in dom som medicinalväxter. Inget märkvärdigt med andra ord.
sanna
Alla får vara med! biggrin.gif
Gullviva vill jag t ex ha! Tjing för det!

Men jag gör en liten gratissajt på geocities så snart jag hinner...(hmm är jag för överambitiös nu igen...? tongue.gif ) så ska vi nog rodda ihop det här med fröbyte på ett utmärkt effektivt sätt...återkommer med länk, som sagt! (tror jag...)

smile.gif

Adios for now/ Sanna
gammelnalle
Vilken bra ide...
Men som någon annan redan (knyckt?) min invändning:
Jag har för närvarande inga frön att bjussa på. Men vill veta mer hur man samlar in (NÄR/VAR/HUR) frön. Har en MASSA ogräsfrön jag hemskt gärna vill bli av med tongue.gif
Körvel (används av Norrmän när de skall ta körkort ?? laugh.gif )
Konstiga tomater , bl.a.ryska.
Och säkert nåt mer som jag just nu inte kommer på....

gammelnalle
yla
de e bra sanna säg till då du e klar rolleyes.gif
jag samlar alltid frön till alltmöjligt
o de e kul me byte tycker jag
sanna
Haudi!

Faktum är att sidan redan finns, den gjordes igår, men jag har inte lagt ut vilka fröer jag har än. Däremot finns det redan nu en gästbok där man kan kommunicera och även presentera vilka slags fröer man har eller vill ha. För dem som inga fröer har är loppet inte kört, mot frankerat kuvert kan jag ge bort av de fröer jag har gott om - no problems.

Så surfa in på: Ska vi byta fröer? och kom gärna med lite synpunkter eftersom den ju är under uppbyggnad ännu...

Sanna smile.gif
sanna
Hej gammalnalle!
Finns det redan en fröbytarsida? Var?!?
Har jag jobbat i onödan... sad.gif

Vad gäller insamlande av frön finns det nog de som kan mer än jag och beskriver det bättre, så om det är någon som känner sig hågad kan jag lägga ut beskrivningar/ berättelser/ betraktelser vad gäller ämnet: frö,
på min sida. Skicka bara ett mail eller pm.

Sanna smile.gif
Ti bee
Hej hej!

Sanna, bra idé! Fin sida mé! Jag är gärna med, fast har väl mest en massa blomsterfrön, men då räknar jag nog en massa växter som blomster som andra skulle kalla kryddor/medicinalväxter tror jag.

Undrar om inte gammelnalle menade att någon snott kommentaren att "inga fröer är mogna än" bara, inte något om en annan sida? tongue.gif

Kommer att titta in ibland för att se om sidan kommit igång!
Hej till dess! smile.gif
rosettei
rolleyes.gif
Kul ide Sanna
jag vet inte mycket om frösådd. Har inte tänkt förut på att samla fröer.
Jag har beställt en bok om att så perenner. Det finns så vackra blommor att så.

Lycka till med din sida.

Fick i somras frön till piplök
kan jag så fröna nu eller ska jag vänta till våren?
ZaraP
Great!! biggrin.gif

Fin sida!
Ska genast kolla vad jag har å erbjuda!
Återkommer straxus!

Zara
sanna
Ok!
Alla som vill byta, kan ju skicka era frölistor till [EMAIL]bytafro@yahoo.se [/EMAIL], så kan jag lägga ut dem också i mån av tid. Fast då bör man ha en e-mailadress som man vill och kan lämna ut, fast det går ju att fixa på yahoo eller hotmail...

Hälsningar Sanna smile.gif
sanna
Hejhej!
Jag lyfter upp den här tråden igen. Har nog glömt att meddela att fröbytarlistan existerar nu, det har den gjort ett bra tag faktiskt och här är länken!

Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon