|
Full version: Upphittad katt
Denna oerhört kelsjuka katten finns utanför vårat hus. Finns det någon som känner igen den? 
Är det en flicka? Har du någon uppskatting om ålder? Finns en familj i landvetter som blivit av med sin tjej, långhårig svart, en bit ifrån men de kan försvinna ganska långt bort. Vår Tiger blev stulen från göteborg upp till norrland någon stans en gång, kan ju vara något sånt också. Naahla finns med på denna sida samt en annan liknade katt kan det var någon av dem? http://www.djurenssamarittjanst.se/efterlysning.htmNaahla är även efterlyst på blocket med flera bilder, nyansen på pälsen verkar inte stämma, men det kan ju bero på antingen kamerarn eller byte mellan sommar och vinterpäls.
Tack Anic för länken.
Nu har Naahlas ägare varit här, men det var tyvärr inte hon. Dom tittade på katten och tror att det är en hane (massor päls ivägen), och en del norsk skogskatt. Den väger inte mycket men är ej undernärd eller ovårdad.
Åh så synd, jag vet att de har letat och letat efter henne.
Kastrerad hane? Den andra katten då?
Om det finns möjlighet, ta den till vet och kolla efter chip och få den säkert könsbestämd, är det en raskatt är de ofta chippade, även polis och vissa djurhem kan kolla chip. Har du kollat tatuering i örat, kan vara svårt på svarta katter, men man kan lysa med en ficklampa bakom öronen för att se bättre.
CITAT (Anic @ 30-12-2008, 20:29)  Åh så synd, jag vet att de har letat och letat efter henne.
Kastrerad hane? Den andra katten då?
Om det finns möjlighet, ta den till vet och kolla efter chip och få den säkert könsbestämd, är det en raskatt är de ofta chippade, även polis och vissa djurhem kan kolla chip. Har du kollat tatuering i örat, kan vara svårt på svarta katter, men man kan lysa med en ficklampa bakom öronen för att se bättre. Ja, det var synd. Jag hoppades så på att det var deras katt. Vad menar du med "Den andra katten då?" ? (hänger inte riktigt med) Tack för bra råd. Jag ska åka in med honom/henne till veterinären i morgon, hoppas jag.
Med tanke på hur fin katten är i pälsen, ser ju alldeles nyborstad ut, så skulle jag leta efter husse/matte i området och bortom det. Sätt upp lappar i området. Och med tanke på morgondagens aktiviteter (raketer och smällare) så skulle jag ta in katten så den får lugn o ro. En väldigt vacker katt förresten
Hej Boxer !vad du bör göra är att ringa polisen om ägaren annmält sin katt försvunnen !kolla om katten är ID-Märkt om den är det kan du gå in på SKK-s sida där finns kattregistret om nu ägaren har skickat in att katten är id-märkt,Polisen brukar också ha chippscaner,sätt upp foto på katten i din närbutik texeller titta om någon saknar sin svarta katt. Du säger att han verkar välmående då är det troligt att ägaren bor i närheten,löskatter som är långhåriga brukar bli väldigt toviga o magra.Är det en olastrerad hankatt så är det troligt att han hittar hem själv när han friat färdigt  okastrerade hanar kan vara hemifrån ganska länge.Synd inte katten hade halsband med telefon numer  Är själv kattägare så jag har lite koll på hur det kan vara när de försvinner!fast min katt är kastrerad och kommer alltid hem varje dag. Lycka till med efterforskningarna Motti
CITAT (CillaM @ 30-12-2008, 21:56)  Med tanke på hur fin katten är i pälsen, ser ju alldeles nyborstad ut, så skulle jag leta efter husse/matte i området och bortom det. Sätt upp lappar i området. Och med tanke på morgondagens aktiviteter (raketer och smällare) så skulle jag ta in katten så den får lugn o ro. En väldigt vacker katt förresten  Vi bor på en halvö med få invånare, så jag har ringt runt men ingen här omkring känner till eller har sett katten. Tyvärr är det inte sällan som herrelösa katter kommer hit eftersom mycket turister rör sig häromkring. (Jättekäckt att lämpa av ett djur här som man har tröttnat på  ) Det kan också vara så att katten hoppat in i en bil som varit öppen och åkt med som fripassagerare utan att märkas. Jag ska sätta upp lappar men kan tyvärr inte ta in katten eftersom vi har en egen katt som skulle bli förskräckt och sticka hemifrån då. Jag håller med om att katten är vacker. Kan tala om att jag redan är tokkär i honom/henne. Fick små kärleksbett i hakan.
CITAT (Motti @ 30-12-2008, 22:01)  Hej Boxer !vad du bör göra är att ringa polisen om ägaren annmält sin katt försvunnen !kolla om katten är ID-Märkt om den är det kan du gå in på SKK-s sida där finns kattregistret om nu ägaren har skickat in att katten är id-märkt,Polisen brukar också ha chippscaner,sätt upp foto på katten i din närbutik texeller titta om någon saknar sin svarta katt. Du säger att han verkar välmående då är det troligt att ägaren bor i närheten,löskatter som är långhåriga brukar bli väldigt toviga o magra.Är det en olastrerad hankatt så är det troligt att han hittar hem själv när han friat färdigt  okastrerade hanar kan vara hemifrån ganska länge.Synd inte katten hade halsband med telefon numer  Är själv kattägare så jag har lite koll på hur det kan vara när de försvinner!fast min katt är kastrerad och kommer alltid hem varje dag. Lycka till med efterforskningarna Motti Polisen har fått in en anmälan av mig idag och jag ringde den närmsta affären där de har anslagstavla, men inget napp där heller. Jag har alltid själv haft katt, så jag vet att de kan dra iväg en bit, men allt närmare än tre kilometer är uteslutet. Kommer nog inte sova så gott i natt när jag vet att h*n är utomhus. Tar nya tag i morgon...
På den länken jag skickade fanns det en till långhårig svart tjej längst ner.
Om den kvar imorgon så tycker jag också att det är en bra idee att ta in den tills nyår är över, allt oväsen kan ju skrämma slag på den. Om de blir toviga har ju mkt med pälskvaliten att göra, jag har haft en långhårig som jämnt var tovig hur mkt vi än borstade och långhåriga som aldrig blev toviga, och mager blir ju alla katter som varit ute länge utan mat oavsett kort eller långhårig, det kan ju vara en som nyss kommit vilse också och därför tänkte jag på den andra långhåriga katten som försvann mitt i en flytt i gbg.
Boxer !har du hittat någon ID-Märkning ?Ja visst är det för jäkligt om någon bara har lämpat av honom man fattar inte att folk har hjärta till det  Fast nu har han en päls som står imot ganska mycket kyla har själv en halvskogis som älskar att vara ute hela dagarna ytrots att det är kyligt och lite snö!Men den lilla magen står ju inte imot svält tyvär om han nu inte är en skicklig jägare och kan överleva på det.Stackars katt ! Gillar inte din katt andra katter ?det är ju olika med det ,våran har lite andra kastrerade hankatter omkring i byn men de slåss aldrig utan verkar komma överens. Motti
CITAT (Anic @ 30-12-2008, 22:24)  På den länken jag skickade fanns det en till långhårig svart tjej längst ner. Aha! Du menar Sushi? Värt att kolla upp, men tycker att pälsen inte är lika "fluffig" CITAT (Motti @ 30-12-2008, 22:26)  Gillar inte din katt andra katter ?det är ju olika med det ,våran har lite andra kastrerade hankatter omkring i byn men de slåss aldrig utan verkar komma överens.
Motti Våran katt är livrädd för andra djur. Piper iväg som ett skott och fräser. Därför vill jag inte utsätta honom för det, fastän mitt hjärta blöder för den andra. Tänk om min katt skulle rymma - det skulle jag aldrig förlåta mig själv för. Och honom kan ingen annan få fatt på om det skulle ske. Jag ska höra med någon granne, om husrum över nyår.
CITAT (Boxer @ 30-12-2008, 22:35)  Aha! Du menar Sushi? Värt att kolla upp, men tycker att pälsen inte är lika "fluffig" Hihi ännu längre ner finns det ännu en långhårig tjej, allra längst ner på sidan. Det står inget namn på henne. Finns det inte ett litet rumms du kan stänga in den i? Eller någon som kan låna ut sitt badrum/toalett eller liknande bara för ett kort tag till altt smällande är över.
Ja jösses!  Nu ser jag. Bortsprungen långhårig svart katt...väldigt skygg och saknar halsband. Hmmm? Denna är inte skygg alls, men jag ska ringa i morgon. Tack!
hon har ju varit borta ett år visserligen, men man vet ju inte och kan ju har blivit tam... Ja det är ju en chansning, men tänk om...
Hon kan ha blivit sällskaplig tack vare hunger !föresten !är det en hon?
CITAT (Motti @ 30-12-2008, 23:06)  Hon kan ha blivit sällskaplig tack vare hunger !föresten !är det en hon? Det var så jag tänkte, renova katten var omöjlig att fånga in under ett bra tag sedan helt prötsligt gick hon friviligt in i buren, helt utmattad och fick ligga hos vet med dropp.
Nu har jag varit hos veterinären och fått reda på att det är en okastrerad hankatt utan chipmärkning eller öronmärkning.
Lappar är uppsatta på olika ställen och jag har knackat dörr ett par timmar.
Kanske Bosse från denna sidan, en bit ner, det står att han ska vara grå, men på bilden ser han svart ut. http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php...9&Itemid=70Här finns en Gösta, som kan stämma kanske? http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php...9&Itemid=70
CITAT (Anic @ 31-12-2008, 14:08)  Kanske Bosse från denna sidan, en bit ner, det står att han ska vara grå, men på bilden ser han svart ut. http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php...9&Itemid=70Här finns en Gösta, som kan stämma kanske? http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php...9&Itemid=70Tack! Har nu pratat med Bosses matte och han kom hem i förrgår och ligger nu och kurrar Gösta kan jag inte hitta på den sidan, hur jag än letar. Är Gösta på samma länk som Bosse?
jag tror jag kopierade fel länka, ska leta upp gösta igen. återkommer... Här är det rätta länke, hoppas jag http://www.orebrokatthem.com/annons/saknade/saknade.html
Fick du någon uppskattning om åldern, när du var hos vet? Jag såg en annan efterlysningen, men den var från 2003, men det finns ju fall där katten kommit hem efter 9 år. här finns artiklen om det Du kan ju prova och lägga ut honom på lite olika kattsidor också, någon kanske vet nått. Även om du har polisanmält honom upphittat har jag för mig att poliserna inte har något större sammarbetat över gränserna när det gäller sånt här, är han anmäld försvunnen i ett annat distrikt får de kanske inte veta att du har hittat honom. Ska fortsätta leta om jag kan hitta någon mer bortsprungen annons, ett tips är att söka med google eller altavsiat, och skriva in, bortsprungen svart långhårig okasterad hankatt, även söka på grå, förvunnen mm, så kanske man hittar. Tänk bara på att en katt kan dyka uppp väldigt långt bort från där de förvann, liftat med bil osv och att kan vara förvunna i flera år, så var inte rädd för att ringa på gamla annonser också. Håll oss uppdatarede om du hittar hans hem.
Tack Anic!
Även Göstas människor är nu kontaktade.
Hoppas, hoppas, hoppas....*håller tummarna*
CITAT (Boxer @ 31-12-2008, 15:17)  Tack Anic!
Även Göstas människor är nu kontaktade.
Hoppas, hoppas, hoppas....*håller tummarna* Håller tummarna så hårt jag kan
Rosmarin
31-12-2008, 15:55
Ja hoppas du hittar ägaren snart Boxer. Vi hade också kattbesök för ett par veckor sedan av en liten liten kolsvart kattdam som satt i blomsterlådan utanför butiken när jag skulle stänga på kvällen. Hon var inte det minsta rädd av sig och spann oavbrutet!!! Vår egen katt som är mycket mer reserverad tog inte emot henne med öppna armar direkt... Vi satte upp lappar lite överallt följande morgon och en lycklig kattägare kom och hämtade den lilla följande kväll. Problemet med väldigt tillgivna katter är ju just att de kan följa med vem som helst ganska långt bort och sedan inte hitta hem med det samma. Särskilt om de har åkt bil eller annat färdmedel mellan hemmet och där de hittas. Om det finns en lokalradio så kanske du kan ringa dem och be att de hjälper dig att annonsera att du hittat denna söting?
CITAT (Rosmarin @ 31-12-2008, 15:55)  Om det finns en lokalradio så kanske du kan ringa dem och be att de hjälper dig att annonsera att du hittat denna söting? Bra idé!
Rosmarin
01-01-2009, 19:47
CITAT (Boxer @ 31-12-2008, 16:09)  Bra idé!  Brukar kunna fungera ibland. Har du fått någon respons ännu?
Jag har inte ringt någon radio än. Idag har inte katten kommit när jag ropat, bra eller dåligt - jag vet inte! Han finns nu med på några hemsidor som "upphittad" och jag har själv ringt på några "efterlysningar", men inget napp ännu. Den närmaste bygden/obygden vet nu om den lilla katten och lappar sitter på olika anslagstavlor. Men så länge han inte syns till gör jag inget mer, ifall han har hittat hem igen, vilket jag innerligt hoppas men inte riktigt vågar tro på än. Han är en fantastiskt vacker och rar katt och jag är ganska arg på ägarna för att de inte har öronmärkt och steriliserat honom. Jag håller ögon och öron öppna. Kommer inte få ro innan jag vet att han har det bra.
Ingen fluffboll som dykt upp idag?
Nej ingen kissekatt! Min sambo är lite irriterad på mig för att jag i tre dagar gått in för uppgiften att fixa det för denna lilla underbara varelse, att jag glömmer allt annat. Han säger att den säkert har gått hem till sig. Åh, vad jag vill tro på det!  ...Och det var inte Gösta heller
Rosmarin
02-01-2009, 15:06
Ja-a. Hoppas, hoppas att den har gått hem till sig och att ägarna kanske har den goda smaken att höra av sig om de ser dina lappar. Men det senare kan man väl knappast hoppas på...
Det senaste: Det ringde en tjej som hade sett bilderna på katten som jag satt upp i affären. Hon sa att hade varit en stallkatt hos henne men blev bortjagad av en annan hankatt för ett och ett halvt år sedan. Hon har sett katten ett par gånger men inte fått fatt i den. Så nu har jag ett telefonnummer att ringa ifall jag ser honom igen.
Menade hon att hennes stallkatt skulle vara den katten som går hemma hos dig? Men den ser inte ut att ha varit ute i 1½ år.
Vi hade en hane som var ganska lik "din" och han var på vift i 11 mån innan vi lyckades fånga in honom. Han hade ätit gott och gått upp ett par kilo, han vägde 9 kg när vi fick hem honom. Däremot var pälsen i bedrövligt skick och skabb i öronen och sårig var han. En kompis som jobbade på hundtrim fick raka av det mesta av pälsen.
Ja, det menade hon.
Den kanske har flyttat in hos någon annan efter den försvann från henne (om det nu är den). Det ser ut som om någon för ett tag sedan har klippt i pälsen, en bit framför svansen, på ryggen. Förmodligen en tova för man kan se att håret är tvärt avklippt.
Kanske är det så att han kommer och går som det behagar.
Jag vet inte - kan bara spekulera.
Myosotis
03-01-2009, 10:36
CITAT (Boxer @ 02-01-2009, 15:03)  Min sambo är lite irriterad på mig för att jag i tre dagar gått in för uppgiften att fixa det för denna lilla underbara varelse, att jag glömmer allt annat...  Det där var jobbigt. Jag vet hur det känns, man vill att de som betyder mest för en ska stödja en i sånt som känns viktigt... men det är inte alltid det fungerar så. Jag (och alla andra som har skrivit här) tycker att det är jättefint av dig att engagera dig för kissekatten!
Rosmarin
03-01-2009, 10:50
CITAT (Myosotis @ 03-01-2009, 10:36)  Ja visst tycker vi det. Hoppas nu att det är "stallkatten" + att han kommer till rätta, samt att du får veta hur det går.
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|