Full version: Sork
Crassula
3 matskedar karbid i varje synligt hål är lagom,
karbiden skall förgasas med hjälp av fukten som finns i jorden.
Gräv fram gången i jorden häll i karbiden tillsätt vatten om jorden ej är fuktig,
lägg på ett tak över gången och fyll skyndsamt på med jord för att få gasen som bildas att fylla gångarna i stället för att sippra ut i luften
Upprepa några gånger och sorken är borta hos grannen i stället.
Lycka till.
MariaS
CITAT (Crassula @ 30-12-2008, 18:50) *
3 matskedar karbid i varje synligt hål är lagom,
karbiden skall förgasas med hjälp av fukten som finns i jorden.
Gräv fram gången i jorden häll i karbiden tillsätt vatten om jorden ej är fuktig,
lägg på ett tak över gången och fyll skyndsamt på med jord för att få gasen som bildas att fylla gångarna i stället för att sippra ut i luften
Upprepa några gånger och sorken är borta hos grannen i stället.
Lycka till.

Bra försök! Sorken skottar snabt igen den gång som blivit preparerad med karbid och fortsätter glatt vidare bara ngn meter bort! Har lagt MÅÅÅÅÅNGA kilo karbid i backen här, utan ngn större verkan!
Crassula
Man skall givetsvis leta upp så många sorkgångar som möjligt och fylla på i flera hål samtidigt.
Det har fungerat fint för mig.
Ge inte upp,trägen vinner.
MariaS
CITAT (Crassula @ 12-01-2009, 17:33) *
Man skall givetsvis leta upp så många sorkgångar som möjligt och fylla på i flera hål samtidigt.
Det har fungerat fint för mig.
Ge inte upp,trägen vinner.

Jo. Jag gav upp, efter att ha lagt ut ca 8kg karbid/år i fem år utan synbar verkan! De har bara flyttat på sig några meter åt antingen ena eller andra hållet. Sorklöken fungerar inte heller. Den äter de upp!
Det ENDA som fungerar långvarigt här, är att plantera vitlök (som inte skördas) och narcisser runt alla de växter jag vill skydda. Inte ens idegranarna får stå orörda annars!
Bassam
tack för frågan:
1 jag tycker att du kan blanda ( socker + kalk + mjöl ) , sorken tycker om så de ska äta o sedan de dricker
Vatten så de ska dö,
2 katt.

3 lägga över trä platta klister o lägga i mitten en bit vita ost.
4 brott deras gångar.
5 kan du lägga bomull på deras gångar efter du doppade i bensin.
6 kan du också doppa trasa i katt kisa o sätta din i deras gångar.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon