CITAT (Jowel @ 30-12-2008, 18:05)

Hej.
Är det någon som vet vad det är som händer med mina två Monsteror? Jag köpte de små plantorna i augusti och de är lika stora nu, typ 4 blad per planta, varav det börjar bli ”hål” i ett av dem nu.
på varje planta var där, när jag köpte dem minst ett nytt blad på väg upp. Som var ”inrullat” allt väl så långt.
Men innan dessa blad nu hunnit slå ut så har topparna blivit svarta och skrumpnat. Och när jag klippte av ett av dem så var hela innanmätet svart och visset.. vad ä detta för någonting? någon slags sjukdom eller parasit?

De har stått i mina fönster under hösten, men också en bit längre in i mitt rum också i rumstemperatur och de har alltid fått generöst med vatten och omsorg, dock ingen näring då det är vinter..
tacksam för svar och hjälp!
Vattna inte FÖR mycket, ha ett schema för när du ska vattna i veckan, 2 gånger räcker absolut om man har en temp på runt 20 grader varmt. Vattna på fatet och låt rötterna dra sig neråt i krukan/jorden, vattna lite ovanpå för att få jorden att dra vatten. Svarta och skrumpna blad verkar tyda på att du har vattnat för mycket och att växten står i vatten/för dåligt dränerat. Är topparna knastertorra kan det vara så att det torra klimatet inomhus inte är bra för växten, att växten står för nära ett element eller att den har stått för soligt. Men så verkar inte det vara här, så jag tror att du vattnar lite väl frikostigt. Att du sedan kanske flyttar omkring växten gör att den inte hinner vänja sig vid sitt nya läge. Monsterans blad är från början inte hål i, men detta kommer under tiden bladet växer så jag tror det är detta som sker just nu.