Monarda
Med tanke på det sanslösa priset vore det ju förfärligt att misslyckas. Hade tänkt mig att helsteka. Blir det bäst i gryta eller i ugn? Tips mottages med största tacksamhet.
Ramred
Bryn den runt om i het stekpanna och efterstek i ugnen.
Sussie F-Flower
Den godaste oxfilé jag någonsin har ätit var på nyårsaftonen -92 (tror jag det var). Bara jag tänker på den middagen rinner det i mina salivkörtlar... laugh.gif

Värdparet hade beställt 20 skivor, á ca 4 cm tjocka (en per pers) från främre delen av filén, alltså den tjockaste. Diametern var väl ca 12 cm.
Skivorna hade legat i några timmar i någon rödvinsmarinad, därefter stektes dom endast "en snabbis" och kryddades bara med salt och grovkrossad svartpeppar.

Sedan lades alla på en stor långpanna med en tjock bifftomatskiva på. En nästan lika stor bit med ädelost över och så in i ugnen...

Kan inte exakt tiden i ugnen men det borde inte röra sig om mer än ca 15 min. Tror inte värmen var så hög heller... Till detta åt vi en sagolikt god potatisgratäng, antar att det var en hel del grädde däri, och så grönsallad...

Jag kan säga att när jag tänker tillbaka på alla nyårssupéer som man har ätit genom åren, så minns man inte exakt vad det var, så här några år efteråt... Men den här oxfilésupén kommer jag aldrig att glömma...
Monarda
Vissa rätter lämnar outplånliga smakavtryck. Jag hade ett recept en gång i tiden på 'Oxfile Moscovitch' som också var gjort av tjocka skivor och så någon blandning med svart kaviar och lök och något mer som jag tyvärr inte kommer ihåg. En riktig festrätt, men receptet hittar jag tyvärr inte.
ninnisky
Fick får några år sedan gå på en matlagningskurs hos Arne Brimi i Norge i Lom. Hans sätt att framförallt steka kött var just att steka köttet snabbt, 2 minuter, på varje sida, och sedan låta det svalna och strax innan gästerna kom, steka upp det på hög värme igen 2 minuter. Supergott. Så har jag sedan dess alltid stekt filekött(äts ju inte så ofta).
I morgon till blir det lammfile på detta sätt.
Därtill stekta klyftade potatis, kantareller och tatsiki. Rött vin Montemassi från italien smakar bra därtill!

(Lammfilen var billigare än oxfilen)
Åsa, mälardalen zon 2
Coeur de filet provencale brukar farsan göra ganska ofta och det är riktigt gott ifall man är vitlöksälskare

http://www.tasteline.com/recept/Vitloksgra...ilet_provencale
shimasonti
tricket är lågtemperaturstekt.
bryn filén (helstekt)
in i ugnen på 100grader. spätta i en stektermometer. hål koll när filén ligger på 54grader i mitten (ungefär som rostbiff).
ta ut köttet låt det vila 10-15 minuter så köttet går upp till ca 55-56.
gillar man inte blodigt så ta ut vid 56, låt vila en stund.

55grader är blodigt
57grader medium
59-60+ välstekt. (jag skulle dock kalla detta mord biggrin.gif )

lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon