Majsan84
30-12-2008, 11:54
Jag har ett Schefflera-träd som jag köpte för snart ett år sedan. Ganska snart efter att den kom innanför dörren började den att tappa blad. Detta accelererade i höstas och nu tappar den blad i drivor, men samtidigt har det nu börjat komma nya blad. Är det för att det är ett träd och de tappar bladen på hösten? Bladen blir liksom helst svarta och mjuka och faller av. Och inte bara ett och ett utan i hela "bladklasar". Stammen är flätad och består av 3 stammar. Jag fick klippa bort en ganska tjock gren som verkade helt stendöd.
Jag kan inte se att det är ohyra på den, och eftersom det kommer nya blad nu kanske den kan överleva?
Har du planterat om den efter inköp? Om inte kanske det vore ide att göra det. Står den kanske för mörkt? Eller får den för mycket vatten. Den vill inte ha det för torrt, men heller inte ha det allt för vått. Du får säkert fler svar
Tack för frågan.
Jag tycker att svampen attacker rötter inne o man kan inte ser dom, på grund att de fick mycket vatten.
Obs ta bort alla skadad delar sen du kan sprida de med svavel som kan köpa från vanliga trädgårdsbutiken
H:Bassam
mitt gamla vanliga scheffleraträd brukar tappa blad i drivor. Nu i år så tror jag att den hade stått för mörkt. december är tuff med allt mörker - förmodligen var det mer ljus i affären. Nu står min alldeles vid fönstret och trivs lite bättre.
Gott nytt
Eva
Majsan84
03-01-2009, 10:00
Precis när jag köpt den stod den ett tag en bit in i rummet, och det var förmodligen för mörkt, men jag flyttade den raskt till en fönsterplats. Så nu står den i princip så ljust som den kan. Jag vattnar väl ett par gånger i veckan, men då är den ganska torr. Jag kanske bör vattna oftare? Jag fick för mig att stora golvväxter inte vill ha så mycket vatten..
När den var ny var bladverket hur tätt som helst, så jag fick nästan för mig att den tappade blad som inte alls fick något solljus, eftersom de satt "mitt inne" i bladverket. Det låter väl befängt iochförsig. Men nu när den har tappat cirka hälften av ursprungsbladen har den ju börjat få en hel del nya skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.