Den godaste oxfilé jag någonsin har ätit var på nyårsaftonen -92 (tror jag det var). Bara jag tänker på den middagen rinner det i mina salivkörtlar...
Värdparet hade beställt 20 skivor, á ca 4 cm tjocka (en per pers) från främre delen av filén, alltså den tjockaste. Diametern var väl ca 12 cm.
Skivorna hade legat i några timmar i någon rödvinsmarinad, därefter stektes dom endast "en snabbis" och kryddades bara med salt och grovkrossad svartpeppar.
Sedan lades alla på en stor långpanna med en tjock bifftomatskiva på. En nästan lika stor bit med ädelost över och så in i ugnen...
Kan inte exakt tiden i ugnen men det borde inte röra sig om mer än ca 15 min. Tror inte värmen var så hög heller... Till detta åt vi en sagolikt god potatisgratäng, antar att det var en hel del grädde däri, och så grönsallad...
Jag kan säga att när jag tänker tillbaka på alla nyårssupéer som man har ätit genom åren, så minns man inte exakt vad det var, så här några år efteråt... Men den här oxfilésupén kommer jag aldrig att glömma...